Custom made Union

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Custom made Union

Bericht door velofilie »

Hallo Hans,

De gebruikte soldeerdelen en buizen zijn een indicatie voor de fabrikant.
Campagnolo is goed en Italiaans.
De buizen zijn moeilijker te beoordelen als er geen sticker op staat.
Door sterker staal te gebruiken kan men de buis dunner (=lichter) maken.
De buis moet passen in de soldeerdelen, dus de buitenkant blijft gelijk.
Naarmate de buis dunner is, wordt de zadelpen dus dikker.
Dure racefietsen hadden een pen van 27,2mm, middenklasse 26,4 of 26,8mm.
Goedkope "race fietsen" 26,0mm , de meting moet dus op tienden van mm gemeten worden.
Overigens staat die vaak op de pen.

Groet, Wiel
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

Hoi Bandenplakker,

Zadel en stuurpen pak ik er zo uit....gelukkig!!
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Custom made Union

Bericht door velofilie »

Hallo Hans,

Iets over verchroomde Italiaanse frames op Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=PkaGY2xuT3s&t=45s

Groet, Wiel
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

m-gineering schreef: 24 aug 2020, 17.24



Diameter van de zadelpen is 26mm
Interessante padden, had ik nog niet eerder gezien met de recht afgesneden achterkant. Lijkt ook geen schroefdraad in het spatbordoogje te zitten. Misschien een budget versie? Zou wel eerder op een europese dan op een japanse connectie duiden. (CAmpagnolo is errug Italiaans)

26mm is dun voor een raceframe. Dat zou als er geen vulbus is gebruikt duiden op een wanddikte van de buis van (28.6-0.2-26)/2= 1.2mm. Bij een Reynolds of Columbus frame is dat eerder 0.6mm
In het oogje zit wel schroefdraad, hopelijk een beetje goed samengevat:
Is het dus een goedkoop frame geweest maar wel custom made?
Geen Japans frame, wel in Europa gemaakt
Dus eigenlijk niet heel bijzondere fiets.

Wilde de fiets de rode kleur laten, maar als het niet een top fiets is spuit ik deze over in een mooiere kleur.
Bedankt voor de uitgebreide info!!
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 24 aug 2020, 20.32
m-gineering schreef: 24 aug 2020, 17.24



Diameter van de zadelpen is 26mm
Wilde de fiets de rode kleur laten, maar als het niet een top fiets is spuit ik deze over in een mooiere kleur.
Bedankt voor de uitgebreide info!!
zou nog eens nadenken over dat overspuiten, ' it's only original once'. De waarde /charme van deze fiets is dat het een ' net niet' Union fiets is, een mooie illustratie van het moeizame bestaan van de fabriek. Spuit hem over, en zoals je zelf zegt ' ik heb er geen verstand van' , dan ben je het verhaal kwijt en hou je een zielloos geval over
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Custom made Union

Bericht door Bandenplakker »

Dag Hansie,

Als je de stuur- en zadelpen zoals nu wil houden, raad ik je aan om te googelen op 'galvanische corrosie' en/of 'contactcorrosie' 'aluminium' 'staal' en hoe dat te voorkomen. Misschien zijn er andere leden van de vereniging die daar meer over kunnen vertellen.

Ik wens je niet toe dat je hetzelfde gaat meemaken als ik, namelijk.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 25 aug 2020, 11.34 Dag Hansie,

Als je de stuur- en zadelpen zoals nu wil houden, raad ik je aan om te googelen op 'galvanische corrosie' en/of 'contactcorrosie' 'aluminium'
ieder jaar de zadel en stuurpen opnieuw invetten is effectiever ;)
/Marten
Hansie
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2020, 00.44

Re: Custom made Union

Bericht door Hansie »

m-gineering schreef: 25 aug 2020, 11.59
Bandenplakker schreef: 25 aug 2020, 11.34 Dag Hansie,

Als je de stuur- en zadelpen zoals nu wil houden, raad ik je aan om te googelen op 'galvanische corrosie' en/of 'contactcorrosie' 'aluminium'
ieder jaar de zadel en stuurpen opnieuw invetten is effectiever ;)
Bedankt voor de tips, blijf met een vraag zitten.....waarom geen framenummer?
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Custom made Union

Bericht door m-gineering »

Hansie schreef: 25 aug 2020, 18.35
m-gineering schreef: 25 aug 2020, 11.59
Bandenplakker schreef: 25 aug 2020, 11.34 Dag Hansie,

Als je de stuur- en zadelpen zoals nu wil houden, raad ik je aan om te googelen op 'galvanische corrosie' en/of 'contactcorrosie' 'aluminium'
ieder jaar de zadel en stuurpen opnieuw invetten is effectiever ;)
Bedankt voor de tips, blijf met een vraag zitten.....waarom geen framenummer?
-niet nodig
-vergeten
-weer weg gepoetst bij het polijsten voor het verchromen
-je hebt het nog niet gevonden
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Custom made Union

Bericht door non-fixie »

Intrigerende fiets!

Ik heb me eerder redelijk verdiept in Union racefietsen (ik heb zelf een Wagtmans, Sapporo, Caravelle en Sakai), maar deze ben ik niet tegengekomen. De stijl van de stickers komt wel overeen met de Caravelle.

De Campagnolo uitvaleinden lijken ook mij niet te passen bij een 26 mm zadelpen, en eigenlijk ook niet bij de wijze waarop ze aan de vorken gesoldeerd zijn.

Het geheel ziet er vanaf een afstandje toch wel Japans uit. En als het een Japans frame is dan zou ik een framenummer verwachten onderop het brackethuis of op de zadelbuis waaruit maker en bouwjaar zijn af te leiden.

Ben wel benieuwd wat het zal blijken te zijn. Zelfbouw met Union-stickers erop lijkt me vooralsnog geen slechte gok.

Overigens vind ik het geheel er best wel aantrekkelijk uitzien. Doet me wel wat denken aan de Sapporo, en van de mijne heb ik dit gefabriekt:

Afbeelding
Plaats reactie