Rood ventieldopje

fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rood ventieldopje

Bericht door fietshobbyist »

Excuses, ik besefte niet dat ik de schrijver voor zijn hoofd stootte ...

Gevonden. Die handleiding in het Nederlands zag ik niet eerder.
Het gaat echter wel over een SRAM Spectro P5, bediend door één kabel en met clickbox.
Terwijl ik het eigenlijk heb over de Sachs Pentasport H5111 of H5113, bediend door twee kabels ofwel zweizügig (qua werking verschillen de 11 en de 13 niet). De werking verschilt in zoverre dat in de H5111 aan twee schakelstiften wordt getrokken en in de Spectro P5 tegen één stift wordt geduwd.

Er was al gauw een Pentasport met één kabel, ik neem aan dat die hetzelfde is als de Spectro P5.

Nu vind ik het monteren van de naaf droog niet zo moeilijk - dat deed ik eens in 13 minuten en kan vast nog sneller - maar juist de wijze van smeren en daar wilde ik het eens een keer over hebben. En het monteren ben ik dan wel een paar uur bezig.
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Paul 3wheels »

velofilie schreef: 8 aug 2020, 13.05 Beste monteurs,

Ik heb uit 1999, vlak na de overname van Sachs door SRAM, het technisch handboek voor dealers.
Dit bevat in het Nederlands zeer uitgebreide handleidingen en montagevoorschriften van hun naven.
Destijds Spectro 3X7 , E12, S7, P5, T3. https://fietssite.jouwweb.nl/18
Mensen die zoeken naar kennis, kunnen hier de dealerinstructie van 1999 downloaden.


Groet, Wiel
Is deze handleiding nog ergens te verkrijgen, mijn van raam 3wieler heeft een sram p5 naaf waarvoor ik een shifter plus clickbox zoek en een aftelhandleiding (moet ook een langere kabel aan,van raam heeft nogal lange kabels)
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Rood ventieldopje

Bericht door velofilie »

Hallo Paul,

De handleiding staat helemaal onderaan de pagina als PDF met de titel SRAM.
Die kun je gewoon downloaden en naar behoefte uitprinten.
Clickboxen zijn zeldzaam, dat betekent zoeken...

Succes, Wiel
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Paul 3wheels »

Beste Wiel, Dank je wel voor je aanvulling, Ik heb de handleiding gevonden naar aanleiding van je tip,
daar ben ik erg blij mee. :D
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rood ventieldopje

Bericht door fietshobbyist »

Op YouTube is ook te vinden hoe je de kabel moet monteren - die moet exact op een bepaalde lengte worden afgeknipt.
Daar is een speciaal hulpstukje voor, voor als je dat vaker moet doen maar het kan ook gewoon met een rolmaat.
Je ziet dan hoe de kabel om dat wieltje wordt gewikkeld, waarbij de clickbox ook op spanning wordt gebracht.
Het is alleen wel handiger om die spanning er van te voren op te zetten; je kunt de clickbox namelijk gewoon met (als ik me goed herinner) een inbussleutel op spanning draaien.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Fotomaan »

Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Bandenplakker »

Eu 0,75 voor een ventieldopje? Ik vind daar wat van.

@Paul: als ik mij niet vergis, waren de Spectro shifter+kabel+clickbox-combinaties verkrijgbaar in 1600, 1700 en 1800 mm lengte. Als je een sloper/fietsenmaker in je buurt weet, zou je daar eens kunnen informeren. Ik ken er verschillende in Utrecht.
Als je meer dan 1800 mm lengte nodig hebt, kun je hem zelf bouwen, zoals Werner al aangaf.
Van het hulpstukje waar hij het over heeft, bestaan twee modellen. De SRAM-bestelnummers zijn:
tot en met 2002: 65 0324 105 001 (visje)
vanaf 2003: 65 0324 107 000 (olifantje)

Ik heb nog een (PDF) Technichal Documentation van SRAM uit 2005 van 40 (!) bladzijden over alleen de SRAM P5, mocht je daar prijs op stellen.

Dirk
Paul 3wheels
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 feb 2021, 12.54

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Paul 3wheels »

Beste Werner, Dank je wel voor de aanvulling, ga ik op youtube eens zoeken, niet eens aan gedacht eigenlijk,
__
Beste Dirk, ook van harte bedankt voor de aanvulling, de huidige kabel binnendoor het frame heeft een lengte aan de binnekabel van 230cm (het is nogal een hoge uitvoering) Ook bedankt voor de info van het hulpstukje, nu weet ik eindelijk waar dit stukje gereedschap wat bij aanschaf in de zadeltas zat voor dient.
Info van 2005 zeer welkom (mijn van raam maxi 2 is uit 2010 volgens het framenummer)
__
Bedankt allen voor deze info, ik ben er erg blij mee, 8-)
BeundeHaastweewieler

Re: Rood ventieldopje

Bericht door BeundeHaastweewieler »

is dit wat? alleen verzendkosten.
Bijlagen
P1140539.JPG
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Bandenplakker »

Voor iedereen, maar vooral voor Paul:
De 40 bladzijden worden vooral bepaald door het feit dat het in zes talen verteld wordt ;)

[bijlage]

Dirk
Bijlagen
SRAM P5 Ins_sram_P5_8_2005.pdf
(978 KiB) 50 keer gedownload
Plaats reactie