Batavus wiegeframe

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
velootje
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19.27

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door velootje »

Opel had zijn Doppel Stabil Rahmen
Bijlagen
opel02.jpg
opel02.jpg (39.86 KiB) 3979 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door maartenB »

dubbele buizen zijn er al in de safety tijd, dus rond 1890-1895. Columbia had er redelijk wat succes mee.

De bracket van de Opel hierboven lijkt trouwens net zo te zitten als bij de batavus.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door m-gineering »

ReinvB schreef: 30 sep 2020, 09.38 Hoe rijdt zo n fiets eigenlijk ? Op mijn gevoel zouden dunne gebogen buizen minder weerstand bieden tegen torsie (die zijn immers al krom) dan dikke rechte, maar ik kan me ook voorstellen dat de praktijk zich niets aantrekt van mijn gevoel.
Als je ipv een enkele buis dat materiaal gebruikt om 2 buizen met de halve diameter te maken wordt het in torsie zeker 2 x zo flexibel. In de hoogkant kan het wat buigstijver worden, maar dan moet je de twee buizen wel met bv een vakwerk aan elkaar verbinden. Het wordt pas torsiestijf als je drie dimensionaal gaat werken, zoals bv bij een Moulton AM (of lichtmasten etc)
Voordeel bij een fiets is de esthetiek en makkelijk maken, bij de BSA meer dan bij de hollandse inspiratie, waar meer vastgehouden werd aan de constructie methoden waar altijd al mee gewerkt werd
/Marten
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door VelpArnhem »

Lidnr13 schreef: 30 sep 2020, 10.16
VelpArnhem schreef: 29 sep 2020, 23.22 Oh fraai die folder. Lichtelijk concluderen, eerst BSA, wellicht Burgers en toen Batavus? Zouden er nog foto's zijn van de kindermodellen BSA?

Groet, Jan
Foto's van de kinder BSA Parabike en nog meer zijn te vinden op deze site:

https://bsamuseum.wordpress.com/1940s-b ... -parabike/

Groet van
Henk
Fraaie site, dank voor de link! Verklaart een hoop!
TheodK
Berichten: 407
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door TheodK »

De fiets die Burgers uiteindelijk in 1952 de markt zette wijkt af van het model dat Jan heeft. De schuine framebuis die van de trapas naar het balhoofd loopt bestaat niet uit twee buisjes maar uit één buis. Dit model kan je ook zien op de site van Rijwiel.net. zie http://www.rijwiel.net/fietsen/brg/h79730.htm
Dit door Burgers gemaakte frame is namelijk ook door Fama verkocht onder die naam. In de toelichting daarbij wordt vermeld dat Batavus hier in 1940 octrooi op had aangevraagd. Het kan dus wellicht zo zijn dat Burgers deze wijziging in het frame aanbracht omdat ze anders inbreuk zouden doen op dit octrooi. wellicht dat het daarom ook enkele jaren duurde voordat het op de markt kwam. Het model met twee buisjes bleef dus beperkt tot enkele prototypes waarvan er twee bewaard zijn.
Fietser weet wellicht meer over dit octrooi van Batavus te vertellen.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door fietser »

Dat Burgers de onderbuis niet dubbel mocht uitvoeren vanwege het Batavus-octrooi denk ik niet. Batavus had die dubbele onderbuis natuurlijk niet uitgevonden (zie b.v. de BSA paratrooper) en claimt dat ook niet. Het octrooi gaat over dat de bocht van de dubbele buizen ter hoogte van het bovenste uiteinde van de zadelbuis zo is dat de beschreven cirkel zijn middelpunt ongeveer bij de trapas heeft. Daardoor kan de zadelbuis bij het bouwen van het frame in een aan de berijder aangepaste stand worden gebracht, dus loodrechter of schuiner, of het zou zelfs verstelbaar kunnen worden uitgevoerd, dus draaiend om de trapas.

Lijkt mij voor in de praktijk redelijk zinloos (het gaat ook maar om een paar cm) en ik weet ook niet of Batavus echt van deze mogelijkheid gebruikgemaakt heeft. Zou je eens door opmeten van de zadelbuishoek bij meerdere van dit soort Batavus-frames moeten checken. Misschien was het een manier van interessant doen - kijk, we hebben dit speciale frame met eigen octrooi? Het levert vind ik wel een mooier frame op dan b.v. de Opel of later de Fongers Grand Sport herenfiets met zijn scherpere bocht bij de zadellug.

Batavus refereert overigens in zijn octrooi aan andere octrooien voor dubbele-buis-frames uit Engeland (1889) en Frankrijk (1921) en aan een Brits motorframe (1932). Voorbeelden te over van dit soort frames.

Groeten,
fietser
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door Cyclissimo »

Je kunt ook de zadelbuis nog weglaten als variatie op dit frame :-)

http://www.veteranforum.cz/index.php?id ... top=230167
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door theodorus »

Zoals deze Empo
Bijlagen
IMG_4877.JPG
IMG_4873.JPG
fietshobbyist
Berichten: 634
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door fietshobbyist »

Leuk! Zo een EMPO Club Superluxe werd in 2017 ook op het forum geplaatst - ontdek ik nu. Zoekt op: EMPO stuurslot
Hetzelfde exemplaar?
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Batavus wiegeframe

Bericht door VelpArnhem »

Fraai al deze varianten van het wiegeframe. Het lijkt er op dat de basis steeds meer verlaten wordt en de verbuigingen het frame weer verlaten tegen de jaren 60 aan?

Jan
Plaats reactie