Batavus wiegeframe
Re: Batavus wiegeframe
Opel had zijn Doppel Stabil Rahmen
- Bijlagen
-
- opel02.jpg (39.86 KiB) 3999 keer bekeken
Re: Batavus wiegeframe
dubbele buizen zijn er al in de safety tijd, dus rond 1890-1895. Columbia had er redelijk wat succes mee.
De bracket van de Opel hierboven lijkt trouwens net zo te zitten als bij de batavus.
De bracket van de Opel hierboven lijkt trouwens net zo te zitten als bij de batavus.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Batavus wiegeframe
Als je ipv een enkele buis dat materiaal gebruikt om 2 buizen met de halve diameter te maken wordt het in torsie zeker 2 x zo flexibel. In de hoogkant kan het wat buigstijver worden, maar dan moet je de twee buizen wel met bv een vakwerk aan elkaar verbinden. Het wordt pas torsiestijf als je drie dimensionaal gaat werken, zoals bv bij een Moulton AM (of lichtmasten etc)
Voordeel bij een fiets is de esthetiek en makkelijk maken, bij de BSA meer dan bij de hollandse inspiratie, waar meer vastgehouden werd aan de constructie methoden waar altijd al mee gewerkt werd
/Marten
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Batavus wiegeframe
Fraaie site, dank voor de link! Verklaart een hoop!Lidnr13 schreef: ↑30 sep 2020, 10.16Foto's van de kinder BSA Parabike en nog meer zijn te vinden op deze site:VelpArnhem schreef: ↑29 sep 2020, 23.22 Oh fraai die folder. Lichtelijk concluderen, eerst BSA, wellicht Burgers en toen Batavus? Zouden er nog foto's zijn van de kindermodellen BSA?
Groet, Jan
https://bsamuseum.wordpress.com/1940s-b ... -parabike/
Groet van
Henk
Re: Batavus wiegeframe
De fiets die Burgers uiteindelijk in 1952 de markt zette wijkt af van het model dat Jan heeft. De schuine framebuis die van de trapas naar het balhoofd loopt bestaat niet uit twee buisjes maar uit één buis. Dit model kan je ook zien op de site van Rijwiel.net. zie http://www.rijwiel.net/fietsen/brg/h79730.htm
Dit door Burgers gemaakte frame is namelijk ook door Fama verkocht onder die naam. In de toelichting daarbij wordt vermeld dat Batavus hier in 1940 octrooi op had aangevraagd. Het kan dus wellicht zo zijn dat Burgers deze wijziging in het frame aanbracht omdat ze anders inbreuk zouden doen op dit octrooi. wellicht dat het daarom ook enkele jaren duurde voordat het op de markt kwam. Het model met twee buisjes bleef dus beperkt tot enkele prototypes waarvan er twee bewaard zijn.
Fietser weet wellicht meer over dit octrooi van Batavus te vertellen.
groet Theo
Dit door Burgers gemaakte frame is namelijk ook door Fama verkocht onder die naam. In de toelichting daarbij wordt vermeld dat Batavus hier in 1940 octrooi op had aangevraagd. Het kan dus wellicht zo zijn dat Burgers deze wijziging in het frame aanbracht omdat ze anders inbreuk zouden doen op dit octrooi. wellicht dat het daarom ook enkele jaren duurde voordat het op de markt kwam. Het model met twee buisjes bleef dus beperkt tot enkele prototypes waarvan er twee bewaard zijn.
Fietser weet wellicht meer over dit octrooi van Batavus te vertellen.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Batavus wiegeframe
Dat Burgers de onderbuis niet dubbel mocht uitvoeren vanwege het Batavus-octrooi denk ik niet. Batavus had die dubbele onderbuis natuurlijk niet uitgevonden (zie b.v. de BSA paratrooper) en claimt dat ook niet. Het octrooi gaat over dat de bocht van de dubbele buizen ter hoogte van het bovenste uiteinde van de zadelbuis zo is dat de beschreven cirkel zijn middelpunt ongeveer bij de trapas heeft. Daardoor kan de zadelbuis bij het bouwen van het frame in een aan de berijder aangepaste stand worden gebracht, dus loodrechter of schuiner, of het zou zelfs verstelbaar kunnen worden uitgevoerd, dus draaiend om de trapas.
Lijkt mij voor in de praktijk redelijk zinloos (het gaat ook maar om een paar cm) en ik weet ook niet of Batavus echt van deze mogelijkheid gebruikgemaakt heeft. Zou je eens door opmeten van de zadelbuishoek bij meerdere van dit soort Batavus-frames moeten checken. Misschien was het een manier van interessant doen - kijk, we hebben dit speciale frame met eigen octrooi? Het levert vind ik wel een mooier frame op dan b.v. de Opel of later de Fongers Grand Sport herenfiets met zijn scherpere bocht bij de zadellug.
Batavus refereert overigens in zijn octrooi aan andere octrooien voor dubbele-buis-frames uit Engeland (1889) en Frankrijk (1921) en aan een Brits motorframe (1932). Voorbeelden te over van dit soort frames.
Groeten,
fietser
Lijkt mij voor in de praktijk redelijk zinloos (het gaat ook maar om een paar cm) en ik weet ook niet of Batavus echt van deze mogelijkheid gebruikgemaakt heeft. Zou je eens door opmeten van de zadelbuishoek bij meerdere van dit soort Batavus-frames moeten checken. Misschien was het een manier van interessant doen - kijk, we hebben dit speciale frame met eigen octrooi? Het levert vind ik wel een mooier frame op dan b.v. de Opel of later de Fongers Grand Sport herenfiets met zijn scherpere bocht bij de zadellug.
Batavus refereert overigens in zijn octrooi aan andere octrooien voor dubbele-buis-frames uit Engeland (1889) en Frankrijk (1921) en aan een Brits motorframe (1932). Voorbeelden te over van dit soort frames.
Groeten,
fietser
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Batavus wiegeframe
Je kunt ook de zadelbuis nog weglaten als variatie op dit frame
http://www.veteranforum.cz/index.php?id ... top=230167
http://www.veteranforum.cz/index.php?id ... top=230167
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
- Locatie: Salland
Re: Batavus wiegeframe
Leuk! Zo een EMPO Club Superluxe werd in 2017 ook op het forum geplaatst - ontdek ik nu. Zoekt op: EMPO stuurslot
Hetzelfde exemplaar?
Hetzelfde exemplaar?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45
Re: Batavus wiegeframe
Fraai al deze varianten van het wiegeframe. Het lijkt er op dat de basis steeds meer verlaten wordt en de verbuigingen het frame weer verlaten tegen de jaren 60 aan?
Jan
Jan