Hoi Jeroen,
Gefeliciteerd met je vondsten
Dat is weer even mazzel dat er zo'n dik tandwiel op zit. Ook dat het nog lang niet versleten is. Mooi hoor!
Op de foto's kan ik zien dat het binnenwerk links op de foto die met je transportfiets meekwam dik in het oude vet zit wat er voor zorgt dat de rollen op de drijfkop verkleven waardoor het kan zijn dat de naaf 'doortrapt'.
Meestal is het zo dat er niets kapot is en als je alles goed schoonmaakt en niet in het vet zet maar in de olie het weer prima functioneert.
Ik kan ook zien dat de remmantel van het merk Favorit is en dat geld als een echt B-merk.
De vervanger is van messing en misschien origineel F&S. Dat het van later datum is maakt niets uit voor het functioneren.
Wat ik niet kan zien is of er nog meer onderdelen van het eerste binnenwerk vervangen zijn voor mindere kwaliteit.
Maar het draait al weer als een zonnetje dus dat maakt niet meer zo veel uit.
De UNION voornaaf is jammer genoeg niet geschikt door de kleine spaakgaten. Wel een mooi ding. Het ziet er wel robuust genoeg uit voor een transportfiets maar het is dus voor een toerfiets.
De Weco kan je misschien toch gebruiken als je de ruimte voor de as in de voorvork wat groter vijlt.
Het is te doen gebruikelijk om dat op zo'n manier op te lossen. Er blijft genoeg materiaal over om niet te verzwakken. Verbuigen is geen optie maar vijlen kan niet zo veel kwaad.
Begin deze week heb ik toevallig een fiets gereviseerd waar zo'n voornaaf in gemonteerd is en waar de ruimte voor de as dus aangepast is.
Ik kom het tenminste regelmatig tegen en heb het zelf ook wel eens toegepast.
Wat betreft het gebruik van een dunnere as moet je rekening houden met het feit dat de konen dan niet meer te gebruiken zijn. Als het gat kleiner is lijkt het me waarschijnlijk dat de buitendiameter ook kleiner is waardoor de ruimte tussen de stofdeksel en de koon groter wordt en daardoor makkelijker vuil toelaat.
Mocht je het toch toepassen dan moet je even controleren voor wat voor maat kogels de konen van de dunnen as bedoeld zijn.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat er in de Weco 1/4" wordt gebruikt.
Mocht je niet willen vijlen dan heb ik nog voornaven voor transportfietsen van RENAK die je mag overnemen voor € 15.-
'k Zal kijken of er nog ergens een fotootje van heb.
Het achterwiel is weer geregeld in't ieder geval
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar