Rapar racefiets rond 1950

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

velofilie schreef: 24 sep 2020, 11.56 Voor het zoeken naar balhoofdplaatjes of kopschilden zoals dat in Vlaanderen heet, maak ik vaak gebruik van de Franse Tonton Velo site.
Hier heeft ene Brigette honderden plaatjes vastgelegd, hoofdzakelijk Frans natuurlijk. Om het zoeken niet te lang te laten duren, is het alfabet opgedeeld in diverse pagina's.
Wat geweldig. Ik heb een aantal Franse fietsen op Tontonvelo staan, maar ben nog nooit een verwijzing naar deze database tegengekomen. Erg leuk om te zien. Heb je ook een link voor het overzicht van alle beginletters? Ik ben erg benieuwd naar wat er nog op staat, o.a. voor deze fiets die een heel ongebruikelijk plaatje moet krijgen... https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=50&t=35029
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 24 sep 2020, 11.51 Zelf ben ik momenteel bezig met de restauratie van een Eroba racefiets uit 1954.
Ik zag hem voorbij komen. Heel benieuwd naar hoe die gaat worden. Ik zou ook nog graag eens een Nederlands raceframe uit de jaren 50 vinden... Het lijkt mij ook een lastig af te stellen derailleur. Ik gebruik de 'gewone' Tour de France (ik heb nu het eerste type van aluminium van eind jaren 40 gemonteerd) en niet het type met de dubbele kabels dat Mart plaatste.
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door velofilie »

Kopschilden en balhoofdplaatjes, duizenden hoofdzakelijk Frans
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=1&t=23647

Een Franse Wikipedia pagina: https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... icyclettes

Een Japanse racefietsen site: http://cyclespeugeot.web.fc2.com/remini ... nglish.htm

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 642
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 24 sep 2020, 20.42 Ik zag hem voorbij komen. Heel benieuwd naar hoe die gaat worden. Ik zou ook nog graag eens een Nederlands raceframe uit de jaren 50 vinden... Het lijkt mij ook een lastig af te stellen derailleur. Ik gebruik de 'gewone' Tour de France (ik heb nu het eerste type van aluminium van eind jaren 40 gemonteerd) en niet het type met de dubbele kabels dat Mart plaatste.
Ik houd je/julie op de hoogte. Momenteel ben ik druk bezig mt het herstel en om ontbrekende onderdeeltjes bij elkaar te zoeken/koprn. Het wordt toch steeds moeilijker om oude spulletjes te vinden tegen een schappelijke prijs. Zoals een Brooks zadel.
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 24 sep 2020, 23.09 Ik houd je/julie op de hoogte. Momenteel ben ik druk bezig mt het herstel en om ontbrekende onderdeeltjes bij elkaar te zoeken/koprn. Het wordt toch steeds moeilijker om oude spulletjes te vinden tegen een schappelijke prijs. Zoals een Brooks zadel.
Een beetje off topic hier, maar waar ben je nog naar op zoek? Ik heb wellicht wel wat om te ruilen.. Brooks B17 zadels komen regelmatig op marktplaats voorbij, maar een originele uit de jaren 50 is natuurlijk wel aardig lastig... Ebay.co.uk in de gaten houden en hopen dat de andere kopers de verschillen niet zien ;)
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Enfield »

marco verbaant schreef: 24 sep 2020, 23.09
Cyclissimo schreef: 24 sep 2020, 20.42 Ik zag hem voorbij komen. Heel benieuwd naar hoe die gaat worden. Ik zou ook nog graag eens een Nederlands raceframe uit de jaren 50 vinden... Het lijkt mij ook een lastig af te stellen derailleur. Ik gebruik de 'gewone' Tour de France (ik heb nu het eerste type van aluminium van eind jaren 40 gemonteerd) en niet het type met de dubbele kabels dat Mart plaatste.
Ik houd je/julie op de hoogte. Momenteel ben ik druk bezig mt het herstel en om ontbrekende onderdeeltjes bij elkaar te zoeken/koprn. Het wordt toch steeds moeilijker om oude spulletjes te vinden tegen een schappelijke prijs. Zoals een Brooks zadel.
Zou hier niet eerder een Ideale op passen als renzadel?
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 642
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Enfield schreef: 26 sep 2020, 11.02 Zou hier niet eerder een Ideale op passen als renzadel?
Eroba is een Hollands merk, dus beide zou kunnen Ideal of Brooks. Lepper maakt geen racezadels (meer) :D
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Enfield »

oeps, sorry, dacht dat het over de Rapart ging.
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

Zo. Inmiddels iets meer in de conversie zoals ik hem graag zie, met leren zadel, pompje en een Titan stuurbocht die wat beter in de tijd past (en een stuk lichter is dan de verchroomde die erin zat :D ). Hij wordt langzaamaan ook steeds minder blauw...

De vork blijkt helaas te zijn afgebrand voordat hij opnieuw is gespoten. Daardoor is er vrijwel geen witte verf bewaard gebleven. Grappig is dat de biezen daarbij deels in het onderliggende chroom zijn gebrand, waarschijnlijk door het hitteverschil van de metaaldeeltjes in de verf.

Van de chroom op de pootjes is weinig meer over, maar dat mag de pret niet drukken :-)

Nu nog op zoek naar een geschikte Weinmann velg en verzinkte butted spaken voor het achterwiel. Ik heb nog een Pelissier plume competition achternaaf liggen die aardig dicht bij de voornaaf komt.

Helaas geen merkje van een type buis ingeslagen in de vorkschacht. Opvallend ook dat de ring van het balhoofdstel op de vork vast zat met een strookje koper. Mogelijk toch niet het originele balhoofdstel :(
Bijlagen
DSC02823.JPG
DSC02822.JPG
DSC02821.JPG
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 642
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Geweldig mooi :D Geniet :D
Plaats reactie