Estafette Transportfiets uit Gouda
Estafette Transportfiets uit Gouda
Maurice en ik hebben vandaag een transportfiets van het merk Estafette opgehaald die nog volledig in het papier zat.
Het bouwjaar van de fiets is 1941. Dat is te lezen op de achternaaf. Er staat ook een 3 in gestempeld wat betekend dat het een naaf is voor spaakdikte G12. Die zitten er niet in. Wel spaak G13.
De spaken waren nog niet op spanning gezet, geen banden en het bagagerek moest nog goed gemonteerd worden.
De pedalen van UNION zaten nog in het doosje wat met het bruine papier aan de staande achtervork geknoopt was. Er zat een karton om het kettingscherm heen waar De Woerd op staat.
De fiets moet sowieso helemaal uit elkaar omdat het vet in negen en zeventig jaar wel zo'n beetje verdroogd zal zijn
Een grappig detail is dat het verticale gedeelte van het bagagerek verkeerdom gemonteerd was. Door twee bouten te lossen kon dat eenvoudig weer goedgemaakt worden.
Er zijn prachtige transfers bewaard gebleven en er zit een mooi balhoofdplaatje op.
Het stuur is bekleed met celluloid. De stuurbocht én de stuurpen. Het is nog volledig intact alleen het dopje aan het uiteinde van het stuur wat bij het handvat hoort is verdwenen. De expanderbout is vernikkeld.
Ik heb uiteraard meteen geprobeerd om de spaken te lossen door de nippels los te draaien en toen bleek dat de nippels van een soort magnesium of aluminium legering zijn gemaakt inplaats van messing. Dat spul is volkomen geoxideerd en valt hier en daar als stof uit elkaar dus die moeten vervangen worden. Ik heb gelukkig nog een vooraadje nieuwe nippels van Lemet. Maar ik heb nog niet eerder nippels gezien die van dit grijze metaal gemaakt zijn. Misschien had het iets met materiaalschaarste in de oorlog te maken?
De lak en het nikkel is hier en daar aangetast wat natuurlijk altijd jammer is maar het is toch leuk om een fiets zo te vinden.
Het bouwjaar van de fiets is 1941. Dat is te lezen op de achternaaf. Er staat ook een 3 in gestempeld wat betekend dat het een naaf is voor spaakdikte G12. Die zitten er niet in. Wel spaak G13.
De spaken waren nog niet op spanning gezet, geen banden en het bagagerek moest nog goed gemonteerd worden.
De pedalen van UNION zaten nog in het doosje wat met het bruine papier aan de staande achtervork geknoopt was. Er zat een karton om het kettingscherm heen waar De Woerd op staat.
De fiets moet sowieso helemaal uit elkaar omdat het vet in negen en zeventig jaar wel zo'n beetje verdroogd zal zijn
Een grappig detail is dat het verticale gedeelte van het bagagerek verkeerdom gemonteerd was. Door twee bouten te lossen kon dat eenvoudig weer goedgemaakt worden.
Er zijn prachtige transfers bewaard gebleven en er zit een mooi balhoofdplaatje op.
Het stuur is bekleed met celluloid. De stuurbocht én de stuurpen. Het is nog volledig intact alleen het dopje aan het uiteinde van het stuur wat bij het handvat hoort is verdwenen. De expanderbout is vernikkeld.
Ik heb uiteraard meteen geprobeerd om de spaken te lossen door de nippels los te draaien en toen bleek dat de nippels van een soort magnesium of aluminium legering zijn gemaakt inplaats van messing. Dat spul is volkomen geoxideerd en valt hier en daar als stof uit elkaar dus die moeten vervangen worden. Ik heb gelukkig nog een vooraadje nieuwe nippels van Lemet. Maar ik heb nog niet eerder nippels gezien die van dit grijze metaal gemaakt zijn. Misschien had het iets met materiaalschaarste in de oorlog te maken?
De lak en het nikkel is hier en daar aangetast wat natuurlijk altijd jammer is maar het is toch leuk om een fiets zo te vinden.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 22 jul 2020, 21.18, 4 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
pracht vondst ! ongelofelijk dat dat nog bestaat...
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Ik ben ook heel benieuwd naar de kettinglijn bij deze. Zo te zien zit er wel een gewone Torpedo naaf in.
Prachtig om zo'n mooi bewaard exemplaar tegen te komen. Het is zowiezo een erg informatieve fiets, omdat je weet dat alles bij elkaar hoort, wat bijt lang gebruikte fietsen toch altijd de vraag is.
Prachtig om zo'n mooi bewaard exemplaar tegen te komen. Het is zowiezo een erg informatieve fiets, omdat je weet dat alles bij elkaar hoort, wat bijt lang gebruikte fietsen toch altijd de vraag is.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Toen de fiets uit het papier was hebben we als een van de eerste dingen de kettinglijn gecontroleerd.
Het is van de laatste tijd dat ik mij daar mee bezig houd. Dat komt deels door de wijze van bouwen van transportfietsen. Het verbaast mij dat de kettinglijn van het kettingwiel op de trapas langer is dan die van de achternaaf. Dat is dus bij deze fiets ook het geval en wijkt 6,5mm af.
Om daar geen problemen door de te ondervinden zijn de tanden van én het kettingwiel én het achtertandwiel schuin geslepen zodat de rollen van de ketting niet op de punten van de tanden blijft hangen.
Voorlopig trek ik de conclusie dat het een geaccepteerde onvolkomenheid was die waarschijnlijk iets te maken heeft met de breedte van de liggende achtervork. Die is breder dan die van een toerfiets omdat er een dikkere band in moet kunnen waardoor de trapas automatisch ook langer moet zijn omdat de cranks anders tegen de achtervork aan zouden lopen.
Waarom er dan niemand op de gedachte is gekomen om de achtervork naar de kettinglijn te richten en het wiel paraplu te spaken blijft nog even onbeantwoord. Zoveel pragmatische of ethische consequenties heeft dat nou ook weer niet.
Ik bedenk nu dat een ketting van een ATB met een derailleur en een uitgebreide cassette natuurlijk ook een kettinglijn heeft die met sommige combinaties niet bepaald recht loopt. Dat suggereert dat het allemaal niet zo'n probleem is om een ketting een beetje scheef weg te laten lopen.
Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het bij een transportfiets onnodige slijtage oplevert
Het is van de laatste tijd dat ik mij daar mee bezig houd. Dat komt deels door de wijze van bouwen van transportfietsen. Het verbaast mij dat de kettinglijn van het kettingwiel op de trapas langer is dan die van de achternaaf. Dat is dus bij deze fiets ook het geval en wijkt 6,5mm af.
Om daar geen problemen door de te ondervinden zijn de tanden van én het kettingwiel én het achtertandwiel schuin geslepen zodat de rollen van de ketting niet op de punten van de tanden blijft hangen.
Voorlopig trek ik de conclusie dat het een geaccepteerde onvolkomenheid was die waarschijnlijk iets te maken heeft met de breedte van de liggende achtervork. Die is breder dan die van een toerfiets omdat er een dikkere band in moet kunnen waardoor de trapas automatisch ook langer moet zijn omdat de cranks anders tegen de achtervork aan zouden lopen.
Waarom er dan niemand op de gedachte is gekomen om de achtervork naar de kettinglijn te richten en het wiel paraplu te spaken blijft nog even onbeantwoord. Zoveel pragmatische of ethische consequenties heeft dat nou ook weer niet.
Ik bedenk nu dat een ketting van een ATB met een derailleur en een uitgebreide cassette natuurlijk ook een kettinglijn heeft die met sommige combinaties niet bepaald recht loopt. Dat suggereert dat het allemaal niet zo'n probleem is om een ketting een beetje scheef weg te laten lopen.
Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het bij een transportfiets onnodige slijtage oplevert
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Ik begrijp die zin niet goed. Het oogt als kromtaal - als dat al een goed Nederlands woord is.
Wordt bedoeld, dat het kettingblad op de trapas 6,5 mm verder van de middellijn van de fiets afstaat dan het kettingwiel op de naaf?
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Heel bijzonder
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Je vergist jezelf want je begrijpt het helemaal goed
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Is de kettinglijn niet de hartlijn van de ketting in lengterichting? (Naschrift: op de volgende bladzijde zal blijken van niet.)
Die evenwijdig zou horen te staan aan de hartlijn van het frame in lengterichting?
Die evenwijdig zou horen te staan aan de hartlijn van het frame in lengterichting?
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 23 jul 2020, 16.05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Estafette Transportfiets uit Gouda
Een prachtige aanwinst en heel bijzonder dat zoiets in 2020 nog voorkomt!
Wat de spaaknippels betreft is het mogelijk dat die van Zamak zijn, een legering van zink en aluminium?
Dat heeft de eigenschap spontaan uit elkaar te vallen. in Engeland wordt het monkey metal genoemd.
Gelukkig dat je in dit geval de spaaknippels eenvoudig kunt vervangen.
Succes met deze mooie en unieke vondst,
met vriendelijke groeten,
Desmond
Wat de spaaknippels betreft is het mogelijk dat die van Zamak zijn, een legering van zink en aluminium?
Dat heeft de eigenschap spontaan uit elkaar te vallen. in Engeland wordt het monkey metal genoemd.
Gelukkig dat je in dit geval de spaaknippels eenvoudig kunt vervangen.
Succes met deze mooie en unieke vondst,
met vriendelijke groeten,
Desmond