Rapar racefiets rond 1950
- marco verbaant
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Heb je de crankspietjes er op de juiste manier aan beide zijden ingezet? Ze lijken namelijk niet in lijn te staan. En de ketting hoort mijns inziens tussen de derailleurwieltjes door te lopen.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Ha ha, ja. Alles zit nog los. En niks is nog afgesteld. Eerst maar aan de lak werken, daarna komt de techniekmarco verbaant schreef: ↑2 okt 2020, 12.53 Heb je de crankspietjes er op de juiste manier aan beide zijden ingezet? Ze lijken namelijk niet in lijn te staan. En de ketting hoort mijns inziens tussen de derailleurwieltjes door te lopen.
- marco verbaant
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Zo is het. Goed werk heeft tijd nodig. Succes en veel plezier met het opknappen. Gaat een voltreffer worden waar je trots op mag zijn.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
Tijd voor een verslagje van de afgelopen werkzaamheden
Met veel moeite heb ik de blauwe lak zo goed mogelijk verwijderd. Helaas was een gedeelte eronder afgebrand en verder was alles geschuurd voordat de nieuwe lak erop kwam. Helaas ook vooral de transfers en de overgangen van lak naar chroom op de achtervork. Er miste dus nogal wat lak en de rest was in matige staat. Wel waren er op veel plekken nog delen van biezen zichtbaar.
Ik heb een tijdje zitten denken hoe verder te gaan, maar uiteindelijk besloten de missende lak weer min of meer aan te vullen en vervolgens te verouderen zodat het toch weer een redelijk geheel kon worden.
Kortom, alles wit gespoten, en dan weer zover weggeschuurd dat de delen nog bestaande lak er weer bovenuit kwamen. Vervolgens op dat geheel weer nieuwe biezen getrokken en die dan weer half afgeschuurd zodat het geheel weer een complete, versleten aanblik heeft.
Veel werk, maar uiteindelijk ben ik aardig tevreden met het resultaat
Op de vork was vrijwel alle witte lak afgebrand, dus die is helemaal opnieuw gelakt.
Ik voeg wat foto's bij van de verschillende fases. Inmiddels heb ik de fiets voor het merendeel alweer opgebouwd en hem een kleine upgrade gegeven met een dubbel kettingblad en een Simplex voorderailleur van eind jaren 40
De wielen worden het volgende project. Voorwiel heb ik nog niks aan gedaan, het achterwiel moet ik nog gaan maken (op de foto's een achterwiel van een ander project). Ik heb een passende naaf liggen, maar de schroefdraad voor het tandwiel is zo klein dat ik geen passend tandwiel heb liggen.. Dus ik ga nog even verder zoeken naar een ander geschikt naafje.
Met veel moeite heb ik de blauwe lak zo goed mogelijk verwijderd. Helaas was een gedeelte eronder afgebrand en verder was alles geschuurd voordat de nieuwe lak erop kwam. Helaas ook vooral de transfers en de overgangen van lak naar chroom op de achtervork. Er miste dus nogal wat lak en de rest was in matige staat. Wel waren er op veel plekken nog delen van biezen zichtbaar.
Ik heb een tijdje zitten denken hoe verder te gaan, maar uiteindelijk besloten de missende lak weer min of meer aan te vullen en vervolgens te verouderen zodat het toch weer een redelijk geheel kon worden.
Kortom, alles wit gespoten, en dan weer zover weggeschuurd dat de delen nog bestaande lak er weer bovenuit kwamen. Vervolgens op dat geheel weer nieuwe biezen getrokken en die dan weer half afgeschuurd zodat het geheel weer een complete, versleten aanblik heeft.
Veel werk, maar uiteindelijk ben ik aardig tevreden met het resultaat
Op de vork was vrijwel alle witte lak afgebrand, dus die is helemaal opnieuw gelakt.
Ik voeg wat foto's bij van de verschillende fases. Inmiddels heb ik de fiets voor het merendeel alweer opgebouwd en hem een kleine upgrade gegeven met een dubbel kettingblad en een Simplex voorderailleur van eind jaren 40
De wielen worden het volgende project. Voorwiel heb ik nog niks aan gedaan, het achterwiel moet ik nog gaan maken (op de foto's een achterwiel van een ander project). Ik heb een passende naaf liggen, maar de schroefdraad voor het tandwiel is zo klein dat ik geen passend tandwiel heb liggen.. Dus ik ga nog even verder zoeken naar een ander geschikt naafje.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
- marco verbaant
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Mooi geworden. Compliment
- marco verbaant
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
meestal zit er meer draad op de binnenzijde van het freewheel dan dat er draad op de naaf zit. Maar een centimetertje is zat
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Rapar racefiets rond 1950
't is helaas de diameter, niet de lengte van de schroefdraad. Het is veel kleiner dan de modernere maten. Vermoedelijk is het Pelissier naafje dat ik heb nog een vooroorlogse Franse maat...marco verbaant schreef: ↑28 nov 2020, 21.55 meestal zit er meer draad op de binnenzijde van het freewheel dan dat er draad op de naaf zit. Maar een centimetertje is zat
Re: Rapar racefiets rond 1950
Inspirerend te lezen en te zien hoe je dit aanpakt. Zelfs voor een frame dat visueel zo zwaar is mishandeld, blijkt er hoop. Het ziet er overtuigend uit.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
- marco verbaant
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Rapar racefiets rond 1950
Italiaans = 1.378"x 24 tpi = 34 x 1.058 mmCyclissimo schreef: ↑28 nov 2020, 23.15 't is helaas de diameter, niet de lengte van de schroefdraad. Het is veel kleiner dan de modernere maten. Vermoedelijk is het Pelissier naafje dat ik heb nog een vooroorlogse Franse maat...
ISO = 1.375"x 24 tpi = 34.92 x 1.058 mm
Brits = 1.370" x 24 tpi = 34.80 x 1.058 mm
Frans = 1.366" x 25.4 tpi = 34.7 x 1 mm
Metrisch BMX = 1.181"x 25.4 tpi = 30 x 1 mm