1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten,
Het was ook een beetje de reden waarom ik het laat zien.
Er is op relatief makkelijke manier een safetyzadel te maken uit dit type Brooks zadel. Het lastigste is nog wel de strop. dat is echt lassen en slijpen.
De rest is aan een werkbank te maken.
Ik gebruikte een stelring (met zo`n schroefje aan de zijkant) die ik over een stangetje heb geschoven om het stangetje dunner te vijlen en daarbij een permanente aanslag te hebben.
Het dunner gemaakte uiteinde is dan mooi strak begrenst.

Ook het leer Michiel, dat is bij dit zadel erg eenvoudig. Je hebt namelijk geen gevormde neus . het is daar vooraan gewoon enkelvoudig rond gezet dus je hebt geen mal nodig. Achteraan zit het wel om de zadelbeugel maar daar kun je met een houten malletje gezaagd uit en stuk multiplex wel een vorm mee maken in het natte leer. Belangrijk is het om natuurlijk gelooid leer te nemen. Modern chroom gelooid leer (nagenoeg alle leer dus) is niet geschikt omdat het blijft rekken.

Gerrit, ja ik ben weer op dreef. Mocht ook wel met deze fiets .
Na twee jaar.

De massieve banden zoals ook op jouw fiets zouden oorspronkelijk
cusion tyres zijn geweest, Daar zit veel lucht in.
Je kan in Nederland en Belgie wel dikwandige rubber slang kopen. Buitenmaat 35 of zo en met een gat van iets van 15 mm.
Paul Guldentops heeft dat voor een safety gedaan en met resultaat dat het een stuk lichter is en toch zo hard dat het niet inzakt als een slappe band. Het zou de cusion tyre best eens goed kunnen benaderen.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag heb ik m`n safetyzadel verder af gemaakt.

Afgelopen dagen heeft het leer in een eenvoudige mal liggen drogen. Deze keer geen rondom gevormde mal zo als ik wel eerder maakte maar een plankje om vooral de achterkant in meerdere richtingen te vormen. De neus van het zadel is maar in een richting rond dus dat kan met een klemmetje wel voldoende gefixeerd worden.
Leer in de mal
Leer in de mal
001.JPG (425.33 KiB) 6917 keer bekeken
De twee wigjes die te zien zijn heb ik later toegevoegd omdat ik het leer daar nog wat meer omhoog wilde duwen. De oorspronkelijke mal hield eigenlijk iets te vroeg op.

De achterste brug heb ik wat aangepast, voornamelijk smaller gemaakt en de gaatjes voor de klinknagels heb ik wat verder bovenop geplaatst. De mal en de vorm van het leer is achteraan goed pas gemaakt op de achterbrug. Deze week enigszins af van het oude zadeldek.

Vooraan ligt de neusplaat. Ik heb de vorm kunnen bepalen aan de hand van de afdruk aan de binnenkant van het oude zadelleer.

De klemmetjes werken op zich goed voor het vormen van de voorkant maar iedere indrukking laat sporen na in het leer. De volgende keer stop ik er iets tussen.
zadel uit de mal
zadel uit de mal
002.JPG (408.4 KiB) 6917 keer bekeken
zadel uit de mal 2
zadel uit de mal 2
003.JPG (469.93 KiB) 6917 keer bekeken
Na droging heb ik het zadel nog bijgesneden,voorzien van belijning en ik heb het donker geverfd met indringverf.
Het is met zwarte verf mooi donker bruin geworden.
Het zadel op de fiets
Het zadel op de fiets
005.JPG (445.44 KiB) 6917 keer bekeken
Nog leuk om te vertellen, de klinknagels zijn van koper en hebben een kop van plm 9 mm.
Omdat ik die nooit kan vinden maak ik ze zelf. Een staafje koper rond 8 mm draai ik over een mm of 8 af naar 4 mm en na het afzagen voorbij de kop plaats ik de klinknagel in een stalen mal met gat rond 4,5 en schuine rand van rond 9 mm.
Door flink te hameren ontstaat een verzonken kop met buitendiameter van plm 9 mm.
Het ziet er veel beter uit dan die blinkende holnieten van tegenwoordig.
008.JPG
008.JPG (513.01 KiB) 6917 keer bekeken
Na dat het zadel op haar plaats zat heb ik ook maar eens de banden opgepompt en ben een stukje gaan fietsen. Het rijdt heel netjes en als waar de luchtbanden om bekend zijn, heel comfortabel ook.
Wel bijzonder om op zo`n eerste luchtbandfiets te rijden.
Nu nog eens een paar nettere banden produceren.
Fiets met lamp
Fiets met lamp
009.JPG (423.33 KiB) 6917 keer bekeken
Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Mooi stukje vakwerk Maarten, ik heb het hele verhaal gelezen en mooi stukje vindt ik dat je je eigen band maakt omdat de maat moeilijk te verkrijgen is en dat het nog comfortabel rijdt,Perfect, succes met afbouwen,

groetjes Hans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door maartenB »

Ja dat vind ik ook gaaf dat je er nog echt op kunt rijden ook!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bartje
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12.24

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Inderdaad een leuk verhaal om te lezen.
Enorm inventief van je om zo een band te maken. Je moet maar op het idee komen.

Bij het lezen van de reacties op de band, schoot mij ook te binnen om de band eventueel in vloeibaar rubber te dompelen.
Hij is dan slijtvast en houdt dan volgens mij beter zijn vorm.
Misschien is dit product iets?

http://www.polyservice.nl/Siliconenrubb ... 16269.html

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat is weer interessant Bart,

Ik ga er nog later eens goed naar kijken.
De bandenproductie valt eigenlijk uiteen in twee hoofzaken.
Dat zijn de canvas problematiek in eerste instantie.
En de loopvlak, bekledings problematiek waarbij jou rubber
een welkome variatie is.

Ik heb in eerste instantie diagonaal gewikkeld zo als te zien in de eerste post`s van deze line.
Dat gaat maar is zeer kwetsbaar en geeft snel verschuivingen die op haar beurt onregelmatigheid geeft.
Dat wil ik nu voorkomen door kant en klare stof te nemen en deze in een strook om de ijzerdraad te slaan en vast te stikken.
De stof moet in de breedte geen rek hebben en in de lengte iets.
Dat iets is de 3,5 cm x 3,14 die de buitenmaat groter is dan de diameter op velg niveau. Ik heb momenteel een stof gevonden die aan die eigenschappen voldoet. Eenmaal vastgestikt zou het zich ook zonder coating als een buitenband moeten gedragen.
Ik ben zeer benieuwd of ik een nette regelmaat krijg zonder kreukels en vouwen.

Daarna ga ik denken over de rubber deklaag.
Profiel hadden die vroege banden niet of nauwelijks dus dat is
niet het punt.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie