Hallo rijwielherstellers,
Er is, in beperkte oplage, een nieuw oud boek uit over onze stiel. Het betreft het opleidingsboek voor onze Duitse collega´s. De eerste drukken daarvan stammen nog uit de jaren 30,en deze druk is bijgewerkt tot 1950. Ik ga in elk geval proberen er een exemplaar van te bestellen.
http://www.velo-classic.de/fahrradmech.htm
Groeten, Wiel
Fahrradmechaniker 1950
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Fahrradmechaniker 1950
Besteld en betaald, tot zover verliep het moeiteloos. Ik wacht nu natuurlijk met spanning op de post, want Duitsland is buitenland, en dus duurt het langer dan de normale 2-3 dagen. Velo-classic is een firma die al jaren in oude onderdelen handelt. Dit boek is een herdruk uit 1950, dan ben je verlost van die oude Duitse letters van voor de oorlog. Zodra ik het boek heb (224blz), zal ik wat laten weten.
Groeten, Wiel
Groeten, Wiel
Re: Fahrradmechaniker 1950
Beste monteurs,
Het boek Fahrradmechaniker geeft veel info over oude naven en trapasversnellingsbakken. Het is goed te merken dat het een studieboek was, want er is veel aandacht voor bijkomende zaken; zoals trapaangedreven draaibanken, acetyleenproductie met carbit, lasbranders en andere oude technieken. Je kunt ook veel experimenten met vering zien, en andere zaken die in "moderne jasjes" weer opnieuw "uitgevonden" zijn. De afbeeldingen zijn grotendeels details: naven, trapassen etc. Complete fietsen staan er nauwelijks in. Wie wat wil weten over de ontwikkeling van de Duitse rijwielindustrie van voor de oorlog, heeft niets aan het boek. Het is iets voor de sleutelaar op zoek naar info over een bepaalde naaf of constructie.
Groeten, Wiel
Het boek Fahrradmechaniker geeft veel info over oude naven en trapasversnellingsbakken. Het is goed te merken dat het een studieboek was, want er is veel aandacht voor bijkomende zaken; zoals trapaangedreven draaibanken, acetyleenproductie met carbit, lasbranders en andere oude technieken. Je kunt ook veel experimenten met vering zien, en andere zaken die in "moderne jasjes" weer opnieuw "uitgevonden" zijn. De afbeeldingen zijn grotendeels details: naven, trapassen etc. Complete fietsen staan er nauwelijks in. Wie wat wil weten over de ontwikkeling van de Duitse rijwielindustrie van voor de oorlog, heeft niets aan het boek. Het is iets voor de sleutelaar op zoek naar info over een bepaalde naaf of constructie.
Groeten, Wiel
Re: Fahrradmechaniker 1950
Hoi Wiel,
Ik ben speciaal geinteresseerd in de eerste versie van de Mutaped, die zit in de trapas en is min of meer driehoekig van vorm (zoals de Adler 3-bak). Dit in tegenstelling tot de hier bekende 'ovale' Mutapeds .
Staat die oerversie in je boek? Iets over jaartallen van productie? Ik kan namelijk absoluut niks vinden over die naaf.
groet,
Maarten
Ik ben speciaal geinteresseerd in de eerste versie van de Mutaped, die zit in de trapas en is min of meer driehoekig van vorm (zoals de Adler 3-bak). Dit in tegenstelling tot de hier bekende 'ovale' Mutapeds .
Staat die oerversie in je boek? Iets over jaartallen van productie? Ik kan namelijk absoluut niks vinden over die naaf.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Fahrradmechaniker 1950
Dag Maarten,
Het is grappig dat je dat schrijft. Een van de eerste dingen die ik deed, was het opzoeken van trapasversnellingsbakken. Nou die staan er veel in: Bismark (2), Brennabor (2), Adler (3),
Wanderer (2), Rappa (4). Maar geen Mutaped, dat was ook een Zwitsers merk, dus niet Duits.....
Wat betreft die bak kan ik je dus niet verder helpen.
Groeten, Wiel
Het is grappig dat je dat schrijft. Een van de eerste dingen die ik deed, was het opzoeken van trapasversnellingsbakken. Nou die staan er veel in: Bismark (2), Brennabor (2), Adler (3),
Wanderer (2), Rappa (4). Maar geen Mutaped, dat was ook een Zwitsers merk, dus niet Duits.....
Wat betreft die bak kan ik je dus niet verder helpen.
Groeten, Wiel
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Fahrradmechaniker 1950
hij lag bij ons onder de kerstboom. Prachtig boek.
Je moet wel over een behoorlijke kennis van de duitse taal beschikken om er volledig van te kunnen genieten.
Vanochtend met volle aandacht de eerste 26 pagina's doorgelezen en ik heb zo een voorgevoel dat dit werk mij gaat boeien tot de laatste bladzijde.
Het boek betreft zover ik heb begrepen, de 5de herdruk van een handwerkboek voor fietsenmakers, leerlingen en leerkrachten. De vorige druk (4de dus) stamt uit 1950.
Ik vind het een geslaagde combinatie van oude en nieuwe schrijfwijze. Maar je wordt wel verondersteld het te lezen in de tijd van toen anders kloppen er een aantal zaken niet.
Beslist een aanrader voor zij die interesse hebben in authentieke techniek en bij voorkeur de duitse taal machtig zijn.
De afbeeldingen en tekeningen zijn wel leuk, maar het is geen fotowerk.
Je moet wel over een behoorlijke kennis van de duitse taal beschikken om er volledig van te kunnen genieten.
Vanochtend met volle aandacht de eerste 26 pagina's doorgelezen en ik heb zo een voorgevoel dat dit werk mij gaat boeien tot de laatste bladzijde.
Het boek betreft zover ik heb begrepen, de 5de herdruk van een handwerkboek voor fietsenmakers, leerlingen en leerkrachten. De vorige druk (4de dus) stamt uit 1950.
Ik vind het een geslaagde combinatie van oude en nieuwe schrijfwijze. Maar je wordt wel verondersteld het te lezen in de tijd van toen anders kloppen er een aantal zaken niet.
Beslist een aanrader voor zij die interesse hebben in authentieke techniek en bij voorkeur de duitse taal machtig zijn.
De afbeeldingen en tekeningen zijn wel leuk, maar het is geen fotowerk.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen