Eroba Race/Sport

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Eroba Race/Sport

Bericht door marco verbaant »

Vroeger was dit een gerenommeerd merk. Maar het nam het niet altijd even nauw. Bovendien ging het grote geld boven de passie waarmee het ooit begonnen was. Gekscherend werd het merk ook wel eens geduid met: "Echt Rijdt Op Blik Afval". ;) Maar de oudjes doen het nog best, en heb er van de week eentje mogen scoren van 1954 voor zover ik traceren. Met daarbij (onder andere) een set Simplex derailleurs. Achter de L. Guy 543 en voor de Competition met het pientere DAF pookje. Wat men later onbegrijpelijk als "suicide derailleur" is gaan noemen. Wat in dezelfde onbegrijpelijke categorie valt als "worstenhelm".
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door maartenB »

Hoi Marco,
Ik zie niet veel details op de foto van je frame, maar leuk dat je een Eroba hebt gevonden. Echt een leuk merk uit Echt!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door marco verbaant »

Maarten... tegen de tijd dattie af is, plaats ik een grotere en complete foto. Vooralsnog heb ik een en ander gedemonteerd (dat is dan balhoofd en trapas) en gepoetst, geschuurd en geschrobt. Om het ware karakter en ziel te behouden mag je dit cultureel erfgoed natuurlijk niet overspuiten. Handgebiesd met ornamentjes allover. Nadat ik hem heb schoon gekregen 2x in de blanke lak gezet en in de wax. :D

Ondertussen verdiep ik me in de klassieke derailleurs... Wondertje van techniek. Een derailleur achter met twee kabeltjes. Eentje om te schakelen (werkt net andersom dan normaal als gevolg van de veer en bladveer) en een korter kabeltje ten behoeve van de kettingspanner. Op de achtervork zit dan ook specifiek een dubbel oogje gesoldeerd. De kabeltjes komen op de achtervork bijeen en worden 1 op 1 bediend met een (originele) Simplex versteller op de schuine buis. De Simplex L. Guy 543 achterderailleur moet vooraf worden ingesteld op een 3, 4 of 5 vits pignon. Achter de beschermplaat zit een schuifje met daaraan een kettinkje à la Strumey Archer die richting veer gaat. Dergelijke dingen waren er ook zonder afscherming. Foto van velobase.com
Afbeelding
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door non-fixie »

Mooie dérailleur. Van een groot man:

Afbeelding
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door Bandenplakker »

Het was even flink door-zoeken:

http://www.classicrendezvous.com/France ... x_main.htm

Dirk
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door Bandenplakker »

Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door Durabo88 »

De Juy 543 is een bijzondere derailleur, zie je niet vaak. Toevallig heb ik er een op een Joco sportfiets zitten. Heb je de versteller er bij zitten, dat kan ik nl. niet op de foto zien?
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door marco verbaant »

Ja, de versteller van Simplex heb ik erbij. Zit zelfs op een aangesoldeerd nokje op de onderbuis. Ik had de 543 wel eens gezien, maar nog nooit in het echie. De Simplex met het "kettinkje" "buitenboord" daarentegen wel vaker. :D
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door marco verbaant »

De foto wat groter nu:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Eroba Race/Sport

Bericht door marco verbaant »

En.... AF. Vandaag proefritje. Verbazingwekkend hoe zo'n 66-jarig fietsje nog ronddraait. Blij mee :!: Dat deze niet echt licht in gewicht is verbaasde me niet echt. Frame en vork wegen 3.400 gram, daar waar het (volledig Reynolds 531) frame van mijn Van Herwerden fiets van 1961 "slechts" 3.000 gram weegt. Totaal gewicht van het geheel nu 11,3 kilogram. Het afstellen van met name de achterderailleur was geen eenvoudig klusje, maar het is gelukt. De veerspanning ervan laat na 66 jaar wel eens te wensen over. Heb ik zelf ook last van :D
Afbeelding
Plaats reactie