Batavus wiegeframe

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
peterbakker
Berichten: 472
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door peterbakker »

Ook prachtig!! Maar boven mijn budget. Deze was er al tijdens WO2 toch?
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door TheodK »

Burgers en Batavus zijn vlak na de oorlog allebei met dit model gekomen. ik heb een Batavus wiegframe gehad , dat nu in het Batavus museum in Heerenveen staat. Die fiets heb ik gekocht van iemand wiens vader bij Batavus werkte en vlak na de oorlog in 1947 zo'n fiets kon kopen als een van de eerste.
Die fiets is in 1953 opnieuw gelakt in de fabriek omdat hij de kleur niet mooi vond en staat nu dus in Heerenveen.
ik vraag me wel af wie er nu eerder was Batavus of Burgers. Dat zal lastig te achterhalen zijn omdat er geen folders of prijscouranten van vlak na de oorlog zijn. In De Nederlandse Rijwielhandel heb ik wel advertenties van Burgers gezien waarin ze nogal geheimzinnig melden dat ze met nieuwe modellen bezig zijn en dat er binnenkort meer nieuws volgt, maar dat nieuws kwam maar niet. Pas in 1952 kwamen ze met de eerste prijscourant.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Lidnr13 »

peterbakker schreef: 29 sep 2020, 17.15 Ook prachtig!! Maar boven mijn budget. Deze was er al tijdens WO2 toch?
De BSA Folding Bike stamt uiteraard uit WWII. Op basis daarvan heeft BSA na de oorlog een jeugd fiets uitgebracht.
Deze werd echter geen succes.

BSA Parabike 1949.JPG
Groet van
Henk
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door VelpArnhem »

Oh fraai die folder. Lichtelijk concluderen, eerst BSA, wellicht Burgers en toen Batavus? Zouden er nog foto's zijn van de kindermodellen BSA?

Groet, Jan
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door theodorus »

Ik vond in mijn archief een copy van een Batavus folder uit 1953
Met daar in het wiegframe dames en heren model
Bijlagen
IMG_9509.JPG
IMG_9508 (2).JPG
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door theodorus »

De kleur word er bij vermeld. De Dames maroon
de Heren metablauw .
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door ReinvB »

Hoe rijdt zo n fiets eigenlijk ? Op mijn gevoel zouden dunne gebogen buizen minder weerstand bieden tegen torsie (die zijn immers al krom) dan dikke rechte, maar ik kan me ook voorstellen dat de praktijk zich niets aantrekt van mijn gevoel. Wel erg leuke fietsen en mooi passend bij het verhaal van wederopbouw, niet alleen maar sober en degelijk maar ook futuristisch en nieuw (en geinspireerd op oorlogsmateriaal). Zou deze trend van wiegframes ook terug te vinden zijn in andere fietslanden ?
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Lidnr13 »

VelpArnhem schreef: 29 sep 2020, 23.22 Oh fraai die folder. Lichtelijk concluderen, eerst BSA, wellicht Burgers en toen Batavus? Zouden er nog foto's zijn van de kindermodellen BSA?

Groet, Jan
Foto's van de kinder BSA Parabike en nog meer zijn te vinden op deze site:

https://bsamuseum.wordpress.com/1940s-b ... -parabike/

Groet van
Henk
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Cyclissimo »

Prachtige fiets. Ik heb altijd gedacht dat deze gebaseerd is op de Zwitsterse Stella Aero. Deze is in de jaren 30 (ik meen 1935) uitgebracht voor een wereldtentoonstelling. Het luxe model is met geintegreerde koplamp, zwitsers horloge, versnellingspook en stuurslot :shock: :D

Mocht iemand interesse hebben in foto's, ik heb er een staan...

https://k-i-n-g.ch/wp-content/uploads/2 ... orello.pdf
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Lidnr13 »

Cyclissimo schreef: 30 sep 2020, 10.58 Prachtige fiets. Ik heb altijd gedacht dat deze gebaseerd is op de Zwitsterse Stella Aero. Deze is in de jaren 30 (ik meen 1935) uitgebracht voor een wereldtentoonstelling. Het luxe model is met geintegreerde koplamp, zwitsers horloge, versnellingspook en stuurslot :shock: :D

Mocht iemand interesse hebben in foto's, ik heb er een staan...

https://k-i-n-g.ch/wp-content/uploads/2 ... orello.pdf
Dat is een interessante gedachte en kan zeker juist zijn. Het idee van die dubbele dunne buizen bestond dus in ieder geval al vóór 1940.

Groet van
Henk
Plaats reactie