Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door maartenB »

Iets van anderhalf jaar terug dook er (via dit forum) een Burgers cardanfiets op.
Zoals ik in een eerdere post al schreef heb ik die kunnen kopen.
Zie ook:
viewtopic.php?f=42&t=5486&hilit=cardan&start=10
en
viewtopic.php?f=50&t=6301&p=35676&hilit=burgers#p35676.

Nadat ik (met hulp van Theo Overvliet) de bewegende delen had losgehaald, gecontroleerd en gesmeerd, heb ik de fiets weer een tijdje weggezet.
Erg leuk is dat het museum De Waag in deventer een schitterend bewaarde fiets heeft van hetzelfde model die slechts ca 500 framenummers van de mijne verschilt. Dat biedt houvast bij het opknappen.

Ik zocht naar de kenmerkende hele smalle spatborden, maar vond ze niet. Uiteindelijk heb ik van de spatborden die mijn fiets had (breed model, Germaan oid) zelf smallere borden gemaakt. Dat was wel een uitdaging en leuk om te doen, gewoon om te kijken of ik zo goed kon lassen. Met de haakse slijper een centimeter er tussenuit gezaagd, en ze daarna over de hele lengte weer aan elkaar gelast. Het resultaat mag er wezen, en de roestrandjes zitten er al op.
DSC_0188.JPG

Daarmee dacht ik een heel eind te zijn. Want de niet-originele stempelrem die er op zat wilde ik wel behouden. Alleen het rare geleidebeugeltje op de voorvork zou ik graag vervangen door het sierlijke beugeltje van Burgers. Maar wat bleek: er paste helemaal geen remblok tussen de voorvork en de band.
DSC_0004.JPG
Ter vergelijking een foto van de Deventer-fiets:
deventer IMG_5196-768x1024.jpg

Burgers kenner Theo de Kogel wees mij erop dat de fiets in het Deventer museum geen 28- 1.5 velgen heeft, maar 28 1 5/8e. Die zijn dus een paar cm kleiner in diameter. Conclusie: ooit heeft iemand andere, grotere velgen in mijn fiets gespaakt. De naven zijn namelijk wel 100% origineel.
Kortom: ik moest op zoek naar kleinere velgen. Maar dan wel met 32 gaten voor en achter. Niet te vinden natuurlijk. Uiteindelijk kocht ik bij Bikestoremember in Den Bosch twee nieuwe 28 x 1,5 velgen waar nog geen gaatjes in zijn geboord. Door daar een stuk van 4,1 cm tussenuit te halen en de velgen daarna weer aan elkaar te lassen, zijn ze passend gemaakt voor 28 x 1 5/8 x 1 3/8e banden.
Op de foto hieronder zie je de verkleinde voorvelg, en nog de grotere achtervelg.
DSC_0185.JPG
Nu ik zoveel had gedaan om de stempelrem ruimte te bieden, wilde ik het ook goed hebben.
Dus niet de later aangebrachte rem weer geplaatst, maar de originele rem van Burgers namaken. Ik had foto's van die van de Deventer-fiets, maar ook Velorama bleek een Burgers cardanfiets te hebben (een paar jaar jonger) met dezelfde rem. Eigenaar Gertjan Moed was zo vriendelijk mij de gehele rem uit te lenen, zodat ik deze heel nauwkeurig na kon maken. Daarbij heb ik enkele delen van de stempelrem die al op mijn fiets zat, hergebruikt. Namelijk de stempel zelf en het dikkere buisje, dat door de lamphaak loopt. De rest is nagemaakt, waarbij lasapparaat, vijl en draaibank goede diensten bewezen. De veer onderaan, die de rem weer omhoog drukt, is iets tijdelijks. Een meer passende veer heb ik via internet besteld.

Nu nog een paar boutjes namaken, de hele zaak nog wat laten bij-roesten, alles min of meer bijpassend finishen (lak, roestomvormer) , en dan ben ik wel content met het resultaat!
Bijlagen
DSC_0191_1.JPG
DSC_0190.JPG
DSC_0189.JPG
DSC_0187.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door gerritkan »

Hallo Maarten

Wat leuk een tweede berijdbare Burgers cardanfiets en dan nog wel het eerste model wat Burgers maakte .
Ik heb vorig jaar in Beaulieu voor de mijne een beter stuur kunnen vinden en ook wat onderdelen voor de Bowden remmen .
Een paar maand geleden een kleine hobby draaibank gekocht en moet er maar weer eens mee aan de gang gaan .

Ik hoop de jouwe ergen waneer dan ook tijdens een rit te kunnen bewonderen .
vincentariens
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door vincentariens »

Wauw! Complimenten voor dit prachtige werk!
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door Maarten Waarlé »

Leuk dat het gelukt is met de velg verkleining!
Is het helemaal recht (rond) geworden bij de las of is het een compromis qua totale rondheid. Zie je het voorbij komen zo gezegd?

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door TheodK »

Mooi geworden Maarten.
In dit soort gevallen zit je natuurlijk altijd voor de keus of je de in het verleden aangebrachte wijzigingen laat zitten of dat je gaat terug restaureren. Ik zou zelf in dit geval waarschijnlijk voor het eerste hebben gekozen ,maar vooral ook omdat ik de technische kennis en vaardigheid mis om zo'n restauratie uit te voeren.
Dit is heel mooi gedaan.
Staan er op onderdelen nog jaartallen of andere cijfers? en hoe weet je dat de naven nog wel origineel zijn?
ik ben nu ook begonnen met de Burgers damesfiets 1912 die ik al jaren in onderdelen in de schuur heb liggen. Ook een leuke fiets. Daar staat het jaartal in de vooras. Een Burgers voornaaf met F&S as er in. ik zal binnenkort wel wat foto's van deze fiets plaatsen.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door maartenB »

Dank voor de vriendelijke woorden. Er is nog wel wat aan te zien maar het begint erop te lijken.

Gerrit: of ik hier ooit op ga fietsen betwijfel ik hoor, de fiets is veel te laag. Dat kost me mijn knieen. Maar hij kan wellicht mee naar een expositie of beurs, als we dar zelf tenminste weer heen mogen. :(

Maarten: er zit inderdaad een heel klein bultje in de velg. Nummer 2, het achterwiel, wil ik nog beter voorbuigen.

Theo: de voornaaf is exact dezelfde als de fiets van Deventer museum. En de Eclips herenfiets op jouw site. Achternaaf twijfel ik niet over. Zie maar eens zo'n naaf met tandwiel te vinden met 32 spaakgaten.
De keuze van zo laten of terugrestaureren is in feite tijdens het proces gemaakt. Mijn insteek was enkel om er nette, passende spatborden bij te zoeken. Maar als ik dan eenmaal weet dat de wielen te groot zijn blijft dat me ook storen. Dus dan maar wat meer werk. Ik vind het ook leuk om deze t.z.t. aan de muur te hangen en er naar te kijken.

groeten, Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door JasperA »

Qua model toch wel erg fraai! Zeker met de verkleinde wielen. En dat versmallen van de spatborden moet een secuur werkje zijn geweest... :shock:

Qua compositie mag je de fiets overigens toch echt niet zo bij het grofvuil zetten. :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
KoosSmits
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 nov 2012, 23.18

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door KoosSmits »

Hallo Maarten,
als ik de foto s zo bekijkt heeft de fiets een Franse Metropole cardan.
Metropole was kort daarvoor failliet gegaan en ik heb een Ned. folder van begin 1900 waarin de firma Aert Nijs uit Nijmegen
deze cardans aanbied aan Ned. fietsfabrikanten.
Dan weten we ook waar het cardan vandaan komt.
Groeten Koos
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door TheodK »

Burgers heeft de acatene cardanfiets al vanaf 1898 zelf gemaakt. er zijn foto's van de fabriek waarin de onderdelen bij de draaibanken te zien zijn. Ze zullen het ongetwijfeld nagemaakt hebben van Metropole. Ze hebben nog een proces aan de broek gekregen van Metropole over het gebruik van de naam acatene. maar zijn de naam daarna wel blijven gebruiken. Zie ook mijn website bij modellen https://burgers-enr.net/de-fietsen/modellen/
Hieronder nog een leuke advertentie uit de Venloosche Courant uit 1899.
groet Theo
veloosche courant 18-03-1899 burgers acatene.png
veloosche courant 18-03-1899 burgers acatene.png (363.81 KiB) 3768 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Restauratie Burgers cardanfiets 1903

Bericht door maartenB »

Grappig!
De allersufste advertentietekst die ik me anno 2020 voor kan stellen. Echt zo'n cliché
En dan een afbeelding erbij van een safety die ten tijde van de advertentie al hopeloos verouderd was. Zo te zien een columbia van rond 1890.

Meneer Van Kan had het vast zelf verzonnen. En de afbeelding hadden ze nog liggen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie