Gazelle Sport 1937

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

EdMondain schreef: 3 jul 2020, 12.43 Je kunt eens kijken of er chroom onder de lak zit.
Dank voor de tip! Dat wist ik nog niet... Dat ga ik zeker bekijken :-)
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Bandenplakker schreef: 3 jul 2020, 14.21 Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met Raleigh-remhoeven.
Dank alvast. Dit is wat het zou moeten zijn https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -243366936
Opvallend detail is dat de kabel niet met een boutje met moertje/ringetje wordt vastgeklemd in de hoef, maar met een losse nippel.

Bij Raleigh zijn ze meestal voor en achter een andere lengte, maar bij deze Gazelle lijkt het erop dat ze voor en achter even lang waren.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Lidnr13 »

Cyclissimo schreef: 3 jul 2020, 10.21 Nog een leuk klein detail is de bevestiging van het achterspatbord bij de staande achtervork. Deze heeft een L vormig beugeltje dat vast zit met twee boutjes. Die boutjes zijn ook net te zien in de catalogus van 36. Als iemand daar een betere scan van heeft dan die op de site van Fietser, dan hoor ik dat heel graag :)

Dit  is dan dat beugeltje.
Dit is dan dat beugeltje.

Groeten van
Hrenk
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Lidnr13 schreef: 3 jul 2020, 16.55 Nog een leuk klein detail..
Leuk om te zien. Bij mij is hij inderdaad hetzelfde, zelfs de boutjes :-) Maar wat is dat voor stalen plaat tussen de rem en de achtervork?

Inmiddels het kroonstuk van de vork even in de afbijt gezet en de verf liet erg makkelijk los... Er zit geen chroom meer, maar wel nog nikkel. Na een polijstbeurtje ziet het er behoorlijk acceptabel uit :-)
Bijlagen
IMG_0502.JPG
IMG_0501.JPG
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Bandenplakker »

Dag Cyclissimo,

Sorry voor de dooie mus: ik heb ze niet meer, waarschijnlijk omdat ik ze zo lelijk vond/vind.

Als dat een schrale troost is: ik heb wel nog een aantal Altenburgers Synchron en Brilliant, maar vrees dat die te jong zijn voor je.

Groeten van

Dirk
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door EdMondain »

Het kroonstuk ziet er nog goed uit.

Is de achternaaf niet gewoon origineel? Ik ken eigenlijk geen achternaaf die lijkt op de Gazelle A voornaaf.

Zit er een Villiers freewheel op?
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Lidnr13 »

Cyclissimo schreef: 4 jul 2020, 11.05 Maar wat is dat voor stalen plaat tussen de rem en de achtervork?
Cyclissimo,
Hierbij nog een foto van de achterrem.
Die plaat zal daar zitten om te beletten dat de rem tegen de achtervork wordt gedrukt.
Bij de voorrem zit geen plaat.

P1060099.JPG
P1060099.JPG


Groet van
Henk
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Ik verwacht niet dat de achternaaf nog origineel is. Het is een Weco naaf die in een aluminium velg is gespaakt. Maar alles is er eigenlijk slecht aan. Lagers niet goed meer, stijf verroest en zelfs de velg heeft een lelijke deuk... Vreemd eigenlijk dat zo'n wiel in een nieuw gespoten fiets is gezet...
Het freewheel is wel oud, maar van het Franse merk Merveille. Ik kende ook nog geen Gazelle vrijwielnaaf in deze stijl, maar deze L heeft er een:
https://get.google.com/albumarchive/113 ... h7DysqQXNm Voorlopig neem ik maar een Frans naafje dat ik nog heb liggen..

Bandenplakker, dank voor het aanbod, maar nee. Die zijn inderdaad te nieuw (en van aluminium). Ik maak me overigens om de remmen het minste zorgen, want die zijn vrij veel voorkomend. De andere missende delen zullen een stuk lastiger worden...

Henk, dank voor de foto. Bijzonder dat dat zo stevig/zwaar is uitgevoerd. Ik ken dat soort dingen wel van racefietsen uit de jaren 30. Maar dan is het altijd maar een klein dingetje op de vork geklemd of aan het remblok vastgemaakt. Dit geeft toch wel een wat robuuster beeld ;) Klopt mijn inschatting overigens dat beide remmen dezelfde maat hebben? Of is voor anders dan achter? Oh, en is het achterwiel eigenlijk in spaak 14 of 13 gespaakt?
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Lidnr13 »

Cyclissimo schreef: 4 jul 2020, 17.56

Henk, dank voor de foto. Bijzonder dat dat zo stevig/zwaar is uitgevoerd. Ik ken dat soort dingen wel van racefietsen uit de jaren 30. Maar dan is het altijd maar een klein dingetje op de vork geklemd of aan het remblok vastgemaakt. Dit geeft toch wel een wat robuuster beeld ;) Klopt mijn inschatting overigens dat beide remmen dezelfde maat hebben? Of is voor anders dan achter? Oh, en is het achterwiel eigenlijk in spaak 14 of 13 gespaakt?

Cyclissimo,

Beide remmen hebben inderdaad dezelfde maat.
Het achterwiel heeft spaken 14.

Groet van
Henk
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Super! Dank je.
Plaats reactie