Custom made Union

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 27 aug 2020, 16.47
m-gineering schreef: 26 aug 2020, 22.07
Hansie schreef: 26 aug 2020, 19.23 Foto"s vergeleken, heeft veel gelijkenissen.
Ook de rechte achterkant aan de pad! Heb ook nog eens goed gekeken bij de voorvork of daar een merknaam in staat helaas.
Wel heb ik de fiets maar eens even op zijn kop gezet, en met een zaklamp een nummer leesbaar.....waarom niet eerder gezien...toch maar aan een bril!
Beetje lelijk ingeslagen 52.....frame maat van de fiets....die is 52
De zadelpen is echt 26mm
Het wordt steeds interessanter ;)

Wat is de buitendiameter van de zadelbuis? Is dat wel 28.6 ?
Zeker interessant!! Diameter is 30,5
En je weet zeker dat je alleen de buis en niet ook de lug mee gemeten hebt?
/Marten
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

m-gineering schreef: 27 aug 2020, 19.09
Hansie schreef: 27 aug 2020, 16.47
m-gineering schreef: 26 aug 2020, 22.07
Het wordt steeds interessanter ;)

Wat is de buitendiameter van de zadelbuis? Is dat wel 28.6 ?
Zeker interessant!! Diameter is 30,5
En je weet zeker dat je alleen de buis en niet ook de lug mee gemeten hebt?
Oeps.....heb nog heel wat te leren.
Zie benamingen langskomen dat ik ook ff moet opzoeken🙈🙈
Maar je hebt gelijk het is 28.6
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

Hansie schreef: 27 aug 2020, 16.45 Kijk nogmaals naar foto op retrobike, in teken in de voorvork....de V vorm, lijkt op die van mij!!
Ja, het zou mooi zijn geweest als door ook "2T" had gestaan. Maar toch.

Voor de toeschouwers:

Afbeelding
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

OK, dus we hebben een Italiaans frame, gebouwd door een firma met een behoorlijke reputatie. Niet met de duurste materialen, maar kennelijk goed genoeg om door een liefhebber te zijn opgepikt om er zijn eigen fiets van te maken. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik ken meer voorbeelden van goede fabrikanten die met hun kennis en ervaring ook met goedkopere buizen fijne fietsen maakten. (Gitane en Méral zijn twee namen die me daarbij meteen te binnen schieten.)

Blijft over de vraag: waarom Union-stickers?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 27 aug 2020, 20.07 OK, dus we hebben een Italiaans frame, gebouwd door een firma met een behoorlijke reputatie. Niet met de duurste materialen, maar kennelijk goed genoeg om door een liefhebber te zijn opgepikt om er zijn eigen fiets van te maken. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik ken meer voorbeelden van goede fabrikanten die met hun kennis en ervaring ook met goedkopere buizen fijne fietsen maakten. (Gitane en Méral zijn twee namen die me daarbij meteen te binnen schieten.)

Blijft over de vraag: waarom Union-stickers?
Ik heb nog een gaspijp Cinelli aan de muur hangen , weegt 2.5 kg alleen voor het frame, met een 1mm wanddikte;). Maar dat is Italie, vorm en presentatie is super belangrijk, dus het heeft er ongetwijfeld prachtig uitgezien. En dat is het verschil met het calvinistiche noorden, daar geven we pas geld aan chroom uit als we nog wat over hebben, maar de techniek moet eerst in orde zijn.

En Union, ik denk dat Union klein en flexibel genoeg was om er een special te regelen als dat zo uitkwam voor een goede klant. Of om eens de respons te testen voor wat nieuws.
/Marten
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 27 aug 2020, 19.48
m-gineering schreef: 27 aug 2020, 19.09
Hansie schreef: 27 aug 2020, 16.47

Zeker interessant!! Diameter is 30,5
En je weet zeker dat je alleen de buis en niet ook de lug mee gemeten hebt?
Oeps.....heb nog heel wat te leren.
Zie benamingen langskomen dat ik ook ff moet opzoeken🙈🙈
Maar je hebt gelijk het is 28.6
een dag niks geleerd is een dag niet geleefd ;)
/Marten
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

m-gineering schreef: 27 aug 2020, 20.52
non-fixie schreef: 27 aug 2020, 20.07 OK, dus we hebben een Italiaans frame, gebouwd door een firma met een behoorlijke reputatie. Niet met de duurste materialen, maar kennelijk goed genoeg om door een liefhebber te zijn opgepikt om er zijn eigen fiets van te maken. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik ken meer voorbeelden van goede fabrikanten die met hun kennis en ervaring ook met goedkopere buizen fijne fietsen maakten. (Gitane en Méral zijn twee namen die me daarbij meteen te binnen schieten.)

Blijft over de vraag: waarom Union-stickers?
Ik heb nog een gaspijp Cinelli aan de muur hangen , weegt 2.5 kg alleen voor het frame, met een 1mm wanddikte;). Maar dat is Italie, vorm en presentatie is super belangrijk, dus het heeft er ongetwijfeld prachtig uitgezien. En dat is het verschil met het calvinistiche noorden, daar geven we pas geld aan chroom uit als we nog wat over hebben, maar de techniek moet eerst in orde zijn.

En Union, ik denk dat Union klein en flexibel genoeg was om er een special te regelen als dat zo uitkwam voor een goede klant. Of om eens de respons te testen voor wat nieuws.
Tjonge wat ben ik in korte tijd veel wijzer geworden....geweldig zeg.
Maar goed het is geen Union maar ook niet echt een Tecnotelai toch?
Dus moet ie verder naamloos door het leven?
Heb de verkoper ook nog ff gevraagd over de stickers....ze zitten er ook niet helemaal super recht op het frame geplakt. Ze dacht dat haar vader het frame zelf gespoten heeft in metallic rood....zou misschien kunnen!
Wordt nu toch wel erg nieuwsgierig!!
Bedankt voor jullie reacties zeg....TOP!!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

Hansie schreef: 27 aug 2020, 21.16
Tjonge wat ben ik in korte tijd veel wijzer geworden....geweldig zeg.
Maar goed het is geen Union maar ook niet echt een Tecnotelai toch?
Dus moet ie verder naamloos door het leven?
Heb de verkoper ook nog ff gevraagd over de stickers....ze zitten er ook niet helemaal super recht op het frame geplakt. Ze dacht dat haar vader het frame zelf gespoten heeft in metallic rood....zou misschien kunnen!
Wordt nu toch wel erg nieuwsgierig!!
Bedankt voor jullie reacties zeg....TOP!!
"Echt" is in de fietsenwereld best een ingewikkeld begrip. Moeten we misschien maar eens een aparte topic aan wijden.

Het frame lijkt me wel gemaakt door Tecnotelai, dus dat aspect is dan ook wel "echt".

Of de fiets ook oorspronkelijk als Union is verkocht lijkt me minder waarschijnlijk, vooral omdat het frame al een keer opnieuw gelakt is. Voorlopig ben ik geneigd te denken dat een vorige eigenaar iets leuks voor zichzelf heeft gebouwd, en daar om een of andere reden Union-stickers op heeft geplakt.

Ben op zich wel benieuwd naar dat verhaal, gezien het wat bevlekte verleden van Union.

Verder denk ik dat - gezien de moeite die de betreffende vorige eigenaar zich heeft getroost - het in ieder geval de moeite waard is om hem goed af te stellen, je favoriete zadel er op te zetten en er eens een lekker stuk op te gaan fietsen. Het zou me helemaal niet verbazen als dat goed bevalt.
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

non-fixie schreef: 27 aug 2020, 22.19
Hansie schreef: 27 aug 2020, 21.16
Tjonge wat ben ik in korte tijd veel wijzer geworden....geweldig zeg.
Maar goed het is geen Union maar ook niet echt een Tecnotelai toch?
Dus moet ie verder naamloos door het leven?
Heb de verkoper ook nog ff gevraagd over de stickers....ze zitten er ook niet helemaal super recht op het frame geplakt. Ze dacht dat haar vader het frame zelf gespoten heeft in metallic rood....zou misschien kunnen!
Wordt nu toch wel erg nieuwsgierig!!
Bedankt voor jullie reacties zeg....TOP!!
"Echt" is in de fietsenwereld best een ingewikkeld begrip. Moeten we misschien maar eens een aparte topic aan wijden.

Het frame lijkt me wel gemaakt door Tecnotelai, dus dat aspect is dan ook wel "echt".

Of de fiets ook oorspronkelijk als Union is verkocht lijkt me minder waarschijnlijk, vooral omdat het frame al een keer opnieuw gelakt is. Voorlopig ben ik geneigd te denken dat een vorige eigenaar iets leuks voor zichzelf heeft gebouwd, en daar om een of andere reden Union-stickers op heeft geplakt.

Ben op zich wel benieuwd naar dat verhaal, gezien het wat bevlekte verleden van Union.

Verder denk ik dat - gezien de moeite die de betreffende vorige eigenaar zich heeft getroost - het in ieder geval de moeite waard is om hem goed af te stellen, je favoriete zadel er op te zetten en er eens een lekker stuk op te gaan fietsen. Het zou me helemaal niet verbazen als dat goed bevalt.
Hij bevalt nu al, de fiets is voor/van mijn dochter van 16 die iets anders wilde dan waar de gemiddelde racefietser op fiets.
Dat is gelukt gezien het aantal reactie die ze al krijgt als we samen een rondje maken met mooi weer.👍👍
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 26 aug 2020, 22.43 Ik heb tot nu toe één andere vermelding gevonden van een 26 mm zadelpen in wat waarschijnlijk ook een Technotelai-frame is. Het is helaas een tien jaar oude en rommelige forumtopic waarvan de foto's inmiddels zijn verdwenen, en die verder ook weinig interessante informatie bevat.

De reden dat ik denk dat het daar ook om een Technotelai gaat is omdat er vanuit de laatste post in deze topic naar wordt verwezen (die zelf overigens wel weer wat aardige informatie bevat):

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 2&t=271480
Ik blijk zelf ook een Technotelai aan de muur te hebben hangen. T in een van de voorvork versterkingslippen, Geen framenummer, framemaat in de bracket, padden van Zeus, 26.8mm pen. En een sticker die claimt dat het Reynolds 531 is, maar dat is een vergissing ;). Gelabeld als Cornello, met een kaartspelmotiefje en in Cinelli paars. Was een merk van Kokke sport uit het flexibele Brabant ;)
/Marten
Plaats reactie