Custom made Union

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Custom made Union

Bericht door Hansie »

Hallo,

Ben sinds kort eigenaar van een prachtig Union waar ik een deel de geschiedenis van weet.
Heb de fiets van de dochter van de eerste eigenaar gekocht en volgens haar had haar vader de fiets, ze dacht in 1975 custom made laten bouwen.
Het frame was dus speciaal voor zijn lengte gebouwd en heeft deze volledig verchroomt en laten spuiten in een rode kleur.
Het frame heeft geen serienummer dus ben ik verder gaan zoeken om te weten te komen wat het exacte bouwjaar is.
Het schakelsysteem is Suntours en daar stond een code in die bij het jaartal 1973 hoort.
Ik zit nu nog met vragen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben.
-Klopt het dat Union in de jaren 70 "Custom made frames bouwde?
-Werd dat vaker gedaan, het fietsframe volledig laten verchromen?
-Staat er geen serienummer in omdat deze Custom is gebouwd?
-En als de Suntours code aangeeft dat deze van 1973 is dat de fiets de zelfde leeftijd heeft?
Ik hoop dat er kenners zijn die misschien een antwoord op heeft.

Groet Hans
Bijlagen
20200809_225131.jpg
20200810_135404.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

/Marten
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

Klopt, hebt ze ook allemaal doorgelezen over Wagtmans.
Alleen zou je dan zeggen dat de fietsen van Wagtmans dan toch een serienummer zou moeten hebben?
Stickers zitten ook op een andere plaats en niet zijn bekende handtekening op het frame, en werden de fietsen van Wagtmans ook volledig verchroomt? Lijkt me toch een kostbaar iets in die tijd!
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 24 aug 2020, 09.26 Klopt, hebt ze ook allemaal doorgelezen over Wagtmans.
Alleen zou je dan zeggen dat de fietsen van Wagtmans dan toch een serienummer zou moeten hebben?
Stickers zitten ook op een andere plaats en niet zijn bekende handtekening op het frame, en werden de fietsen van Wagtmans ook volledig verchroomt? Lijkt me toch een kostbaar iets in die tijd!
Wat ik er van zie is het geen 'mooi' handgemaakt frame, en het zou best een japanner kunnen zijn, maar met detailfoto's denk ik daar misschien anders over.

Als je een frame verchroomd is het niet ongebruikelijk om alles te verchromen, en alleen wat niet geverfd wordt mooi te poetsen. Afgezien van het poetsen was verchromen niet duur, dat kwam pas met milieueisen
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Custom made Union

Bericht door velofilie »

Hallo Hans,

Hebben de patten een gravering van de fabrikant?
Wat is de diameter van de zadelpen ?

Groet, Wiel
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

m-gineering schreef: 24 aug 2020, 09.44
Hansie schreef: 24 aug 2020, 09.26 Klopt, hebt ze ook allemaal doorgelezen over Wagtmans.
Alleen zou je dan zeggen dat de fietsen van Wagtmans dan toch een serienummer zou moeten hebben?
Stickers zitten ook op een andere plaats en niet zijn bekende handtekening op het frame, en werden de fietsen van Wagtmans ook volledig verchroomt? Lijkt me toch een kostbaar iets in die tijd!
Wat ik er van zie is het geen 'mooi' handgemaakt frame, en het zou best een japanner kunnen zijn, maar met detailfoto's denk ik daar misschien anders over.

Als je een frame verchroomd is het niet ongebruikelijk om alles te verchromen, en alleen wat niet geverfd wordt mooi te poetsen. Afgezien van het poetsen was verchromen niet duur, dat kwam pas met milieueisen
Nu heb ik er geen verstand van wanneer een frame niet mooi is gemaakt, waar moet je dan op letten?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 24 aug 2020, 12.49

Nu heb ik er geen verstand van wanneer een frame niet mooi is gemaakt, waar moet je dan op letten?
Catch 22 ;). Veel fietsen vergelijken en je er in verdiepen hoe ze gemaakt worden. Dan zie je het verschil tussen snel en makkelijk, 'correct' en 'heel erg zijn best gedaan'. Op de foto lijkt de staande vork bij de zaellug geknipt en platgedrukt, dat is vooral pragmatisch
Laatst gewijzigd door m-gineering op 24 aug 2020, 17.41, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Custom made Union

Bericht door Bandenplakker »

Verder zie ik dat het balhoofdplaatje met popnagels is vastgezet in plaats van de gebruikelijke klinknageltjes, das ook een beetje verdacht.

Voorts: Ik hoop dat het zadel en het stuur voor jou op de goede hoogte staan. De bijbehorende pennen zijn van aluminium en het frame en de vork heel waarschijnlijk van staal. Ik heb (een heel slechte) ervaring met een aluminium zadelpen in een stalen frame en die is er na bijna alle mogelijke soorten pogingen in beweging/eruit gekregen door een professioneel metaalbewerker. Het volledige contactoppervlak was vast-geoxideerd ...

Succes!

Dirk
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

velofilie schreef: 24 aug 2020, 12.29 Hallo Hans,

Hebben de patten een gravering van de fabrikant?
Wat is de diameter van de zadelpen ?

Groet, Wiel
Hoi Wiel,

Diameter van de zadelpen is 26mm
Bijlagen
20200824_155626.jpg
20200824_161729.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »




Diameter van de zadelpen is 26mm
Interessante padden, had ik nog niet eerder gezien met de recht afgesneden achterkant. Lijkt ook geen schroefdraad in het spatbordoogje te zitten. Misschien een budget versie? Zou wel eerder op een europese dan op een japanse connectie duiden. (CAmpagnolo is errug Italiaans)

26mm is dun voor een raceframe. Dat zou als er geen vulbus is gebruikt duiden op een wanddikte van de buis van (28.6-0.2-26)/2= 1.2mm. Bij een Reynolds of Columbus frame is dat eerder 0.6mm
/Marten
Plaats reactie