Ik begrijp nu wel waarom de spaken indertijd niet op spanning zijn gezet. Als je er kracht op zet breken zem-gineering schreef: ↑23 jul 2020, 21.18 Het is makkelijk te spuitgieten, en daarom kom je het veel tegen. Klassiek voorbeeld zijn Dinkytoys
Estafette Transportfiets uit Gouda
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Jazeker maar dat zal volgend jaar worden.
Heel misschien dat er dit jaar nog een toer wordt georganiseerd maar dat wordt wel lastig. Met de fiets de trein in is wel mogelijk maar er moet gereserveerd worden. Als je een keer overstapt moet je twee reserveringen doen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er veel animo voor is maar ik zal eens een balletje opgooien.
Ik heb overigens wel een hele mooie route op het oog vanuit Veenendaal-De Klomp.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Ouder Zamak (Zink, Aluminium, MAgnesium Kupfer) , dus zeker dan dat van jouw fiets , kan gemaakt zijn van onzuiver zink. Dat veroorzaakt dan op termijn interkristallijne corrosie, waardoor het materiaal uit elkaar valt.Fotomaan schreef: ↑23 jul 2020, 23.05Ik begrijp nu wel waarom de spaken indertijd niet op spanning zijn gezet. Als je er kracht op zet breken zem-gineering schreef: ↑23 jul 2020, 21.18 Het is makkelijk te spuitgieten, en daarom kom je het veel tegen. Klassiek voorbeeld zijn Dinkytoys
/Marten
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
De wielen zijn weer gespaakt. De spaken die er in zaten zijn van UNION daar pasten nippels van Lemet probleemloos op.
De velg van het achterwiel is een paar millimeter links van het midden gespaakt en de achtervork net zoveel naar rechts gericht om de ketting mooi over de tandwielen te laten lopen.
Alles staat mooi in lijn waardoor ik niet naar links of rechts hoef te gaan hangen als ik het stuur loslaat.
De spietjes heb ik bijgevijld zodat de moertjes nu wel mooi op de draadeindjes zitten.
Het fietst mieters!!
De velg van het achterwiel is een paar millimeter links van het midden gespaakt en de achtervork net zoveel naar rechts gericht om de ketting mooi over de tandwielen te laten lopen.
Alles staat mooi in lijn waardoor ik niet naar links of rechts hoef te gaan hangen als ik het stuur loslaat.
De spietjes heb ik bijgevijld zodat de moertjes nu wel mooi op de draadeindjes zitten.
Het fietst mieters!!
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Het achterspatbord was behoorlijk verroest. Vorige eigenaren hebben misschien willen kijken naar het logo of waren gewoon nieuwsgierig waardoor het papier weggetrokken is. Daardoor heeft zich roest gevormd. Ook onder de lak bleek.
Omdat de rest van de fiets nog prachtig is vond ik het een beetje te veel contrast.
Daarom heb ik vandaag het spatbord geschuurd met korreltje honderd en met een kwastje opnieuw gelakt.
Het logo geb ik afgeplakt. De randjes die daardoor ontstaan probeer ik met Commandant weg te polijsten als de lak droog is. ‘k Ben benieuwd of dat gast lukken.
Omdat de rest van de fiets nog prachtig is vond ik het een beetje te veel contrast.
Daarom heb ik vandaag het spatbord geschuurd met korreltje honderd en met een kwastje opnieuw gelakt.
Het logo geb ik afgeplakt. De randjes die daardoor ontstaan probeer ik met Commandant weg te polijsten als de lak droog is. ‘k Ben benieuwd of dat gast lukken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
- Contacteer:
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
laatst al even contact gehad met maurice
ik heb voor jou een kleinigheidje die officieel op je kettingkast hoord
ik hoop dat ik je er blij mee kan maken
groet appie (abram)
ik heb voor jou een kleinigheidje die officieel op je kettingkast hoord
ik hoop dat ik je er blij mee kan maken
groet appie (abram)
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
De Estafette is inmiddels zover dat er op gefietst kan worden.
Het achterspatbord en de spatbordsteuntjes heb ik over gelakt. De lak was hier en daar volledig weg en dat vond ik niet bij de rest passen.
Het bagagerek zit er nog niet op omdat het ook nog gelakt moet worden. Er is ook nog een klinknagel verkeerd gesmeed. Die moet opnieuw.
De achtervork is gericht naar de kettinglijn van het achterwiel zodat de ketting recht naar achteren loopt. De velg van het achterwiel is paraplu gespaakt zodat de wielen sporen.
Het omhoogstaande spatbordstangetje lijkt iets te lang. Het spatbord staat een beetje omhoog. Het heeft iets te maken met de manier waarop het spatbord onder de kroon is gemonteerd. Om het te kunnen monteren is er indertijd een deuk in gemaakt. Het lijkt of de fabrikanten van spatborden niet altijd rekening hielden met de vorm van de voorvorkkroon.
Het achterspatbord en de spatbordsteuntjes heb ik over gelakt. De lak was hier en daar volledig weg en dat vond ik niet bij de rest passen.
Het bagagerek zit er nog niet op omdat het ook nog gelakt moet worden. Er is ook nog een klinknagel verkeerd gesmeed. Die moet opnieuw.
De achtervork is gericht naar de kettinglijn van het achterwiel zodat de ketting recht naar achteren loopt. De velg van het achterwiel is paraplu gespaakt zodat de wielen sporen.
Het omhoogstaande spatbordstangetje lijkt iets te lang. Het spatbord staat een beetje omhoog. Het heeft iets te maken met de manier waarop het spatbord onder de kroon is gemonteerd. Om het te kunnen monteren is er indertijd een deuk in gemaakt. Het lijkt of de fabrikanten van spatborden niet altijd rekening hielden met de vorm van de voorvorkkroon.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Ga je het rek dat erbij zat erop zetten of word het toch een andere ?
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Dat wordt een andere. Het rek wat er bij zit is te lomp voor woorden. Om het te demonteren is sleutel 17 nodig, het is amateuristisch gelast, het past niet op de voorvorkkroon en is veel te zwaar.
Ik heb nog een Standaard uit dezelfde periode wat niet op de voorvorkkroon geschroefd hoeft te worden.
Op deze afbeeldingen zijn ze te zien. Die van mij is daar een verbrede variant van zonder gesoldeerde nokken aan het stuur maar geschroefde klemmen.
https://www.transportfiets.net/2010/06/ ... -jaren-30/
Ik heb nog een Standaard uit dezelfde periode wat niet op de voorvorkkroon geschroefd hoeft te worden.
Op deze afbeeldingen zijn ze te zien. Die van mij is daar een verbrede variant van zonder gesoldeerde nokken aan het stuur maar geschroefde klemmen.
https://www.transportfiets.net/2010/06/ ... -jaren-30/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Da,s een mooi exemplaar