Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
veenofiets
Berichten: 344
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door veenofiets »

Wel grappig in stukje lees ik dat Torpedo het idee van de verwijderbare huls in de naaf hiervan heeft afgekeken.

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2335
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, ja nu begrijp ik beter de staat van rijden.
De BSA naaf is goed weer aan de praat te krijgen. Ik heb er de nodige onderdelen van liggen.
Hele mooie naaf qua binnenwerk .Zeer solide gebouwd en alle maten zijn net wat anders dan de S.A. X naaf .
Ik heb er wel eens een gebruikt voor het opknappen van een X naaf . De schakel ketting past en de pallen passen .
Maar de as bijvoorbeeld heeft een andere dikte en andere schroefdraad.
De eerste B.S.A naven waren wel wat anders van uiterlijk. Er zat een randje aan kort bij de flens.
DSC09254.JPG
DSC09257.JPG
Mogelijk zit in deze naaf van bovenstaande foto nog de kogel gelagerde planeet wieltjes waarvan Cohen, een ontwerper bij BSA eens vertelde: "those ball`s acted like pipe cutters on the axles''. De naven kwamen binnen de kortste keren terug met in drieën gebroken asjes in de planeetwielen.
Zelfde als bij de S.A. V naaf overigens.

Kan me goed voorstellen dat de BSA naaf in jouw fiets te maken heeft met een schaarste periode net na de oorlog zo als je schrijft.
Bij een revisie sessie bij Fongers waar het wel op lijkt gezien het biezenpatroon zou je zondermeer een S.A. versnelling verwachten . Alleen niet als het er niet was in de opstart na WO2 en BSA mogelijk wel leveren kon.

Ja een paar vernikkelde velgen zou niet misstaan. En dan het liefste een beetje met wat roestige randjes.
Zit dat niet nog onder de lak van de velgen?
veenofiets
Berichten: 344
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door veenofiets »

Ff opletten een kant heeft linkse schroefdraad en de wielmoeren zijn niet uitwisselbaar met SA. Leuk filmpje
https://m.youtube.com/watch?v=EvKyiajpTEo
Indien er nog zon oud gelagerd planeetwieltjes in zit zou ik die indien mogelijk omwisselen voor een nieuwer planeetwieltjes onderdeel. (Je wil toch uiteindelijk met mooi weer kunnen genieten vd fiets lijkt mij)
Freek
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Een Sturmey Archer Type A naaf is inmiddels ook gevonden voor deze BB uit 1917!
8996732C-7F1A-4424-8897-760628429C6A.jpeg
22CB6885-F1FE-4F77-B2E0-EDDC0B99C248.jpeg
D6FAAEBF-20AC-4189-8EC6-036D49883F04.jpeg
Ook heeft MaartenW een procedé gevonden om nieuwere jaren ‘30 BD/BB voorvorken een kopje kleiner te maken wat ervoor gezorgd heeft dat deze fiets weer een BB voorvork gaat krijgen.

Twee belangrijke stappen voor verdere restauratie van dit rijwiel!
30F8371A-6F02-4D45-B813-6056B509A7A4.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2469
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

Het is een schitterende vondst deze fiets ten eerste. Ook een hele mooie SA naaf. Heb je de versteller er ook bij?

Wat mij nog opviel is dat het remblokje niet in de originele houder zit. De originele houder heeft twee rechthoekige gaten, waar het blokje in wordt gedrukt. Het zal lastig worden die houders te vinden, dus waarschijnlijk wordt dat namaken.

Succes!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

Dank voor de mooie woorden en de toevoeging Yorick. Zover had ik zelf eerlijk gezegd nog niet eens naar de fiets gekeken.

De ‘dans son jus’ status waarbij ik jaaaaren niets met de fiets doe had vooralsnog de voorkeur. De oude Fongers banden met het mooie profiel passen daar mooi bij.

Op de achtergrond gebeurt er echter nog van alles. De eerste stap was het voorhanden krijgen van een BB voorvork in de juiste lengte. Nu deze voorvork beschikbaar is gekomen en er een Sturmey Archer Type A naaf ligt wijzigt dat perspectief. Er ligt dan nog steeds een hele lijst met wenselijke toevoegingen maar de fundamenten zijn dan in ieder geval aanwezig.

Ten aanzien van de versteller bleek maar weer eens dat ‘wat je geeft krijg je terug’. Ik had voor een ander doel ooit eens een dergelijke versteller over gedaan aan MaartenB, deze was vervolgens weer terecht gekomen bij MaartenW die er nu twee had en bereid was om er eentje te doneren aan het goede doel. Alleen op die manier krijg je zo’n oud beestje weer compleet dus het is fijn wanneer er mensen op die manier meedenken en doen.
EBFC54B7-F7F3-413F-8B9A-BAF650A7437F.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 967
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 uit 1917 - Dans son jus!

Bericht door JasperA »

De drie BB’s uit drie decennia (met ieder zo hun specifieke kenmerken) maar eens op een rijtje gezet:
784D8288-8723-4FED-8D02-C7B16070A40F.jpeg
48F63A7C-9292-40F7-B154-2A2289DF925D.jpeg
DC5E9EA5-33D0-4073-99DC-A90CFDE033F9.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie