Transportfiets torpedonaaf vraag

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
J Zuiderwijk

Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door J Zuiderwijk »

Voor mijn transportfiets ben ik zoekende naar een originele torpedonaaf (er zit een nieuwere op, maar die volledig op).

Oude Fichtel & Sachs torpedonaven (vrijloop, terugtraprem) uit de jaren 60 en ouder kan ik met wat zoekwerk nog wel aan komen. Maar zijn die geschikt? Ik weet dat er ook een speciale zwaardere transportversie is, de Torpedo TR-T. Maar die is naar verhouding erg zeldzaam.

Ik weet dat er iig een dikker tandwiel op moet. Maar kan ik die direct op een standaard Torpedonaaf schroeven? En werden transportfietsen oorspronkelijk zo uitgerust?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Dat wordt een positief antwoord. Geen driewerf ja maar zelfs vier keer.

De 'standaard' Torpedonaven zijn geschikt. Ze werden door meerdere fabrikanten gebruikt.
Er is weliswaar een zwaardere transportversie en is inderdaad zeldzaam. Hens Jansen heeft er een liggen maar die is nogal duur.
Hallo Charles,
Danke das ist gut.
Die Nabe kostet bitte mit Versand zusammen 100,00 Euro in die Niederlande.

En moest nog gereviseerd worden. Die heb ik laten liggen.
Dit is er zo een http://www.transportfiets.net/2007/09/1 ... r-torpedo/

De tandwielen die werden gebruikt zijn qua dikte 3/16" en hebben meestal 20 tanden. Die passen net zo makkelijk op een drijfkop van Torpedo als 1/8" (2/16")
Ze doen het overigens beide goed omdat de dikkere ketting net zo makkelijk over een dunner tandwiel gaat als over een dik.

Voor de volledigheid vertel ik er bij dat er twee typen drijfkoppen bestaan. Een voor geschroefde en een voor geschoven tandwielen.
Voor die laatste zijn volgens mij nooit 3/16" tandwielen gemaakt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J Zuiderwijk

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door J Zuiderwijk »

Dat is fijn te horen :) Ik heb al inmiddels een naaf onderweg. De staat is nog onbekend, maar voor 15 euro inclusief wiel wel een gokje waard.

Die Tr-T van Hens Jansen had ik idd ook gezien, en vond ik ook wat te prijzig.

Dank je :)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Mocht het op een of andere manier tegenvallen dan heb ik nog meer dan genoeg originele ongebruikte onderdelen in de aanbieding.
Reviseren is geen probleem maar kijk eerst maar even wat de 'staat van onderhoud' is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J Zuiderwijk

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door J Zuiderwijk »

De eerste naaf is binnen. Het bleek toch een moderne naaf te zijn. Maar! Er zit wel een dikker tandwiel op. Dat had ik niet verwacht. Ik heb daarom het binnenwerk uitgewisseld met de naaf die al op mijn transportfiets zat (ook zo'n modernere torpedo). Dat scheelt een wiel opnieuw spaken. Ik moet nog even de rem testen, maar alles loopt weer als een zonnetje. En ik hoef geen dik tandwiel aan te schaffen :)

Hier te zien links het binnenwerk van de naaf die kwam met mijn transportfiets, en rechts degene die ik er nu in heb gemonteerd.
Afbeelding

Tevens heb ik nog twee voornaven binnen die ik op marktplaats vond:

Afbeelding

Afbeelding

De eerste is een Union, en vernikkeld. Prachtisch nieuwstaat, ook nog geen slijtage op de lager konen. Spaak diameter is echter te klein voor mijn transportfiets (spaak 12 past er niet in). Maar die naaf kan ik mogelijk voor een ander project gebruiken. Ideeën over ouderdom/herkomst?

De tweede naaf is een hele zware van Weco. Ik vond online dat deze nog te koop zijn, maar dan zonder smeernippel. Helaas is de as weer te dik voor mijn transportfiets (12mm). Maar ik zag dat die ook in 9,5mm te koop zijn. Voor deze heb ik dus even geen doel, maar wellicht bestel ik de dunnere versie ervan.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Gefeliciteerd met je vondsten :)
Dat is weer even mazzel dat er zo'n dik tandwiel op zit. Ook dat het nog lang niet versleten is. Mooi hoor!

Op de foto's kan ik zien dat het binnenwerk links op de foto die met je transportfiets meekwam dik in het oude vet zit wat er voor zorgt dat de rollen op de drijfkop verkleven waardoor het kan zijn dat de naaf 'doortrapt'.
Meestal is het zo dat er niets kapot is en als je alles goed schoonmaakt en niet in het vet zet maar in de olie het weer prima functioneert.
Ik kan ook zien dat de remmantel van het merk Favorit is en dat geld als een echt B-merk.
De vervanger is van messing en misschien origineel F&S. Dat het van later datum is maakt niets uit voor het functioneren.
Wat ik niet kan zien is of er nog meer onderdelen van het eerste binnenwerk vervangen zijn voor mindere kwaliteit.
Maar het draait al weer als een zonnetje dus dat maakt niet meer zo veel uit.

De UNION voornaaf is jammer genoeg niet geschikt door de kleine spaakgaten. Wel een mooi ding. Het ziet er wel robuust genoeg uit voor een transportfiets maar het is dus voor een toerfiets.

De Weco kan je misschien toch gebruiken als je de ruimte voor de as in de voorvork wat groter vijlt.
Het is te doen gebruikelijk om dat op zo'n manier op te lossen. Er blijft genoeg materiaal over om niet te verzwakken. Verbuigen is geen optie maar vijlen kan niet zo veel kwaad.
Begin deze week heb ik toevallig een fiets gereviseerd waar zo'n voornaaf in gemonteerd is en waar de ruimte voor de as dus aangepast is.
Ik kom het tenminste regelmatig tegen en heb het zelf ook wel eens toegepast.
Wat betreft het gebruik van een dunnere as moet je rekening houden met het feit dat de konen dan niet meer te gebruiken zijn. Als het gat kleiner is lijkt het me waarschijnlijk dat de buitendiameter ook kleiner is waardoor de ruimte tussen de stofdeksel en de koon groter wordt en daardoor makkelijker vuil toelaat.
Mocht je het toch toepassen dan moet je even controleren voor wat voor maat kogels de konen van de dunnen as bedoeld zijn.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat er in de Weco 1/4" wordt gebruikt.

Mocht je niet willen vijlen dan heb ik nog voornaven voor transportfietsen van RENAK die je mag overnemen voor € 15.-
'k Zal kijken of er nog ergens een fotootje van heb.

Het achterwiel is weer geregeld in't ieder geval :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J Zuiderwijk

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door J Zuiderwijk »

Hoi Charles,

Ik heb er het afgelopen weekend mee gefietst: 20km in een uur, incl. veel stoplichten. Kortom, hij rijdt goed:) Remmen daarentegen valt nog steeds tegen. Ik sta sneller stil met mijn bakfiets. Ik ga hem nog eens openmaken om vet tussen de rem te verwijderen, dat zou al moeten helpen.

De Weco ga ik niet gebruiken. Het uitvijlen zie ik niet zitten, ook omdat de gaten in de beugel naar het spatbord dan geen materiaal meer overlaten. Dus zo'n Renak naaf zou ik wel willen overnemen. Ik stuur even een mail.

Groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets torpedonaaf vraag

Bericht door Fotomaan »

Ik sta sneller stil met mijn bakfiets. Ik ga hem nog eens openmaken om vet tussen de rem te verwijderen, dat zou al moeten helpen.
Hoi Jeroen,

Het klinkt tegenstrijdig maar als je olie via het oliepotje in de achternaaf laat lopen gaat de naaf beter remmen. :o
Dat oliepotje zit er niet voor niets. :ugeek:

Gewone motorolie 20W40 of zoiets is prima.
Het is me al vaker gebeurd dat zo'n naaf niet lekker remt en als ik er dan olie op deed verbeterde dat.
Na ongeveer een week werd het weer wat minder en deed ik er weer olie op waarna het weer verbeterde. Daarna duurde het twee weken voordat de naaf weer olie nodig had. Sindsdien nog maar af en toe.
Het is me een mysterie waarom het zo werkt maar het remt nog steeds goed.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie