Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door maartenB »

Beste groep,
Een Zweedse liefhebber benaderde me laatst omdat hij een 48 inch hoge bi van D. Webster, Holland, heeft gekocht. Heel interessant natuurlijk. Webster uit Haarlem adverteerde rond 1887 druk in de Kampioen en was naar eigen zeggen importeur van een veelheid aan merken.
Kennelijk assembleerde hij zelf ook fietsen. Want toen de Zweed met foto's kwam vertelde hij dat er op diverse delen (frame, vorkkroon, zadelveer) een C staat ingeslagen en in de cranks 'Carrington'. Dat is interessant, want de 'nieuwe' hoge bi van Theo heeft diezelfde onderdelen. In Oostenrijk woont Max, ook die heeft delen van Carrington in zijn fiets, het staat bij hem aan de binnenzijde van het hoofd.

De Zweed wil de fiets weer toonbaar maken. Hij zoekt tips over Webster en over hoe zijn fiets origineel eruit zag. Naast veel andere delen zijn ook de stuurhelften naar mijn idee vervangen en in het midden vastgelast.


Eerst wat advertenties van D. Webster.
webster kampioen juli 1886.jpg
webster kampioen juli 1886.jpg (151.68 KiB) 9452 keer bekeken
webster kampioen januari 1887.jpg
webster kampioen januari 1887.jpg (128.49 KiB) 9452 keer bekeken
webster kampioen juni 1887.jpg
webster kampioen juni 1887.jpg (150.79 KiB) 9452 keer bekeken
Dan de foto's van de Zweedse fiets, niet schrikken!!!
Bijlagen
_DSC0211.jpg
_DSC0211.jpg (96.05 KiB) 9451 keer bekeken
_DSC0215.jpg
_DSC0215.jpg (80.32 KiB) 9451 keer bekeken
48tum.jpg
48tum.jpg (109.34 KiB) 9451 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door maartenB »

En tot slot foto's van de verschillende Carrington onderdelen die ik tot nog toe van 4 fietsen ken.
Bijlagen
carrington other bike.jpg
carrington other bike.jpg (49.84 KiB) 9451 keer bekeken
carrington theo5.jpg
carrington theo5.jpg (47.74 KiB) 9451 keer bekeken
carrington Max.jpg
carrington Max.jpg (20.23 KiB) 9451 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door fietser »

Webster is Daniel Webster, Engelsman en mede-oprichter van de ANWB. Dat van de Engelse importmerken zal ongetwijfeld kloppen, interessant is vooral in hoeverre hij zelf in zijn werkplaats iets heeft geproduceerd. Heeft de Zweedse eigenaar ook een foto van een merkafbeelding of is de ingeslagen naam op de zadelveer het enige?

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door maartenB »

De naam op de veer is het enige (en naar mijn idee al heel wat!)

Dat Webster ook van de ANWB was wist ik niet, bedankt. Grappig, dat zowel Bingham (Velorama heeft er een) als Webster dus fietsen assembleerde. Die ANWB bestuurders hadden het er maar druk mee.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 414
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door TheodK »

leuk deze fiets. Ik ben meteen naar mijn schuur gerend om te zien of er in de zadelveer van mijn hoge bi ook nog zo'n merk onder de roest te zien is. Dat is echter niet zo. Er zitten bij mij wel Carrington cranks op zoals maarten al aangaf.
De herkomst van mijn fiets zal wel onduidelijk blijven. Waarschijnlijk wel een in nederland geassembleerde fiets.
Hans en ik , ( vooral Hans ) zijn er mee bezig. Het achterwiel is nu vrijwel klaar, Het stuur is Hans mee bezig, en nu moeten de spaken voor het voorwiel gemaakt worden. daarna de vork richten en de backbone maken.
Ik hoop er komende zomer op te kunnen rijden. Lijkt me wel leuk zo'n 56 inch fiets.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door Maarten Waarlé »

Super interessant,

Is het niet zo dat Gert-Jan Moed ook zo`n fiets heeft staan.
Een foto tijdens de nieuwjaarsborrel afgelopen jaar liet een gemerkte zadelveer zien. Of was dat weer een andere importeur?

De benaming in de cranks lijkt me echt een toelevernacier te zijn . Zo als BSA of Chater-Lea.
Ik heb nu een jaarboek (1892) van de Engelse bib gedownload met talloze reklames daar in . Ook veel van die toeleveranciers met lugs, cranks, komplete trapassen etc. Alles om een fiets te bouwen(en er je eigen naam op te plakken).

Theo , we (ik) kijken uit naar je 56 inch!

Groet,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door Michiel Röben »

Maarten,
Eigenlijk een Fiets die naar de ANWB zou moeten gaan gezien zijn historie maar ik vraag me af of dit een optie zou kunnen zijn. Ja zo zie je maar weer dat die heren echte bezige bijen waren. Bingham, Webster, Bergsma, allemaal zeer bezig met hun passie voor de fiets en het bestuur van de ANWB. Wat een leuke tijd was dat eigenlijk (Als je van goede komaf was... Want het Old Boys Netwerk was natuurlijk wel heel erg aanwezig). Lekker fietsen, erover vergaderen en ook nog een leuke club besturen.

Maar wel een leuke vondst deze Webster hoge Bi.

Ik mail nog even een vraagje over het beeldmateriaal van de ANWB ok.

groeten,

Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2360
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten en Michiel,

Nu begrijp ik dat Velorama een Bingham hoge bi heeft staan.
Dat was dus die foto van de nieuwjaarsborrel.

Overigens, als ik me niet vergis is de Bingham van de hoge bi en werkzaam in Rotterdam niet de zelfde als de Bingham
die bij de spoorwegen werkte en in Utrecht de firma Simplex
oprichte. Qua tijdsperiode overlappen ze elkaar namelijk. Kijk maar bij de ANWB kampioen advertenties.
De eerste ANWB voorzitter is daarbij de ''Simplex Bingham''

Groet,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door fietser »

De Bingham uit Velorama moet inderdaad Seymour Bingham zijn, niet Charles Bingham uit Utrecht. Van de laatste is niets over de productie van hoge bi's bekend. Maar wat mij op de zadelveer naast "D. Webster & Co." intrigeert is dat er "The Flyer" staat. Zoals het er staat lijkt dat het merk geweest te zijn. In de eerste helft van de 20e eeuw duikt die merknaam verschillende keren op, vermoedelijk afkomstig van verschillende (lokale) merkhouders. De oude ANWB Kampioenen helpen wat de naam Flyer betreft niet echt verder. Als het echt het eigen merk van Webster was zou je verwachten dat het in advertenties terugkomt.

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Over Carrington en D. Webster hoge bi uit Haarlem

Bericht door maartenB »

Tsja, flyer werd veel gebruikt als bijnaam voor een snelle renner.
De fiets van Bingham heeft een volkomen identiek ovaal merkstempel, maar dan met als naam 'The Wolsley'.
Ik denk dat het gewoon fantasienamen zijn.

Overigens mailde Max uit Oostenrijk me nog dat hij heeft gehoord dat Carrington evt. de naam van de ijzergieterij zou kunnen zijn.
Het lijkt me sterk: welke gieterij zet zo levensgroot zijn naam erin? Welke fabrikant pikt dat van zijn leverancier? Maar toch: ik ben de naam ook nooit tegengekomen bij de vele advertenties van hoge bi-onderdelenboeren, zoals W.A. Lloyd, Beard & Son, Harpur Bros, Wellington. Allemaal uit Birmingham trouwens, nu ik het zo nazoek.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie