Mijn tweede RIH
Geplaatst: 8 jul 2020, 10.15
Vrij kort na de RIH uit Groningen, zag ik een hele mooie RIH op Marktplaats staan. Bod gedaan en ik mocht 'm meteen komen halen. Dus op naar Utrecht om te zien of de RIH echt zo mooi was. Frame zat erg dik in de lak, hier en daar wat kriebeltjes eronder, veel stof, maar het zag er prachtig netjes uit. Opvallend crankstel, allereerste Shimano 600.
Volgens de dame waar ik de fiets van kocht, was deze van een familielid van haar geweest en was de fiets voor trainingsritjes gebruikt. Ze had de fiets in 1981 gekregen en sindsdien stond deze bij haar op zolder. Dit was de fiets zoals ik 'm die dag opgehaald had, februari 2017.
Shimano 600 1e generatie cranks, remmen, voorderailleur en shifters, Shimano Crane achterderailleur, Sakea stuur, -pen en Custom zadelpen. Opvallend waren de Galli alu toe-clips, de dikke zadelpen bout en moer en de Terry clips om de remkabel. Die kom je niet zomaar tegen.
Andere opvallende zaken, de zadelpen lug had een iets verhoogde rand en onder de dikke lak kon ik op de onderste balhoofdlug een getal zien, maar ik kon het niet lezen. Het waren wel méér dan 4 getallen! Navraag bij de zgn. kenners werd al snel de conclusie getrokken dat het een Venlo RIH was........ Er waren allerhande twijfels over de decals, de dikke lak, "is het wel een RIH?" en meerdere opvattingen. De assen waren trouwens 600 EX naven uit 81, met donkere Wolber Aubisque tube velgen, ook al iets om over na te denken.
Ik bleef volhouden dat het een Amsterdammer was en dat het toch allemaal Amstel wielerploeg kleurtjes waren.
3 jaar heb ik gezocht naar bewijs, voor mezelf had ik bewijs genoeg, koperen nagels, framenummer, gaten in t remmannetje, maar RIH kennend Nederland bleef volhouden dat de RIH uit Venlo kwam. Prima, maar ik moest iets hebben om ze mee om de oren te slaan!
3 jaar later vond ik t bewijs. Ik had uiteindelijk als framenummer 1978.20 gevonden en laat nu net op de RIH Sport website de oude framenummers gepubliceerd zijn. En ja hoor.....
Volgens de dame waar ik de fiets van kocht, was deze van een familielid van haar geweest en was de fiets voor trainingsritjes gebruikt. Ze had de fiets in 1981 gekregen en sindsdien stond deze bij haar op zolder. Dit was de fiets zoals ik 'm die dag opgehaald had, februari 2017.
Shimano 600 1e generatie cranks, remmen, voorderailleur en shifters, Shimano Crane achterderailleur, Sakea stuur, -pen en Custom zadelpen. Opvallend waren de Galli alu toe-clips, de dikke zadelpen bout en moer en de Terry clips om de remkabel. Die kom je niet zomaar tegen.
Andere opvallende zaken, de zadelpen lug had een iets verhoogde rand en onder de dikke lak kon ik op de onderste balhoofdlug een getal zien, maar ik kon het niet lezen. Het waren wel méér dan 4 getallen! Navraag bij de zgn. kenners werd al snel de conclusie getrokken dat het een Venlo RIH was........ Er waren allerhande twijfels over de decals, de dikke lak, "is het wel een RIH?" en meerdere opvattingen. De assen waren trouwens 600 EX naven uit 81, met donkere Wolber Aubisque tube velgen, ook al iets om over na te denken.
Ik bleef volhouden dat het een Amsterdammer was en dat het toch allemaal Amstel wielerploeg kleurtjes waren.
3 jaar heb ik gezocht naar bewijs, voor mezelf had ik bewijs genoeg, koperen nagels, framenummer, gaten in t remmannetje, maar RIH kennend Nederland bleef volhouden dat de RIH uit Venlo kwam. Prima, maar ik moest iets hebben om ze mee om de oren te slaan!
3 jaar later vond ik t bewijs. Ik had uiteindelijk als framenummer 1978.20 gevonden en laat nu net op de RIH Sport website de oude framenummers gepubliceerd zijn. En ja hoor.....