Fongers BD3 1904

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Ik heb een mooie BD3 uit 1901.
Met een framenummer laag in de 11.000 is dit een van de oudst overgebleven Fongers frames. De excentrische trapas en vast achterasoog maken hem extra bijzonder.
De eigenaresse weet niet zo goed wat ze met alle reacties moet, ik probeer haar daarbij te helpen, met als uitgangspunt dat deze historisch waardevolle fiets op een goed adres in eigen land landt.
Groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah ja daarmee heeft ze wel wat houvast.
zonder dat gaat het naar Indonesië vrees ik.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door JasperA »

Ja, inderdaad goed om te horen en ik kan me voorstellen dat wat richting en houvast in deze prettig is.

Wel jammer dat het verhaal van; “Fongers uit 1902 stond een week lang onopgemerkt op Marktplaats en werd nota bene gespot door een Gazelle liefhebber“ niet door mij verteld kon worden middels deze vondst. Daar had ik me namelijk al helemaal op verheugd... :D

Het verhaal wordt nu iets minder spectaculair vrees ik. We gaan het meemaken. *ik doe niet meer mee*
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door theodorus »

Heel verstandig Jasper.
Een frame met trapas uit 1902 met voor de rest verkeerde onderdelen is leuk als je de juiste spullen op de plank hebt liggen.
Dat zullen er maar weinig zijn.
Of leuk om het frame aan de muur te hangen.
wat vinden de liefhebbers dat waard, ik vrees veel ,ik hoop dat de belangstellende het hoofd koel houden.
De huidige eigenaar denkt aan een hoge opbrengst dat is voor mij wel duidelijk
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door Durabo88 »

Naar mijn inschatting alleen interessant als je een balhoofdstel of een exentrische trapas nodig hebt. Frame daarna mooi aan de muur ophangen. :o
Sportief fietsend!
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door rubenkappes »

Ik heb de verkoper een aanzienlijk bedrag geboden voor inderdaad een frame met wat leuke onderdelen als je het heel zwart wit bekijkt en daar ging deze niet op in. Het kan nu 2 kanten op, of een deceptie voor de verkoper of er is iemand die inderdaad bijna een complete fiets aan zeer zeldzame onderdelen op zijn schap heeft liggen. Ik heb de verkoper in ieder geval op het hart gedrukt de fiets in Nederland te houden.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door de rode »

Zo gaat het ; als twee honden vechten om een been ....
Als een verkoper merkt dat er gelijk al veel op gereageerd /geboden word en er dan ook nog verschillende mensen zijn die ,, slapende honden wakker maken,, door info te geven waar ze zelf geen weet van had, gaat de verkopende party denken dat ze goud in handen heeft .
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door jrietveld »

Gister de oude Fongers dame opgehaald. Het gaat om een BD3 55 (1e soort A) met excentrische trapas en starre achterasfixatie. Het framenummer lijkt te zijn 16.414, waarmee de fiets rond de jaarwisseling 1904/1905 is gemaakt (na te gaan in het archief).
Bijgaand wat detailfoto's van kenmerkende onderdelen.

De fiets lijkt nooit te zijn terug geweest naar de fabriek (het aangetaste nikkel zit nog op de lamphaak en kettingwiel).
Zelden een fiets aangetroffen die zo slecht opnieuw is opgebouwd, alles rammelt letterlijk en figuurlijk. Maar we gaan deze dame zo snel mogelijk ontdoen van alles wat er niet op hoort (ik wou zeggen aftuigen...). Mogelijk zit onder de matte spuitlaag ook nog de originele lak.

Bijzondere vondst, een 115 jaar oude Fongers die al ruim 20 jaar in een schuurtje in Harlingen staat te verstoffen.
Wat de fiets c.q. het frame speciaal maakt is de intacte trapasconstructie. Fongers paste dit mechaniek tussen 1902 en 1907 toe op haar duurste modellen. Meestal is de gesloten liggende achtervork bij fabrieksrevisie vervangen door een exemplaar met uiteinden voor kettingspanners. Er zijn slechts vier of vijf fietsen bekend met de intacte constructie.

Bijgevoegd een afbeelding van hoe de fiets er bij aflevering er uit moet hebben gezien. Dat beeld is natuurlijk niet meer terug te krijgen, maar het frame is na restauratie met enkele kenmerkende onderdelen straks de moeite waard als illustratie van een specifiek hoofdstuk uit de vroege Fongers techniek.

groet, Jos
Bijlagen
achterbrug.jpeg
BD3 60 met excentrische trapas1905.jpeg
zadelstrop.jpeg
framenummer 16414.jpeg
exc. trapas.jpeg
balhoofdstrop voor.jpeg
balhoofdstrop achter.jpeg
as found rechts.jpeg
as found links.jpeg
achterpat.jpeg
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door JasperA »

Mooi dat deze fiets bij jou terecht is gekomen Jos! Een bijzondere vondst.

Hoewel ik wat beteuterd was toen mijn deal niet doorging (voornamelijk omdat ik graag de ‘vinder’ had willen zijn) is mijn uitgangspunt altijd geweest dat de fiets goed terecht zou komen.

Inderdaad graag ontdoen van alle storende elementen en ik ben benieuwd of de originele lak er nog onder vandaan komt. Dat zou wel uniek zijn tenminste.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 1902

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha, leuk Jos,

Het zijn hele fraaie frames zoals je ook laat zien met die staande achtervork daar bij de zadelbout.
Ook als onderdeel al de moeite waard om in je museum te hebben.
De trapas is samen met de achterwielpositie al heel beeldend in dat geval.

Mocht je ergens hulp bij nodig hebben dan hoor ik het graag. De schroefdraad draairichtingen van de stofkappen is wat
afwijkend of onverwacht herinner ik me van mij BD3.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie