Restauratie Burgers cardanfiets 1903
Geplaatst: 25 aug 2020, 19.58
Iets van anderhalf jaar terug dook er (via dit forum) een Burgers cardanfiets op.
Zoals ik in een eerdere post al schreef heb ik die kunnen kopen.
Zie ook:
viewtopic.php?f=42&t=5486&hilit=cardan&start=10
en
viewtopic.php?f=50&t=6301&p=35676&hilit=burgers#p35676.
Nadat ik (met hulp van Theo Overvliet) de bewegende delen had losgehaald, gecontroleerd en gesmeerd, heb ik de fiets weer een tijdje weggezet.
Erg leuk is dat het museum De Waag in deventer een schitterend bewaarde fiets heeft van hetzelfde model die slechts ca 500 framenummers van de mijne verschilt. Dat biedt houvast bij het opknappen.
Ik zocht naar de kenmerkende hele smalle spatborden, maar vond ze niet. Uiteindelijk heb ik van de spatborden die mijn fiets had (breed model, Germaan oid) zelf smallere borden gemaakt. Dat was wel een uitdaging en leuk om te doen, gewoon om te kijken of ik zo goed kon lassen. Met de haakse slijper een centimeter er tussenuit gezaagd, en ze daarna over de hele lengte weer aan elkaar gelast. Het resultaat mag er wezen, en de roestrandjes zitten er al op.
Daarmee dacht ik een heel eind te zijn. Want de niet-originele stempelrem die er op zat wilde ik wel behouden. Alleen het rare geleidebeugeltje op de voorvork zou ik graag vervangen door het sierlijke beugeltje van Burgers. Maar wat bleek: er paste helemaal geen remblok tussen de voorvork en de band. Ter vergelijking een foto van de Deventer-fiets:
Burgers kenner Theo de Kogel wees mij erop dat de fiets in het Deventer museum geen 28- 1.5 velgen heeft, maar 28 1 5/8e. Die zijn dus een paar cm kleiner in diameter. Conclusie: ooit heeft iemand andere, grotere velgen in mijn fiets gespaakt. De naven zijn namelijk wel 100% origineel.
Kortom: ik moest op zoek naar kleinere velgen. Maar dan wel met 32 gaten voor en achter. Niet te vinden natuurlijk. Uiteindelijk kocht ik bij Bikestoremember in Den Bosch twee nieuwe 28 x 1,5 velgen waar nog geen gaatjes in zijn geboord. Door daar een stuk van 4,1 cm tussenuit te halen en de velgen daarna weer aan elkaar te lassen, zijn ze passend gemaakt voor 28 x 1 5/8 x 1 3/8e banden.
Op de foto hieronder zie je de verkleinde voorvelg, en nog de grotere achtervelg.
Nu ik zoveel had gedaan om de stempelrem ruimte te bieden, wilde ik het ook goed hebben.
Dus niet de later aangebrachte rem weer geplaatst, maar de originele rem van Burgers namaken. Ik had foto's van die van de Deventer-fiets, maar ook Velorama bleek een Burgers cardanfiets te hebben (een paar jaar jonger) met dezelfde rem. Eigenaar Gertjan Moed was zo vriendelijk mij de gehele rem uit te lenen, zodat ik deze heel nauwkeurig na kon maken. Daarbij heb ik enkele delen van de stempelrem die al op mijn fiets zat, hergebruikt. Namelijk de stempel zelf en het dikkere buisje, dat door de lamphaak loopt. De rest is nagemaakt, waarbij lasapparaat, vijl en draaibank goede diensten bewezen. De veer onderaan, die de rem weer omhoog drukt, is iets tijdelijks. Een meer passende veer heb ik via internet besteld.
Nu nog een paar boutjes namaken, de hele zaak nog wat laten bij-roesten, alles min of meer bijpassend finishen (lak, roestomvormer) , en dan ben ik wel content met het resultaat!
Zoals ik in een eerdere post al schreef heb ik die kunnen kopen.
Zie ook:
viewtopic.php?f=42&t=5486&hilit=cardan&start=10
en
viewtopic.php?f=50&t=6301&p=35676&hilit=burgers#p35676.
Nadat ik (met hulp van Theo Overvliet) de bewegende delen had losgehaald, gecontroleerd en gesmeerd, heb ik de fiets weer een tijdje weggezet.
Erg leuk is dat het museum De Waag in deventer een schitterend bewaarde fiets heeft van hetzelfde model die slechts ca 500 framenummers van de mijne verschilt. Dat biedt houvast bij het opknappen.
Ik zocht naar de kenmerkende hele smalle spatborden, maar vond ze niet. Uiteindelijk heb ik van de spatborden die mijn fiets had (breed model, Germaan oid) zelf smallere borden gemaakt. Dat was wel een uitdaging en leuk om te doen, gewoon om te kijken of ik zo goed kon lassen. Met de haakse slijper een centimeter er tussenuit gezaagd, en ze daarna over de hele lengte weer aan elkaar gelast. Het resultaat mag er wezen, en de roestrandjes zitten er al op.
Daarmee dacht ik een heel eind te zijn. Want de niet-originele stempelrem die er op zat wilde ik wel behouden. Alleen het rare geleidebeugeltje op de voorvork zou ik graag vervangen door het sierlijke beugeltje van Burgers. Maar wat bleek: er paste helemaal geen remblok tussen de voorvork en de band. Ter vergelijking een foto van de Deventer-fiets:
Burgers kenner Theo de Kogel wees mij erop dat de fiets in het Deventer museum geen 28- 1.5 velgen heeft, maar 28 1 5/8e. Die zijn dus een paar cm kleiner in diameter. Conclusie: ooit heeft iemand andere, grotere velgen in mijn fiets gespaakt. De naven zijn namelijk wel 100% origineel.
Kortom: ik moest op zoek naar kleinere velgen. Maar dan wel met 32 gaten voor en achter. Niet te vinden natuurlijk. Uiteindelijk kocht ik bij Bikestoremember in Den Bosch twee nieuwe 28 x 1,5 velgen waar nog geen gaatjes in zijn geboord. Door daar een stuk van 4,1 cm tussenuit te halen en de velgen daarna weer aan elkaar te lassen, zijn ze passend gemaakt voor 28 x 1 5/8 x 1 3/8e banden.
Op de foto hieronder zie je de verkleinde voorvelg, en nog de grotere achtervelg.
Nu ik zoveel had gedaan om de stempelrem ruimte te bieden, wilde ik het ook goed hebben.
Dus niet de later aangebrachte rem weer geplaatst, maar de originele rem van Burgers namaken. Ik had foto's van die van de Deventer-fiets, maar ook Velorama bleek een Burgers cardanfiets te hebben (een paar jaar jonger) met dezelfde rem. Eigenaar Gertjan Moed was zo vriendelijk mij de gehele rem uit te lenen, zodat ik deze heel nauwkeurig na kon maken. Daarbij heb ik enkele delen van de stempelrem die al op mijn fiets zat, hergebruikt. Namelijk de stempel zelf en het dikkere buisje, dat door de lamphaak loopt. De rest is nagemaakt, waarbij lasapparaat, vijl en draaibank goede diensten bewezen. De veer onderaan, die de rem weer omhoog drukt, is iets tijdelijks. Een meer passende veer heb ik via internet besteld.
Nu nog een paar boutjes namaken, de hele zaak nog wat laten bij-roesten, alles min of meer bijpassend finishen (lak, roestomvormer) , en dan ben ik wel content met het resultaat!