Rapar racefiets rond 1950

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Heb je de crankspietjes er op de juiste manier aan beide zijden ingezet? Ze lijken namelijk niet in lijn te staan. En de ketting hoort mijns inziens tussen de derailleurwieltjes door te lopen. :)
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 2 okt 2020, 12.53 Heb je de crankspietjes er op de juiste manier aan beide zijden ingezet? Ze lijken namelijk niet in lijn te staan. En de ketting hoort mijns inziens tussen de derailleurwieltjes door te lopen. :)
Ha ha, ja. Alles zit nog los. En niks is nog afgesteld. Eerst maar aan de lak werken, daarna komt de techniek :-)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Zo is het. Goed werk heeft tijd nodig. Succes en veel plezier met het opknappen. Gaat een voltreffer worden waar je trots op mag zijn. :D
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

Tijd voor een verslagje van de afgelopen werkzaamheden :)

Met veel moeite heb ik de blauwe lak zo goed mogelijk verwijderd. Helaas was een gedeelte eronder afgebrand en verder was alles geschuurd voordat de nieuwe lak erop kwam. Helaas ook vooral de transfers en de overgangen van lak naar chroom op de achtervork. Er miste dus nogal wat lak en de rest was in matige staat. Wel waren er op veel plekken nog delen van biezen zichtbaar.
Ik heb een tijdje zitten denken hoe verder te gaan, maar uiteindelijk besloten de missende lak weer min of meer aan te vullen en vervolgens te verouderen zodat het toch weer een redelijk geheel kon worden.
Kortom, alles wit gespoten, en dan weer zover weggeschuurd dat de delen nog bestaande lak er weer bovenuit kwamen. Vervolgens op dat geheel weer nieuwe biezen getrokken en die dan weer half afgeschuurd zodat het geheel weer een complete, versleten aanblik heeft.
Veel werk, maar uiteindelijk ben ik aardig tevreden met het resultaat :)
Op de vork was vrijwel alle witte lak afgebrand, dus die is helemaal opnieuw gelakt.

Ik voeg wat foto's bij van de verschillende fases. Inmiddels heb ik de fiets voor het merendeel alweer opgebouwd en hem een kleine upgrade gegeven met een dubbel kettingblad en een Simplex voorderailleur van eind jaren 40 :D

De wielen worden het volgende project. Voorwiel heb ik nog niks aan gedaan, het achterwiel moet ik nog gaan maken (op de foto's een achterwiel van een ander project). Ik heb een passende naaf liggen, maar de schroefdraad voor het tandwiel is zo klein dat ik geen passend tandwiel heb liggen.. Dus ik ga nog even verder zoeken naar een ander geschikt naafje.
Bijlagen
het eindresultaat
het eindresultaat
nieuwe witte lak
nieuwe witte lak
nog meer schade...
nog meer schade...
veel schade
veel schade
originele witte lak en biezen
originele witte lak en biezen
Restjes biezen op de voorvork even aangedikt met gelpen.
Restjes biezen op de voorvork even aangedikt met gelpen.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

En nog wat details :D
Bijlagen
IMG_1767.JPG
IMG_1766.JPG
IMG_1765.JPG
IMG_1764.JPG
IMG_1763.JPG
IMG_1762.JPG
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Mooi geworden. Compliment :D
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

meestal zit er meer draad op de binnenzijde van het freewheel dan dat er draad op de naaf zit. Maar een centimetertje is zat
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door Cyclissimo »

marco verbaant schreef: 28 nov 2020, 21.55 meestal zit er meer draad op de binnenzijde van het freewheel dan dat er draad op de naaf zit. Maar een centimetertje is zat
't is helaas de diameter, niet de lengte van de schroefdraad. Het is veel kleiner dan de modernere maten. Vermoedelijk is het Pelissier naafje dat ik heb nog een vooroorlogse Franse maat...
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door hansvdw »

Inspirerend te lezen en te zien hoe je dit aanpakt. Zelfs voor een frame dat visueel zo zwaar is mishandeld, blijkt er hoop. Het ziet er overtuigend uit.

Groeten,
Hans
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Rapar racefiets rond 1950

Bericht door marco verbaant »

Cyclissimo schreef: 28 nov 2020, 23.15 't is helaas de diameter, niet de lengte van de schroefdraad. Het is veel kleiner dan de modernere maten. Vermoedelijk is het Pelissier naafje dat ik heb nog een vooroorlogse Franse maat...
Italiaans = 1.378"x 24 tpi = 34 x 1.058 mm
ISO = 1.375"x 24 tpi = 34.92 x 1.058 mm
Brits = 1.370" x 24 tpi = 34.80 x 1.058 mm
Frans = 1.366" x 25.4 tpi = 34.7 x 1 mm
Metrisch BMX = 1.181"x 25.4 tpi = 30 x 1 mm
Plaats reactie