Custom made Union

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

non-fixie schreef: 25 aug 2020, 21.38 Intrigerende fiets!

Ik heb me eerder redelijk verdiept in Union racefietsen (ik heb zelf een Wagtmans, Sapporo, Caravelle en Sakai), maar deze ben ik niet tegengekomen. De stijl van de stickers komt wel overeen met de Caravelle.

De Campagnolo uitvaleinden lijken ook mij niet te passen bij een 26 mm zadelpen, en eigenlijk ook niet bij de wijze waarop ze aan de vorken gesoldeerd zijn.

Het geheel ziet er vanaf een afstandje toch wel Japans uit. En als het een Japans frame is dan zou ik een framenummer verwachten onderop het brackethuis of op de zadelbuis waaruit maker en bouwjaar zijn af te leiden.

Ben wel benieuwd wat het zal blijken te zijn. Zelfbouw met Union-stickers erop lijkt me vooralsnog geen slechte gok.

Overigens vind ik het geheel er best wel aantrekkelijk uitzien. Doet me wel wat denken aan de Sapporo, en van de mijne heb ik dit gefabriekt:

Afbeelding
Nu word ik ook redelijk nieuwsgierig, als ik nu een wat ander detail foto's laat zien?
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

Toch nog weer even goed gekeken, maar geen serienummer.
Hier nog enkele foto's
Bijlagen
20200826_164747.jpg
20200826_164728.jpg
20200826_164639.jpg
20200826_164709.jpg
20200826_164804.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

Dank voor de extra foto's! Nuttig.

Die "cutouts" in de lugs heb ik eerder gezien; ik meen zelfs in relatie tot een eerdere discussie op een ander forum over Union. Verder laat mijn geheugen me nu ernstig in de steek. Ik ga eens zoeken of ik daar nog iets over kan terugvinden ...
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

Hebbes. Geheugen weer in de juiste versnelling gekregen.

De uitsparing in de lugs (het "omgekeerde hoedje") is kenmerkend voor frames van Tecnotelai uit Bologna.

De reden dat ik haar in verband bracht met Union is dat ik jaren geleden het hele internet (jawel) heb afgezocht naar "U-shaped cutout", vanwege een opmerking van Eddy Martens in een interview op klassiekeracefiets.info, waarin hij aangaf frames voor Union gebouwd te hebben met een "U-gravure", en er toen foto's van tegenkwam.

De beste informatie die ik al weer was vergeten staat echter hier: https://www.bikeforums.net/classic-vint ... pouts.html

De bewerking van de Campagnolo uitvaleinden lijkt wel wat op de Zeus 2000-exemplaren die hier te zien zijn.

Wat voor mij overblijft is de zadelpen: is die echt 26 mm?
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

Foto"s vergeleken, heeft veel gelijkenissen.
Ook de rechte achterkant aan de pad! Heb ook nog eens goed gekeken bij de voorvork of daar een merknaam in staat helaas.
Wel heb ik de fiets maar eens even op zijn kop gezet, en met een zaklamp een nummer leesbaar.....waarom niet eerder gezien...toch maar aan een bril!
Beetje lelijk ingeslagen 52.....frame maat van de fiets....die is 52
De zadelpen is echt 26mm
Bijlagen
20200826_191129.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 26 aug 2020, 19.23 Foto"s vergeleken, heeft veel gelijkenissen.
Ook de rechte achterkant aan de pad! Heb ook nog eens goed gekeken bij de voorvork of daar een merknaam in staat helaas.
Wel heb ik de fiets maar eens even op zijn kop gezet, en met een zaklamp een nummer leesbaar.....waarom niet eerder gezien...toch maar aan een bril!
Beetje lelijk ingeslagen 52.....frame maat van de fiets....die is 52
De zadelpen is echt 26mm
Het wordt steeds interessanter ;)

Wat is de buitendiameter van de zadelbuis? Is dat wel 28.6 ?
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

Ik heb tot nu toe één andere vermelding gevonden van een 26 mm zadelpen in wat waarschijnlijk ook een Technotelai-frame is. Het is helaas een tien jaar oude en rommelige forumtopic waarvan de foto's inmiddels zijn verdwenen, en die verder ook weinig interessante informatie bevat.

De reden dat ik denk dat het daar ook om een Technotelai gaat is omdat er vanuit de laatste post in deze topic naar wordt verwezen (die zelf overigens wel weer wat aardige informatie bevat):

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 2&t=271480
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

non-fixie schreef: 26 aug 2020, 22.43 Ik heb tot nu toe één andere vermelding gevonden van een 26 mm zadelpen in wat waarschijnlijk ook een Technotelai-frame is. Het is helaas een tien jaar oude en rommelige forumtopic waarvan de foto's inmiddels zijn verdwenen, en die verder ook weinig interessante informatie bevat.

De reden dat ik denk dat het daar ook om een Technotelai gaat is omdat er vanuit de laatste post in deze topic naar wordt verwezen (die zelf overigens wel weer wat aardige informatie bevat):

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 2&t=271480
Kijk nogmaals naar foto op retrobike, in teken in de voorvork....de V vorm, lijkt op die van mij!!
Bijlagen
20200827_164157.jpg
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

m-gineering schreef: 26 aug 2020, 22.07
Hansie schreef: 26 aug 2020, 19.23 Foto"s vergeleken, heeft veel gelijkenissen.
Ook de rechte achterkant aan de pad! Heb ook nog eens goed gekeken bij de voorvork of daar een merknaam in staat helaas.
Wel heb ik de fiets maar eens even op zijn kop gezet, en met een zaklamp een nummer leesbaar.....waarom niet eerder gezien...toch maar aan een bril!
Beetje lelijk ingeslagen 52.....frame maat van de fiets....die is 52
De zadelpen is echt 26mm
Het wordt steeds interessanter ;)

Wat is de buitendiameter van de zadelbuis? Is dat wel 28.6 ?
Zeker interessant!! Diameter is 30,5
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Custom made Union

Bericht door Cyclissimo »

Hansie schreef: 27 aug 2020, 16.47 Zeker interessant!! Diameter is 30,5
Dat zijn flink dikke buizen... :shock:
Ik vermoed dat het een Italiaans budgetframe is. Je ziet bij veel Italiaanse merken ook een budgetlijn die vaak best mooi gemaakt zijn en er goed uit zien, maar bijna zo zwaar als een gewone stadsfiets zijn ;) Ik kom ze in Nederland overigens maar zelden tegen. In Italië zie je ze vaak. Hier zag je als budgetfietsen toch vaak vooral Franse merken (off topic: ik had laatst een motobecane tourfiets uit die tijd die ongeveer zoveel woog als een jaren 50 fiets met stangenremmen :lol: ).
Wellicht dat Union door de Italiaanse 'connectie' ook maar eens een partij budgetframes uit Italië heeft gehaald.
Plaats reactie