Rood ventieldopje

Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Rood ventieldopje

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Voor één van mijn fietsen (niet een oldtimer) zoek ik een rood plastic ventieldopje. Wie heeft er eentje liggen?

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Bandenplakker »

Dag Yorick,

Rode ventieldopjes hoorden bij de Rema TipTop-binnenbanden.
Ik heb er een. Gaat wel heel veel geld kosten ... ;-)

Ik woon in Utrecht, dichtbij het Centraal Station.
Wil je 'm komen halen of zal ik 'm opsturen?

Groeten van

Dirk
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rood ventieldopje

Bericht door fietshobbyist »

Grappig. Op mijn witte "De Fietsfabriek" - een Amsterdams merk, tot ik die kocht vorig jaar, had ik er nooit van gehoord - zat één oranje ventieldopje. Een ander schilderde ik oranje maar dat is toch niet hetzelfde. Het is een in het oog springend detail, zo een gekleurd dopje.

Overigens, die FF Pack Max stond in mijn woonplaats op Mpl te koop voor slechts 25 euro. Een opvallend ding en ik besloot te gaan kijken.
Hij zag er slecht uit en de SRAM P5 versnellingsnaaf stak vast in zijn 1e, zo bleek. Niet kapot, zo bleek, maar defect; bij de einzügige P5 zit er geen schakelstift in de Schubklotz. Het ding was uit zijn positie geraakt, zat scheef en klem in het kleine zonnewiel.
Relatief eenvoudig te herstellen maar je moet wel weten dat bij de montage de putjes in de planeetwielen gelijk moeten staan anders loopt ie vast! - ik ben trouwens bezig een montagehandleiding te maken voor de Sachs Pentasport, zoals die naaf zijn carrière is begonnen. Dan wordt dit verhaal begrijpelijker.

Dus, ook geen fiets van 40 jaar oud en de naaf ook nog niet, maar kan wel een klassieker worden, mijns inziens.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Bandenplakker »

Werner,

Ik heb een eigen zaak (www punt b-a-h punt nl) en de belangrijkste bedrijfskleur is oranje. Daarom heb ik ook gezocht naar oranje ventieldopjes. Die bestonden niet; wel blauw, geel en groen naast de gebruikelijke zwarte en transparante.
Enige tijd geleden was er een kampioenschap voetbal en daarom had mijn grossier een flinke hoeveelheid oranje dopjes laten maken. Toen het nederlandse team in de eerste ronde al afviel, gingen de dopjes in de aanbieding en heb ik de hele voorraad voor een tientje van ze overgenomen. :P

Nu krijgt elke klant na de verrichting een oranje ventieldopje van me geplaatst, tenzij deze bang is voor een bekeuring van de modepolitie vanwege een verboden kleurencombinatie frame/ventieldopje ;-).

Dirk
Laatst gewijzigd door Bandenplakker op 8 aug 2020, 09.01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Bandenplakker »

Werner,

(#ohja)
Wil je twee oranje ventieldopjes opgestuurd krijgen? Stuur me dan een PB met je adres.

Voorts: over de Pentasport is al veel te vinden op het net, weet ik uit ervaring.

Dirk
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rood ventieldopje

Bericht door fietshobbyist »

Bandenplakker schreef: 8 aug 2020, 09.00 over de Pentasport
Daar heb ik zeker al wel naar gekeken; van scheunenfunde was al wat te leren.
En er bestaat een exploded view. Die toont wel alle onderdelen, maar vertegenwoordigt niet de montagevolgorde.
Daarbij blijft de tekening in gebreke qua duidelijke detaillering voor enkele onderdelen. Ook qua wijze van smering is de officiële handleiding summier.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Rood ventieldopje

Bericht door velofilie »

Beste monteurs,

Ik heb uit 1999, vlak na de overname van Sachs door SRAM, het technisch handboek voor dealers.
Dit bevat in het Nederlands zeer uitgebreide handleidingen en montagevoorschriften van hun naven.
Destijds Spectro 3X7 , E12, S7, P5, T3. https://fietssite.jouwweb.nl/18
Mensen die zoeken naar kennis, kunnen hier de dealerinstructie van 1999 downloaden.


Groet, Wiel
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Rood ventieldopje

Bericht door Durabo88 »

Beste Dirk,

Liefst opsturen, want ik ga maandag al op vakantie. Fijn dat je er eentje voor me hebt. Laat maar weten wat de kosten zijn.
yorick [laagstreepje] online [apenstaartje] hotmail [punt] com

Bij voorbaat dank,

Yorick.
Sportief fietsend!
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Rood ventieldopje

Bericht door fietshobbyist »

velofilie schreef: 8 aug 2020, 13.05 technisch handboek voor dealers.
Dit bevat in het Nederlands zeer uitgebreide handleidingen en montagevoorschriften van hun naven.
Destijds Spectro 3X7 , E12, S7, P5, T3. https://fietssite.jouwweb.nl/18
Uh ... en moeten die zeven zinnen over de P5 dan worden opgevat als montagevoorschrift?
Ik lees er alleen een beschrijving van de werking van de naaf in.

En bij de beschrijving van de eerste foto - In FIG.14a zien we de schakelnokken op de as bij B; deze worden bediend door de controlestift. - gaat het trouwens al fout: de controlestiften bedienen de zonnewielen. Ze bewegen het gewenste zonnewiel op de schakelnokken. De schakelnokken zitten namelijk vast op de as.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Rood ventieldopje

Bericht door velofilie »

Werner schreef:
Uh ... en moeten die zeven zinnen over de P5 dan worden opgevat als montagevoorschrift?
Ik lees er alleen een beschrijving van de werking van de naaf in.
Je kijkt verkeerd, aan het eind van de pagina onder downloads staat de file van SRAM.
Maar inderdaad de nokken zijn vast, de zonnewielen schuiven, is aangepast inmiddels.

Bedankt , Wiel
Plaats reactie