WD-40: voor of tegen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

WD-40: voor of tegen?

Bericht door Bandenplakker »

'Collega's'

Ik ben erg enthousiast over WD-40, jullie waarschijnlijk wel bekend: ik krijg bijna alle bouten die echt vast zitten, ermee weer in beweging.
Kortgeleden sprak ik een aantal mensen die ik vakbekwaam acht, die heel nadrukkelijk tegen zijn. Hun argument is dat visolie -een van de bestanddelen- na verloop van tijd dikker wordt en gaat 'koeken'.

Ik verneem graag van andere leden van de vereniging of zij voor of tegen zijn en als ze tegen zijn, met welk alternatief zij goede ervaringen hebben.

Vriendelijke groeten van

Dirk den Hamer
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Floris91 »

Voor zover ik weet geeft wd40 geen of nauwelijks koek. Volgens mij zou het alleen bij sloten bij herhaaldelijk gebruikt tot problemen kunnen leiden bij verfijnde sloten. Ik gebruikte het vroeger om lagers mee schoon te maken maar tegenwoordig gebruik ik meestal wasbenzine omdat ik het goedje niet helemaal vertrouw voor de gezondheid. Het zorgt voor glans maar dat doet poetsolie ook.

Misschien is dit een interessant artikel:

https://www.trouw.nl/nieuws/toepassing- ... bfc29280/

Groet,

Floris
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Een reden waarom het afgeraden wordt, is omdat kruipolie meer geschikt is voor het losmaken van bouten en moeren. Met WD-40 krijg je veel los, maar het is er eigenlijk niet voor bedoelt, en kruipolie is daar juist voor ontwikkeld.
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door fietshobbyist »

WD-40 is trouwens een merk - van allerlei smeermiddelen en onderhoudsproducten, waaronder rust removal products.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Empo's bijgebouw »

wd 40 is troep
de geschiedenis achter wd 40 is
het is ze pas na 40 x gelukt om een goed product te ontwikkelen
wat betekend wd?
Water Displacer

tenslot is wd 40 slecht voor plastic onderdelen zoals kettingkasten het plastic lost een beetje op en zorgt ervoor dat de bescherm laag eraf gaat en sneller hard word
nu schild dat er niet veel plastic op oude fietsen zit

maar daarom zeg ik GEEN wd 40
goed kope rotzooi
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

appie's schreef: 17 aug 2020, 20.26 wd 40 is troep
de geschiedenis achter wd 40 is
het is ze pas na 40 x gelukt om een goed product te ontwikkelen
Dat zegt niets over dat het troep is. De meeste commercieele producten hebben honderden tot duizenden iteraties gehad voor het een succesvol verkoopbaar product werd. Een wel bekend voorbeeld is de gloeilamp, die volgens Edison 1000 pogingen kostte (in werkelheid zelfs nog veel meer dan dat) voordat het een verkoopbaar produkt werd. Maar goed, WD-40 verkoopt natuurlijk goed omdat het veel bekendheid heeft, en in een handige spuitfles met lange dunne tuut zit. En je kunt er goed dingen me los krijgen, al zou dat nog beter moeten lukken met echte kruipolie (wat ook door WD40 verkocht wordt).
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door rowejon »

Hi,
"De meeste commercieele producten hebben honderden tot duizenden iteraties gehad voor het een succesvol verkoopbaar product werd"
Juist. Je kan dit ook zegen over de ontwikkeling van de fiets zelf.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Fotomaan »

Ik heb goede ervaringen met kruipolie van Kroon. Het is geen spuitbus waar druk op staat maar het heeft een pompje. Het wordt Aerosol genoemd.
Er zit het droge smeermiddel Molybdeen en ook nog colloïdaal grafiet in zodat het ook nog smeert.
De spatbordboutjes van mijn Goricke en van de laatst aangeschafte Germaan die twaalf jaar buiten heeft gestaan heb ik er mee behandeld. Twee keer opgebracht en weken niet meer aan gedacht. Die van de Goricke zijn inmiddels los. Die van de Germaan moet ik nog een keer kracht op zetten.
Op vastzittende sturen en zadelpennen heb ik het nog niet uitgeprobeerd.
Hetzelfde product met dezelfde inhoud wordt overigens voor ver uiteenlopende prijzen aangeboden.
Bij Bol.com is het drie keer duurder dan bij de goedkoopste aanbieder :?
https://www.site4cars.nl/artikel/KROON% ... D_BwE#tab1
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Cyclissimo »

Ik ben persoonlijk geen grootgebruiker van WD40. Het is een middel dat heel veel kan. Dat is commercieel natuurlijk een heel interessant principe, omdat het voor de huis-tuin-en-keuken-gebruiker ruimschoots afdoende is voor vanalles en nog wat. Maar omdat het voor zoveel geschikt is gemaakt is het volgens mij niet het beste in al die verschillende categoriën. De sterkte is als het ware ook de zwakte. Ik gebruik het zelf eigenlijk vooral als stickeroplosser :D

Voor het losmaken van bouten e.d. werkt bijvoorbeeld 'echte' kruipolie doorgaans veel beter. Ook ik heb goede ervaring met die van kroon, maar IMAL werkt ook erg goed. Ik weet uit (auto)garages dat professionele kruipolies vaak nog een stuk beter zijn.
Voor het smeren e.d. werken producten met teflon erin vaak beter dan WD40 en als er geen vuil bij kan is ouderwetsche rijwielolie natuurlijk ook nog steeds een erg goed smeermiddel. :D WD40 spoelt na een regenbuitje weg...
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: WD-40: voor of tegen?

Bericht door Bandenplakker »

Beste collega's,

Jullie hebben me overtuigd: Ik ga over op andere middelen, vooral vanwege de mjeu-bezwaren.

Hartelijk dank voor alle reacties!
Plaats reactie