Wat geweldig. Ik heb een aantal Franse fietsen op Tontonvelo staan, maar ben nog nooit een verwijzing naar deze database tegengekomen. Erg leuk om te zien. Heb je ook een link voor het overzicht van alle beginletters? Ik ben erg benieuwd naar wat er nog op staat, o.a. voor deze fiets die een heel ongebruikelijk plaatje moet krijgen... https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=50&t=35029velofilie schreef: ↑24 sep 2020, 11.56 Voor het zoeken naar balhoofdplaatjes of kopschilden zoals dat in Vlaanderen heet, maak ik vaak gebruik van de Franse Tonton Velo site.
Hier heeft ene Brigette honderden plaatjes vastgelegd, hoofdzakelijk Frans natuurlijk. Om het zoeken niet te lang te laten duren, is het alfabet opgedeeld in diverse pagina's.
Rapar racefiets rond 1950
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Ik zag hem voorbij komen. Heel benieuwd naar hoe die gaat worden. Ik zou ook nog graag eens een Nederlands raceframe uit de jaren 50 vinden... Het lijkt mij ook een lastig af te stellen derailleur. Ik gebruik de 'gewone' Tour de France (ik heb nu het eerste type van aluminium van eind jaren 40 gemonteerd) en niet het type met de dubbele kabels dat Mart plaatste.marco verbaant schreef: ↑24 sep 2020, 11.51 Zelf ben ik momenteel bezig met de restauratie van een Eroba racefiets uit 1954.
Re: Rapar racefiets rond 1950
Kopschilden en balhoofdplaatjes, duizenden hoofdzakelijk Frans
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=1&t=23647
Een Franse Wikipedia pagina: https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... icyclettes
Een Japanse racefietsen site: http://cyclespeugeot.web.fc2.com/remini ... nglish.htm
Groet, Wiel
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?f=1&t=23647
Een Franse Wikipedia pagina: https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des ... icyclettes
Een Japanse racefietsen site: http://cyclespeugeot.web.fc2.com/remini ... nglish.htm
Groet, Wiel
- marco verbaant
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Ik houd je/julie op de hoogte. Momenteel ben ik druk bezig mt het herstel en om ontbrekende onderdeeltjes bij elkaar te zoeken/koprn. Het wordt toch steeds moeilijker om oude spulletjes te vinden tegen een schappelijke prijs. Zoals een Brooks zadel.Cyclissimo schreef: ↑24 sep 2020, 20.42 Ik zag hem voorbij komen. Heel benieuwd naar hoe die gaat worden. Ik zou ook nog graag eens een Nederlands raceframe uit de jaren 50 vinden... Het lijkt mij ook een lastig af te stellen derailleur. Ik gebruik de 'gewone' Tour de France (ik heb nu het eerste type van aluminium van eind jaren 40 gemonteerd) en niet het type met de dubbele kabels dat Mart plaatste.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Een beetje off topic hier, maar waar ben je nog naar op zoek? Ik heb wellicht wel wat om te ruilen.. Brooks B17 zadels komen regelmatig op marktplaats voorbij, maar een originele uit de jaren 50 is natuurlijk wel aardig lastig... Ebay.co.uk in de gaten houden en hopen dat de andere kopers de verschillen niet zienmarco verbaant schreef: ↑24 sep 2020, 23.09 Ik houd je/julie op de hoogte. Momenteel ben ik druk bezig mt het herstel en om ontbrekende onderdeeltjes bij elkaar te zoeken/koprn. Het wordt toch steeds moeilijker om oude spulletjes te vinden tegen een schappelijke prijs. Zoals een Brooks zadel.
Re: Rapar racefiets rond 1950
Zou hier niet eerder een Ideale op passen als renzadel?marco verbaant schreef: ↑24 sep 2020, 23.09Ik houd je/julie op de hoogte. Momenteel ben ik druk bezig mt het herstel en om ontbrekende onderdeeltjes bij elkaar te zoeken/koprn. Het wordt toch steeds moeilijker om oude spulletjes te vinden tegen een schappelijke prijs. Zoals een Brooks zadel.Cyclissimo schreef: ↑24 sep 2020, 20.42 Ik zag hem voorbij komen. Heel benieuwd naar hoe die gaat worden. Ik zou ook nog graag eens een Nederlands raceframe uit de jaren 50 vinden... Het lijkt mij ook een lastig af te stellen derailleur. Ik gebruik de 'gewone' Tour de France (ik heb nu het eerste type van aluminium van eind jaren 40 gemonteerd) en niet het type met de dubbele kabels dat Mart plaatste.
- marco verbaant
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
oeps, sorry, dacht dat het over de Rapart ging.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Zo. Inmiddels iets meer in de conversie zoals ik hem graag zie, met leren zadel, pompje en een Titan stuurbocht die wat beter in de tijd past (en een stuk lichter is dan de verchroomde die erin zat ). Hij wordt langzaamaan ook steeds minder blauw...
De vork blijkt helaas te zijn afgebrand voordat hij opnieuw is gespoten. Daardoor is er vrijwel geen witte verf bewaard gebleven. Grappig is dat de biezen daarbij deels in het onderliggende chroom zijn gebrand, waarschijnlijk door het hitteverschil van de metaaldeeltjes in de verf.
Van de chroom op de pootjes is weinig meer over, maar dat mag de pret niet drukken
Nu nog op zoek naar een geschikte Weinmann velg en verzinkte butted spaken voor het achterwiel. Ik heb nog een Pelissier plume competition achternaaf liggen die aardig dicht bij de voornaaf komt.
Helaas geen merkje van een type buis ingeslagen in de vorkschacht. Opvallend ook dat de ring van het balhoofdstel op de vork vast zat met een strookje koper. Mogelijk toch niet het originele balhoofdstel
De vork blijkt helaas te zijn afgebrand voordat hij opnieuw is gespoten. Daardoor is er vrijwel geen witte verf bewaard gebleven. Grappig is dat de biezen daarbij deels in het onderliggende chroom zijn gebrand, waarschijnlijk door het hitteverschil van de metaaldeeltjes in de verf.
Van de chroom op de pootjes is weinig meer over, maar dat mag de pret niet drukken
Nu nog op zoek naar een geschikte Weinmann velg en verzinkte butted spaken voor het achterwiel. Ik heb nog een Pelissier plume competition achternaaf liggen die aardig dicht bij de voornaaf komt.
Helaas geen merkje van een type buis ingeslagen in de vorkschacht. Opvallend ook dat de ring van het balhoofdstel op de vork vast zat met een strookje koper. Mogelijk toch niet het originele balhoofdstel
- marco verbaant
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Geweldig mooi Geniet