Gazelle Sport 1937

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Er stond al een tijd een opnieuw gespoten sportfiets te koop. Eerst op FB, toen op MP... De geometrie deed mij een vooroorlogse sportfiets vermoeden en ook het eendenbek voorspatbord wees in die richting. Na wat meer detailfoto's te hebben ontvangen bleek het hoogstwaarschijnlijk om een Gazelle te gaan. Een vroege Gazelle sport stond al lang op mijn verlanglijst en ik besloot de wonderbaarlijke staat waarin hij nu verkeerd maar even voor lief te nemen :lol:

Inmiddels heb ik de fiets opgehaald en gedemonteerd. Er mist helaas veel, maar het lijkt toch wel echt om een Gazelle sport van 1937 te gaan :) Helaas niet het speciale type met reynolds buis als de andere uit 37 op het forum, maar een simpel (en loodzwaar :lol: ) model met eenvoudige lugs. Dan weer wel met plaatstalen achterpatten.

Hierbij wat foto's van het kale frame. de rest volgt. Opvallend is dat de voorvork niet van het mooie dunne sportfietstype is. Wel onmiskenbaar gazelle (met plek voor ringetjes in de patten). Met de inslag van een 4 en 7 zou hij toch wel origineel kunnen zijn...

Verder heeft iemand op nogal boertige wijze bagagedrageroogjes aangesoldeerd. Die heb ik er ondertussen maar afgevijld...
Bijlagen
IMG_0488.JPG
IMG_0487.JPG
IMG_0486.JPG
IMG_0485.JPG
IMG_0484.JPG
IMG_0483.JPG
IMG_0482.JPG
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Elibert van Dalen »

als het een gazelle is. is het wel apart dat het framenummer bij het balhoofd staat. ik dacht dat het framenummer in die tijden bij de zadellug stond. het zou ook zomaar een locomotief kunnen zijn de spatborden die erop zaten werden namelijk ook gebruikt bij locomotief. wel apart ik lees het net van die bagagedrager nokken. ik heb ook contact gehad met de verkoper. en ging ervan uit dat het zoiezo geen gazelle was. had eerdere gedachten bij een locomotief. ook het gazelle plaatje zat op een vreemde plaats op het spatbord. net of het er knullig aangebracht was. (maar na je verhaal begin ik ook te twijfelen.)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Ja, het was een zoekplaatje :) Maar ik twijfel inmiddels eigenlijk niet meer dat het een Gazelle is.

Locomotief had die spatborden inderdaad ook, maar volgens mij alleen op 26 inch fietsen. Verder heeft hij ook geen duidelijke locomotief kenmerken. Het framenummer staat bij alle vroege gazelle sportfietsen die ik ben tegengekomen op deze plek en niet op de zadellug. Ook de balhoofdlugs zijn typisch voor de vroege Gazelle sportfietsen, al zijn ze bij de latere modellen mooier uitgewerkt. De staande achtervorkeinden bij de zadellug ken ik op deze manier ook alleen van Gazelle sportfietsen.
Er zijn ook nog wat onderdelen over die naar Gazelle wijzen. Trapas en cups zijn nog van Gazelle, de voornaaf en ook de onderste balhoofdcup (waar net als bij de vork ook 4 7 staat ingeslagen). Ook zitten er nog twee gaatjes in het balhoofd onder de nieuwe lak die precies de goede afstand hebben voor een Gazelle plaatje.

Het Gazelle spatbordplaatje vind ik ook een beetje op een knullige plaats inderdaad. Zelf heb ik het vermoeden dat ze nog een beetje zoekende waren naar hoe ze het sportmodel moesten vormgeven, gezien de vele wijzigingen in de eerste jaren. Door de staaldraadspatbordstangen konden ze het plaatje daar niet kwijt, de spatbordstangen zitten dan ook vast met de 'ouderwetse' Gazelle plaatjes zoals die in de jaren 20 werden gebruikt.

Het zou leuk zijn de catalogus van 1937 er bij te vinden, maar als ik de afbeelding uit de catalogus van 1936 zie, lijkt hij bijna helemaal overeen te komen :) Zelfs de voorvork lijkt daar ook niet van het latere slanke model.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Wat foto's van toen hij nog in elkaar zat...
Bijlagen
$_86.jpg
$_86 (11).jpg
$_86 (6).jpg
$_86 (4).jpg
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Elibert van Dalen »

je hebt dan een mooie vondst gedaan als het allemaal klopt., ook locomotief had dit soort lugs toen. maar zoals je zegt en welke kenmerken je allemaal hebt gevonden. heb je een leuke fiets op de kop getikt ;)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door de rode »

Normaal zit het framenummer toch precies aan de andere kant van het bij,, sportieve,, Gazelle,s ?
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door EdMondain »

Het framenummer zit inderdaad meestal aan de rechterkant maar bij de luxueuze variant uit 1937 zit het nummer ook aan de linkerkant.

Is er eigenlijk nog een exemplaar uit 1936 bekend?
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Cyclissimo »

Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. Het zou leuk zijn nog meer vergelijkingsmateriaal te hebben. Het ziet er naar uit dat het sportmodel ieder jaar net even veranderde. De sport in de catalogus van 36 lijkt nog geen eendenbekspatborden te hebben. Ook ben ik heel benieuwd of deze in 37 nog een goudkleurig balhoofd had en wel of geen kettingscherm. Ik vermoed van niet, gezien de geheel zwarte luxe uitvoering met kettingscherm...

Nog een leuk klein detail is de bevestiging van het achterspatbord bij de staande achtervork. Deze heeft een L vormig beugeltje dat vast zit met twee boutjes. Die boutjes zijn ook net te zien in de catalogus van 36. Als iemand daar een betere scan van heeft dan die op de site van Fietser, dan hoor ik dat heel graag :)

Is eigenlijk de bracket Gazelle eigen? Met de uitstulping voor het nokje voor stangenremmen.


Is er iemand die mij toevallig aan de volgende onderdelen kan helpen?

-kroonstuk sierkap (net een iets grotere maat dan een kapje van een 26 inch sportmodel 56 dat ik heb liggen -en een stuk kleiner dan die van een omafiets)
-remgrepen (dat zal wel het moeilijkste worden van alles :? Ze lijken wel van een motor afkomstig...)
-chromen remhoeven (dezelfde als Raleigh monteerde tot eind jaren 50)
-crankstel met brede groef en Gazelle ingeslagen, ipv GAZELLE
-Baken achterlicht met twee bevestigingsgaatjes
-Gazelle achternaaf van hetzelfde model als de voornaaf
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door EdMondain »

Bij de ietwat latere modellen is er geen los kroonstuk maar is de kroon van de vork verchroomd.
Dit is wel bij de vork die smaller naar het uiteinde wordt.
Je kunt eens kijken of er chroom onder de lak zit.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Gazelle Sport 1937

Bericht door Bandenplakker »

Dag,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt met Raleigh-remhoeven. Ik geloof dat ik er nog een paar heb, zal zo eens zoeken.
Als ik ze vind, zal ik er foto's van maken en plaatsen, dan kun je beoordelen of dat is wat je zoekt.

Dirk
Plaats reactie