Gazelle Sport 1937

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

De trapas is weer schoon 8-)
Ik ben zelf niet echt bekend met de klemboutbrackets van Gazelle. Ik was lichtelijk verbaast dat beide cups rechtse draad hebben en zo breed zijn... Klopt het dat de ene net anders is dan de ander? (de draad loopt bij de een verder door naar voren)
De ene is ook verchroomd geweest en de andere niet. Zelf stel ik me voor dat de ene ooit vervangen is, gezien de inslag (1 7 en 1 11).
De trapas heeft ook een D en een C ingeslagen?!
Bijlagen
DSC02820.JPG
DSC02819.JPG
DSC02818.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Maarten Waarlé »

Die lange cups die herken ik van de Gazelle A damesfiets van m`n vriendin.
Ik denk dat ze dat hebben gedaan om de sleuven bij de klembouten dicht te krijgen.
Bij ondiepe cups loop je het risico dat er zand naar binnen komt.
De verchroomde heeft schroefdraad om de contramoer ook vast te houden en aan de tandwielkant zou dat niet lukken en is chroom ook geen
must .
Of het bij die fiets van m`n vriendin uit 1936 (niet m`n vriendin,die is jonger) ook zo is kan ik me niet herinneren.

Groeten,
Maarten
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Dank Maarten.
Ik dacht ook zoiets. Maar het verbaast me toch dat het de moeite is voor links en rechts twee verschillende cups te maken voor zo weinig reden :-) Maar ja, vroeger wilden ze nou eenmaal iets goed maken. Dat zijn we niet echt meer gewend...
Wat wel grappig is, is dat je de contramoer niet tegen de cup kan indraaien, zoals je normaal zou doen bij het afstellen. Hij valt over de platte kanten voor de sleutel heen. Dat heeft er vast mee te maken dat je de cup toch al met de klembout kan vastzetten en de contramoer dus meer voor de sier is.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja vind ik ook vreemd om twee verschillende cups te maken als dat niet noodzakelijk is.
De Gazelle bij ons heeft ook die verscholen positie van de sleutelvlakken.
DSC06254.JPG
Jouw trapas ,die loopvlakken zien er nog erg gaaf uit zeg!
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 9 jul 2020, 12.26 Jouw trapas ,die loopvlakken zien er nog erg gaaf uit zeg!
Klopt ja. Ze waren ook best nog mooi. Maar ik heb hem even in de draaibank gezet en een schuurpapiertje er langs gehouden. Dan lijkt hij weer als nieuw :-) Maar de cups zijn ook nog helemaal pitloos, dus dat is wel erg fijn.

Wat een prachtige kleur blauw heeft die fiets. Is dat een originele kleur op bestelling?
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Nick013 »

Mooi Project en gave vondst! 8-)
Less is more :mrgreen:
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Zo. Tijd voor een update :D
Veel gebeurd ondertussen. De fiets is opnieuw gelakt en gebiesd en alweer grotendeels opgebouwd. Hij begint er dan ook alweer aardig Gazellig uit te zien. Er blijven natuurlijk onderdelen die nog niet zo zijn als ze moeten zijn, maar het begin van een fiets in stijl is er wel. Wel iets te perfect, maar daar ontkom je helaas niet echt aan met nieuwe lak... Het geheel doet erg Engels aan, moet ik zeggen. Zeker zo zonder bagagedrager.

Op de foto's nog even met een Brooks B17, maar ik ben bezig een Ideale cyclotouriste zadel uit de tijd in orde te maken. Niet te vergelijken met zo'n smal Engels Terry-zadel als er op hoort natuurlijk. Maar die zijn helaas vrijwel onvindbaar.

Het grootste vraagstuk blijft op dit moment het achterlicht. Er zitten veel gaatjes in het spatbord. De bovenste twee lijken me van een dealerplaatje qua afstand. Die twee daaronder zou je verwachten als montage gaatjes voor het achterlicht en de enkele daaronder voor het draadje. Maar welk achterlicht heeft twee boutjes nodig die zo dicht bij elkaar zitten? (zo'n 2.5 cm) En als het een model is op een voetje dan komt hij voor het dealerplaatje erboven te zitten, wat me ook niet logisch lijkt... Iemand een idee?
Bijlagen
IMG_1941.JPG
IMG_1945.JPG
IMG_1935b.jpg
IMG_1944.JPG
IMG_1940.JPG
IMG_1938.JPG
IMG_1936.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Maarten Waarlé »

Gaat er fijn uitzien die Gazelle!

Ik dacht even aan het Baken achterlichtje omdat daar twee schroefgaten aan zitten en de fitting aan de onderkant.
DSC07069.JPG
Maar helaas ,de gat afstand is iets van 40 mm...
Groeten,
Maarten
Ps die, blauwe kleur van m`n Gazelle is zelf geverfd zeker geen fabriekskleur
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Lidnr13 »

Is prachtig geworden. :D
Nu nog een ander stuur, zoals dit.

Sportstuur Gazelle 1937
Sportstuur Gazelle 1937
Groet van
Henk
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Lidnr13 schreef: 2 feb 2021, 12.01 Is prachtig geworden. :D
Nu nog een ander stuur, zoals dit.
Dank. Vooral die greepjes... :roll:
Plaats reactie