Fongers BD3 1904
Re: Fongers BD3 1902
Prachtig! En lijkt inderdaad origineel te zijn.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers BD3 1902
interessante fiets Jos. je schrijft:
De revisienummers wekken de indruk dat de fiets toch een keer is terug geweest naar de fabriek, maar waarvoor?
Zou de fiets in de jaren 30 niet terug geweest zijn naar de fabriek en dat ze er toen ook wielen met trommelremmen in gezet hebben?
van welk jaar zijn de trommelremmen? als het SA is staat dat er wel in.
Weet je al hoe je de fiets wil restaureren? een optie zou natuurlijk ook kunnen zijn om de revisie met trommelremmen te accepteren en hem in die staat te restaureren. Het komt heel erg vaak voor dat fietsen terug zijn geweest naar de fabriek. Terug naar 1902 is heel lastig.
heb je van de eigenaar nog iets gehoord over de geschiedenis van de fiets?
groet Theo
De revisienummers wekken de indruk dat de fiets toch een keer is terug geweest naar de fabriek, maar waarvoor?
Zou de fiets in de jaren 30 niet terug geweest zijn naar de fabriek en dat ze er toen ook wielen met trommelremmen in gezet hebben?
van welk jaar zijn de trommelremmen? als het SA is staat dat er wel in.
Weet je al hoe je de fiets wil restaureren? een optie zou natuurlijk ook kunnen zijn om de revisie met trommelremmen te accepteren en hem in die staat te restaureren. Het komt heel erg vaak voor dat fietsen terug zijn geweest naar de fabriek. Terug naar 1902 is heel lastig.
heb je van de eigenaar nog iets gehoord over de geschiedenis van de fiets?
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Fongers BD3 1902
Hoi Theo,
De fiets in aangetroffen staat had een stuur van eind jaren 30 en ook een (slecht) voorwiel met trommelrem uit die tijd. Achter zat een wiel met trommelrem uit 1979. Maar als er in de jaren 30 niets is veranderd aan de cranks/overbrenging, waarom zijn die er dan van af gehaald; mogelijk omdat hij toen opnieuw gemoffeld is? (moet ik nog onderzoeken). De vork (lijkt niet origineel) heeft weer een ander revisienummer trouwens.
Terugbrengen naar de staat uit 1904 is inderdaad ondoenlijk. Ik neem genoegen met het frame en overgebleven vernikkelde delen. Mogelijk zet ik er nog een heel oud Fongers gezondheidszadel op met enkele veer. En hopelijk nog eens een stuur uit die periode (maar waar vind je dat). Het zal een muurbloem worden, maar wel een bijzondere...
groet, Jos
De fiets in aangetroffen staat had een stuur van eind jaren 30 en ook een (slecht) voorwiel met trommelrem uit die tijd. Achter zat een wiel met trommelrem uit 1979. Maar als er in de jaren 30 niets is veranderd aan de cranks/overbrenging, waarom zijn die er dan van af gehaald; mogelijk omdat hij toen opnieuw gemoffeld is? (moet ik nog onderzoeken). De vork (lijkt niet origineel) heeft weer een ander revisienummer trouwens.
Terugbrengen naar de staat uit 1904 is inderdaad ondoenlijk. Ik neem genoegen met het frame en overgebleven vernikkelde delen. Mogelijk zet ik er nog een heel oud Fongers gezondheidszadel op met enkele veer. En hopelijk nog eens een stuur uit die periode (maar waar vind je dat). Het zal een muurbloem worden, maar wel een bijzondere...
groet, Jos
Re: Fongers BD3 1904
Hier wat foto's van het voorlopig resultaat.
Het is nog geen fiets, maar de kenmerkende onderdelen van dit model met excentrische trapas zijn weer in goede staat en werkend (met dank aan Maarten Waarle). Het is een vernuftig mechaniek die verstelbare trapas, maar ook wat onhandig om te stellen.
Kettingwiel en cranks zijn origineel, evenals de balhoofdstrop.
Nu nog een paar mooie velgen en spatborden uit die periode. Een passend stuur is 'under construction'.
groet, Jos
Het is nog geen fiets, maar de kenmerkende onderdelen van dit model met excentrische trapas zijn weer in goede staat en werkend (met dank aan Maarten Waarle). Het is een vernuftig mechaniek die verstelbare trapas, maar ook wat onhandig om te stellen.
Kettingwiel en cranks zijn origineel, evenals de balhoofdstrop.
Nu nog een paar mooie velgen en spatborden uit die periode. Een passend stuur is 'under construction'.
groet, Jos
Re: Fongers BD3 1904
Al met al toch nog een vrij compleet geheel zo en al erg dicht bij een rijdend exemplaar.
Het lijkt overigens alsof de verf bij de cranks en de balhoofdstrop is weggekrabd met een schilmesje. Zouden deze onderdelen niet beter gestraald kunnen worden? Of moet je dan sowieso opnieuw vernikkelen?
Het lijkt overigens alsof de verf bij de cranks en de balhoofdstrop is weggekrabd met een schilmesje. Zouden deze onderdelen niet beter gestraald kunnen worden? Of moet je dan sowieso opnieuw vernikkelen?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Fongers BD3 1904
Ziet er mooi uit, alleen zitten de crankspieën verkeerd om, nu blijft je broek achter het scherpe moertje hangen.
Sportief fietsend!
Re: Fongers BD3 1904
Hoi Jasper,
Op de blanke delen heb ik de (in meer dan 100 jaar gevormde) roest verwijderd met het conische slijpsteentje van de Dremel. Dat laat inderdaad sporen achter, in combinatie met 'kraterlandschap' dat de roest heeft gevormd. Naderhand behandel ik die delen met Owatrol tegen nieuwe roest . Op deze manier worden de betreffende onderdelen aan de oppervlakte blank, maar houden ze de doorleefde uitstraling die roest en levenslang gebruik gevormd hebben. Ik kies er bewust niet voor om die delen te polijsten en te vernikkelen omdat je de daarmee die oude uitstraling kwijt bent.
De 'messporen' die je ziet moet ik nog bijwerken.
Bijgaand nog een foto van de losse trapashuls met fixatiepennen.
@Durabo: Fongers monteerde de crankspieeen tot ca. 1910 'omgekeerd' , zie bijgaande foto.
Jos
Op de blanke delen heb ik de (in meer dan 100 jaar gevormde) roest verwijderd met het conische slijpsteentje van de Dremel. Dat laat inderdaad sporen achter, in combinatie met 'kraterlandschap' dat de roest heeft gevormd. Naderhand behandel ik die delen met Owatrol tegen nieuwe roest . Op deze manier worden de betreffende onderdelen aan de oppervlakte blank, maar houden ze de doorleefde uitstraling die roest en levenslang gebruik gevormd hebben. Ik kies er bewust niet voor om die delen te polijsten en te vernikkelen omdat je de daarmee die oude uitstraling kwijt bent.
De 'messporen' die je ziet moet ik nog bijwerken.
Bijgaand nog een foto van de losse trapashuls met fixatiepennen.
@Durabo: Fongers monteerde de crankspieeen tot ca. 1910 'omgekeerd' , zie bijgaande foto.
Jos
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Fongers BD3 1904
Op die manier trekt de as de spie verder het gat in, dit is dus de technisch juiste methode als je fietsen en geen broeken maakt
/Marten
Re: Fongers BD3 1904
Ah, de spie-ricthing discussie . Die 'technisch juiste methode' geldt natuurlijk weer omgekeerd als je een fiets met terugtrap rem hebt.m-gineering schreef: ↑13 mar 2021, 10.23Op die manier trekt de as de spie verder het gat in, dit is dus de technisch juiste methode als je fietsen en geen broeken maakt
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Fongers BD3 1904
Maar dan aleen voor een linkspoottdebruin schreef: ↑13 mar 2021, 11.02Ah, de spie-ricthing discussie . Die 'technisch juiste methode' geldt natuurlijk weer omgekeerd als je een fiets met terugtrap rem hebt.m-gineering schreef: ↑13 mar 2021, 10.23Op die manier trekt de as de spie verder het gat in, dit is dus de technisch juiste methode als je fietsen en geen broeken maakt
/Marten