1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Fotomaan »

Wel een vreemd gezicht zo'n hoge en brede band. Toch als je goed naar de oude foto's kijkt waren de banden met lucht echte ballonbanden. Dan ben je je energie wel kwijt die je met de kerstmaaltijd naar binnen werkt.
Hoi Michiel,

Het is niet helemaal zeker of ik je goed begrijp maar het is een wijd verbreide misvatting dat ballonbanden een grote rolweerstand opleveren. Het duurt wel even voordat je ze op spanning hebt met een oude Jumbo.
Ik fiets al jaren met dergelijke banden van verschillende merken zoals Schwalbe, Rubena en nu ook Vredestein.
Er zijn in Duitsland geloof ik een paar jonge honden aan de gang geweest om rolweerstand van smalle en brede banden met elkaar te vergelijken. Die zijn tot de conclusie gekomen dat ballonbanden lichter fietsen dan smalle banden bij een wat lagere bandenspanning van bijvoorbeeld 2 atmosfeer.
Verder benaderen de 'looks' van die moderne banden aardig de antieke fietsen die ik af en toe op foto's tegenkom.
Ik voeg twee foto's toe waarop de City Hopper van Rubena en de Fat Frank van Schwalbe te zien zijn en die lijken wat mij betreft aardig op het oude werk. Alleen de logo's die toegepast werden verpesten het een beetje maar daar hebben ze gelukkig iets aan veranderd.
De Rubena's zijn wat dat betreft nog het mooist maar die zijn alleen maar in gangbare maten zoals 622 en 635 zonder reflexie.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9173.JPG
DSCN9173.JPG (308.27 KiB) 9522 keer bekeken
transportfiets_207.jpg
transportfiets_207.jpg (44.79 KiB) 9524 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 27 dec 2012, 11.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Charles, ik bedoelde eigenlijk met het draaien van dat kanvasloopvlak. Maar iddd dacht ik vroeger ook dat die dikke banden zwaarder liepen. Maar ik heb inmiddels al begrepen dat dat niet het geval is.

groeten Michiel ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Fotomaan »

Hoi Michiel,

Ik dacht al zoiets en ik vond het een leuke aanleiding om die oude foto's van ballonbanden eens met de moderne varianten te vergelijken.
Ik kan me goed voorstellen dat hedendaagse ontwerpers zich daar ook door hebben laten inspireren om iets toe te voegen aan de vraag naar 'retro'.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Fotomaan »

Nog wat over banden een aanverwante zaken.
Op deze foto van een van de eerste transportfietsen zijn ballonbanden te zien zoals ze eind achttienhonderd werden gebruikt.
Het is een fiets verkocht door Bernard Jansen uit Den Bosch.
http://nl.wikipedia.org/wiki/BAJ_Rijwielen

Het is een oude, enigszins aangetaste foto en naast de banden meer dan de moeite waard.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
transportfiets_513.jpg
transportfiets_513.jpg (49.07 KiB) 9516 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
melfiets
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2013, 10.06

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door melfiets »

Fotomaan schreef:Hoi Michiel,

Ik dacht al zoiets en ik vond het een leuke aanleiding om die oude foto's van ballonbanden eens met de moderne varianten te vergelijken.
Ik kan me goed voorstellen dat hedendaagse ontwerpers zich daar ook door hebben laten inspireren om iets toe te voegen aan de vraag naar 'retro'.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Hoi Charles,
Ik geloof zeker dat je gelijk hebt, door de stijgende vraag naar retro objecten worden er ook steeds meer oude objecten en voorwerpen bestudeerd om aan die vraag te voldoen en de oude objecten zo goed als mogelijk namaken, als ik ook de oude ballonbanden aan het bekijken ben valt het mij zeker ook op dat de hedendaagse retro fietsen, en daarbij de banden, zeker niet veel onderdoen van de oude ballonbanden, dat hebben ze dus heel goed gedaan! Groetjes Melie
Those who don't know history are destined to repeat it.
Maarten Waarlé
Berichten: 2350
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Ik ben weer eens verder gegaan met de restauratie van m`n Bayliss Thomas scorcher.

Als ik het zo terug lees ruim twee jaar geleden dat ik er voor het laatst aan gewerkt heb.

Vandaag heb ik een zadel gemaakt. Nog niet helemaal klaar maar het idee is er.
Voorbeeld is een andere Bayliss Thomas & Co die qua leeftijd en
vorm aardig overeen komt met mijn fiets.
Zie onderstaande foto van dat voorbeeldzadel.
Zadel rond 1891- 1895
Zadel rond 1891- 1895
020.JPG (289.16 KiB) 8418 keer bekeken
Ze zijn enorm lang en hebben een zwevend dek zonder onderlangs stangen. Echt een vroeg hangmatzadel. Beetje als een prehistorisch monster wel.

Ik ben voor het frame uitgegaan van zo`n Brooks jaren 30 hangmat zadel. De veren naar achter zijn al in orde en de lange veerstalen ijzers zijn prima geschikt om te verbuigen tot het zadel van de foto.
zadel remake voor BT
zadel remake voor BT
003.JPG (444.52 KiB) 8418 keer bekeken
Ik heb de dwarsbalkjes vooraan uit een stuk strip van 6 mm dik gehaald en het uiteinde van de zadel ijzers heb ik over de dikte van de strip wat dunner gemaakt. Van 7 mm naar 6 mm
na het in elkaar schuiven van het geheel heb ik de uiteinden gestuikt zodat de dwarsbalkjes goed vast zitten. Zonder solderen
maar echt op z`n zadel`s.
frame
frame
005.JPG (436.31 KiB) 8418 keer bekeken
Zadeldek oud
Zadeldek oud
002.JPG (483.83 KiB) 8418 keer bekeken
Het dek is van een oud zadel uit die periode maar ik gebruik het hier alleen als vorm bepaler en uiteindelijk als mal voor een nieuw dek. Het oude leer is gescheurd en niet meer te redden.

Mocht het lukken met het zadel dan ga ik me nog eens buigen over de banden.
Ik overweeg om in plaats van het kwetsbare weefpatroon nu doek te gaan gebruiken wat een kant op enige rek (lengte)heeft en de andere kant op strak is(breedte).

De bedoeling is dat het allemaal wat makkelijker wordt en beter te reproduceren is.
Het zou toch mooi zijn als die vroege luchtbandenfietsen weer in beweging kwamen. Nu zie je ze vaak met vergane banden of massieve loodzware banden. Het is vaak ook een reden om een fiets maar te laten staan.

Groeten,
Maarten
velootje
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door velootje »

Hoi maarten

succes verder en prettige feesten :D
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door maartenB »

Goed werk Maarten en heel interessant om te zien hoe je dat Brooks zadel verbouwd. Daar heb ik ook nog een paar frames van liggen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door Michiel Röben »

Volgende opmerking,
Ik heb een frame liggen wat al verbouwd is maar schreeuwt om een dekje...

succes Maarten,

Michiel ;)
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: 1892 Scorcher Bayliss Thomas and co

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten .

Je bent weer lekker bezig zo te zien .
Dat massief banden lood zwaar zijn merk ik echt wel bij m'n safety .
Een lichter alternatief zou welkom zijn .
Plaats reactie