Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Fotomaan »

Is er bij iemand bekend welk bouwjaar bij de framenummers van de Utrechtse Rijwielfabriek FAMA horen?
Ik ben door twee verschillende bouwjaar aanduidingen van de de Torpedo en de trapas, 1929 en 1938 niet zeker over het bouwjaar van de fiets zelf.
Het framenummer lijkt vroeg omdat het maar zes cijfers zijn beginnend met een nul.
05867
Bijlagen
Framenummer FAMA.jpg
Framenummer FAMA.jpg (146.59 KiB) 3122 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 20 okt 2020, 09.48 Is er bij iemand bekend welk bouwjaar bij de framenummers van de Utrechtse Rijwielfabriek FAMA horen?
Ik ben door twee verschillende bouwjaar aanduidingen van de de Torpedo en de trapas, 1929 en 1938 niet zeker over het bouwjaar van de fiets zelf.
Het framenummer lijkt vroeg omdat het maar zes cijfers zijn beginnend met een nul.
05867
In ieder geval leuk te zien dat de eerste 3 cijfers er vooraf in geslagen zijn, en de laatste 2 kennelijk in de feitelijke productie
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 20 okt 2020, 10.12 In ieder geval leuk te zien dat de eerste 3 cijfers er vooraf in geslagen zijn, en de laatste 2 kennelijk in de feitelijke productie
Ja, inderdaad! Dat had ik zelf nog niet gezien. Nou ja, wel gezien dat het wat anders geslagen is maar er geen conclusies aan verbonden.
Zou dat inderdaad zo gegaan zijn? Eerst de serie en daarna het exemplaar?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 20 okt 2020, 10.18
m-gineering schreef: 20 okt 2020, 10.12 In ieder geval leuk te zien dat de eerste 3 cijfers er vooraf in geslagen zijn, en de laatste 2 kennelijk in de feitelijke productie
Ja, inderdaad! Dat had ik zelf nog niet gezien. Nou ja, wel gezien dat het wat anders geslagen is maar er geen conclusies aan verbonden.
Zou dat inderdaad zo gegaan zijn? Eerst de serie en daarna het exemplaar?
Mijn conclusie is dat eerst iemand een bak met 100 lugs door de stempelmachine heeft gevoerd, en dat de laatste 2 cijfers er naderhand met de hand zijn bij geslagen
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Over framenummers kan ik niets vinden. In deze artikelen wel wat info over FAMA zelf:

http://www.rijwiel.net/utrecht/utrgertn.htm

https://www.conam.info/historie/fabrika ... ma-utrecht

De frames werden dus ingekocht, en niet door FAMA zelf gebouwd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 20 okt 2020, 12.22 Over framenummers kan ik niets vinden. In deze artikelen wel wat info over FAMA zelf:

http://www.rijwiel.net/utrecht/utrgertn.htm

https://www.conam.info/historie/fabrika ... ma-utrecht

De frames werden dus ingekocht, en niet door FAMA zelf gebouwd.
Het balhoofdplaatje wat er bij mijn fiets op zit is het bovenste in de link naar rijwiel.net maar ik weet niet of daar iets uit af te leiden valt.
Het is net als de Estafette een zeer zwaar gebouwd frame. De liggende achtervork bijvoorbeeld is zo dik dat er geen standaard bandage omheen past.
De voorvork heeft ook een dikwandige binnenbalhoofdbuis maar dat is met wel meer fietsen zo. Wat wel opvalt is dat de kroon een verhoogd zadel heeft voor het onderste balhoofdlager en dat de openingen voor de vorkpoten naar beneden gebogen zijn. Ik ben in de veronderstelling dat het een oud model is. Maar dat zegt niets over het bouwjaar natuurlijk 8-)
Ik houd mij voorlopig vast aan de gedachte dat het achterwiel met naaf origineel is omdat de spaken zo dun waren geroest dat ik ze met mijn handen uit het wiel kon trekken. Dat moet er lang ingezeten hebben. Maar ook dat blijft speculeren.
Verder zit er nog veel nikkel of onderdelen die vernikkeld zijn geweest aan de fiets wat ook een indicatie is. Maar ook dat is niet echt iets om de leeftijd uit op te maken want er zijn fietsen uit 1940 en 1941 bij mij bekend die ook alleen maar nikkelen en dus geen chromen onderdelen hebben.
Ik laat het dus maar in het ongewisse tot er misschien nog iemand helderheid over kan verschaffen :)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mijn voormalige Batavus uit 1954 had ook nog veel nikkelen onderdelen, waaronder het balhoofd en crankstel. Alleen de naven waren verchroomd. Dus nikkel is ook na de oorlog nog lang bij transportfietsen toegepast.

Dat het wiel zo aangetast is doet toch vermoeden dat die misschien niet origineel aan de fiets toebehoorde. De rest van de fiets ziet er nog zo goed uit naar verhouding, dat het er niet op lijkt dat de fiets in zijn geheel zo veel buiten heeft gestaan. Maar een rot wiel erin zetten lijkt me dan ook weer niet zo logisch, tenzij dat tijdens de oorlog is gebeurt of zo, omdat niets anders voorhanden was.

De voordrager is in ieder geval ook vooroorlogs. Maar het zou fijn zijn om in ieder geval een tweede aanknopingspunt te vinden dat een van beide jaartallen van de achternaaf of trapas kan bevestigen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Fotomaan »

Weet iemand welke merken een groene bies op hun fietsen zetten?
De velg van het achterwiel van de FAMA vertoont nog sporen van zo’n groene bies maar die kan ik verder nergens vinden.
De velg van het voorwiel is net even anders qua vorm dus ik ga er van uit dat een van de twee velgen vervangen is.
Maar welke? :?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Fongers1952 »

Ik weet dat het Rotterdamse merk WBR groene biezen gebruikte. Ik heb toevallig nog een voorspatbord liggen van een WBR met een groene bies, laat maar weten als je dat kan gebruiken
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Utrechtse Rijwielfabriek FAMA

Bericht door Bandenplakker »

Ik zie bij 'gewone' fietsen vaak dat het achterwiel jonger is dan de rest. Met transportfietsen heb ik weinig ervaring.
Niettemin: Een verwisseld achterwiel lijkt mij waarschijnlijker dan een verwisseld voorwiel; het achterwiel krijgt meer krachten (aandrijven En remmen) voor zijn kiezen dan een voorwiel en slijt daarom harder. Ik laat daarbij even buiten beschouwing of de dikkere spaken dat voldoende compenseren.

Dirk
Plaats reactie