December 2012: Veeno Sport 1953

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

December 2012: Veeno Sport 1953

Bericht door JocoFoto »

Mijn aandacht wordt altijd getrokken door oud ogende fietsen. Zo ook dit liefdeloos geparkeerde exemplaar.

Afbeelding

Negen van de tien keer is het (in mijn ogen) niets bijzonders, maar bij deze fiets vielen me onmiddellijk de aparte lugs op.

Afbeelding

Echt een hele bijzondere vorm, die ik niet eerder gezien heb. De vorm van het kroonstuk is typisch voor sportieve fietsen, het balhoofdstel en de lamphaak doen ouderwets aan. Reden voor mij om verder te kijken. Helaas is het balhoofdplaatje verdwenen, maar een ronde afdruk is nog wel zichtbaar. Locomotief? Past niet bij de lugs.

Dat dit een sportfiets is, is verder te zien aan de mooie slanke cranks, de geprofileerde buizen van de liggende achtervork en de ingesoldeerde achterpadden.

Afbeelding

De transfer op de zadelbuis kwam me niet bekend voor.

Afbeelding

De ronde transfer op het achterspotbord wel, maar was te slecht voor zekerheid.

Afbeelding

Gelukkig kon ik, na wat poetswerk, een restje tekst op de schuine onderbuis leesbaar krijgen.

Afbeelding

“BEDUM”. Dat kan maar één merk zijn, namelijk Veeno. En dat klopt ook met het ronde balhoofdplaatje en de vorm van de andere transfers.

Qua datering zat het mee. Het achterwiel is vervangen, maar de Sturmey Archer trommelremnaaf voor is origineel en gemerkt 7 - 53. Het framenummer komt daarmee overeen, waarmee de fiets zo rond eind 1953, begin 1954 te dateren is.

Afbeelding

Veeno fietsen uit deze periode zie ik regelmatig in Amsterdam. Het zijn altijd zeer degelijk uitgevoerde toerfietsen met brede bolle spatborden en dikke trapassen. Een conservatief merk dus. Vandaar mijn verbazing over deze vroege sportfiets.

Want deze fiets is geen gepimpte toerfiets, het antwoord van sommige merken op de opkomst van de sportfiets. Behalve de duidelijk luxere afwerking van het frame ten opzichte van de normale modellen, heeft Veeno de wielbasis ook korter gemaakt voor een sportiever, wendbaarder fietsgedrag.

Dat Veeno echter geen voorloper was, blijkt wel uit de keuze voor 28” wielen. Bovendien waren de frames van bijvoorbeeld Locomotief-sportfietsen aanmerkelijk steiler.

Veeno heeft de nieuwe sportieve trend duidelijk serieus genomen en een fraaie fiets ontworpen. Of ze er veel van hebben verkocht betwijfel ik echter. De vaste Veeno-clientèle was vermoedelijk vooral gesteld op degelijkheid. En dit model was niet vooruitstrevend genoeg om de concurrentie met de sportmerken aan te gaan en dus nieuwe klanten binnen te halen. Desondanks is het een zeer interessante fiets.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: December 2012: Veeno Sport 1953

Bericht door maartenB »

Mooi verhaal bij een wrak waar ik bijna gedachteloos langs zou lopen, Joco!
Door kennis ga je meer genieten van de dingen om je heen, zei mijn moeder weleens. Die gaat hier ook weer op. Mooi!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2545
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: December 2012: Veeno Sport 1953

Bericht door Durabo88 »

Schitterende fiets, alleen jammer van dat moderne achterwiel. Leuk om ook eens crancks in volledige roest te zien. Overwegend zwart en rood rondom het bracket.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: December 2012: Veeno Sport 1953

Bericht door JocoFoto »

Mooi gezegd MaartenB! Met een beetje kennis en open ogen is er veel moois te zien.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie