Fongers BD3 1904

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongers BD3 1904

Bericht door rowejon »

Hi Jos,
Mooi wielen!
Gr
Jon
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BD3 1904

Bericht door JasperA »

Inderdaad kosten nog moeite bespaard met een prachtig eindresultaat! Een dergelijke toevoeging aan de verzameling vergt (naast wat ritjes naar Noord-Brabant… ;) ) toch ook altijd weer de nodige inspanning en commitment. 20 maanden is dan toch nog erg netjes!

Fijn dat er weer zo’n oude dame op haar banden staat.

Ben benieuwd of de nieuwere BB/BD voorvorken in te korten zijn. Dat zou de kans dat dit rijwiel er nog eens zo eentje krijgt ten goede komen (en hoeft deze ook niet van een ander vroeg Fongers rijwiel te komen).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
veenofiets
Berichten: 347
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers BD3 1904

Bericht door veenofiets »

De fiets staat ook op schitterende banden …
Nee zit wat te dollen maar ze zijn zeker passend. Zo”n mooi oud stukje techniek waar destijds kosten nog moeite aan gespaard zijn om de toen mooiste oplossingen te gebruiken als dat excentriek gewoon overbemeten degelijk met vaste achtervork techniek die in de motorfiets wereld ook wordt gebruikt voor het spannen van de ketting… Erg fraai. Zacht glanzend nikkel zwart groen gebiesd. Wat ik ook zo mooi vind aan de Fongers fiets en das hier ook al, zijn de cranks die zijn wat “verjongd” naar de trapper en dat ziet er elegant uit. Ik denk dat de crank van de Veeno niet er voor onderdoet wua kwaliteit maar het is bij mijn Veeno toch een plomp recht niet verjongd standaard deel en dat doet minder luxe aan. Verdiend het gekoesterd te worden. Een nadeel met zulk spul rij je wat minder snel een rit. Je wil niet dat het verloren gaat.

Freek
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BD3 1904

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou Jos, je bent van ver gekomen. Als ik terug kijk naar de foto's van de eerste twee pagina's van deze topic dan zakt de moed me in de schoenen.
Of tenminste de gedachte die ik toe had bij het zien van de foto's was iets van moedeloosheid. Moet dat nog iets worden...
En zie het is toch heel vaak mogelijk om het plaatje van hoe het er uit hoorde te zien weer boven te halen.
Misschien zijn er nog verfijningen aan te brengen als je weer eens een beter onderdeel tegen komt (idd een BB/BD vork) maar dat is ook het leuke aan een fiets. Dat mecano achtige.

En over de langere BB vorken van eind 20 begin dertig toen de spatborden onder de kroon werden ''toegelaten'' bij Fongers , die ga ik echt wel korter en passend voor de vroege fietsen maken. Punt is een beetje hoe we de soldering los krijgen zonder dat de buis boterzacht wordt en mee vervormt en stuk gaat met het eruit halen van dat stukje vorkuiteinde.
Ik zou een jaren 20/30 BB/BD vork al vast niet laten schieten mocht die voorbij komen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Fongers BD3 1904

Bericht door Nick013 »

Prachtige fiets geworden en mooi restauratieverhaal 8-)
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BD3 1904

Bericht door jrietveld »

Leuke publicitaire afronding van dit traject.

https://www.harlingercourant.nl/harling ... de-fongers
Plaats reactie