Goede morgen,
Ik, Jaap, ben nieuw op dit forum. De aanleiding is dat ik sinds kort een transport fiets in huis heb. Deze is overigens al lang in de familie en verhuist naar degene die hem wil gebruiken en die er ruimte voor heeft.
Ik heb wat vragen, hopelijk is merk en leeftijd enigszins te achterhalen.
Frame nummer is leesbaar op rechterzijde zadellug vanaf achterzijde fiets van boven naar beneden 609996.
Dit is door de cijfers echter ook leesbaar vanaf de voorzijde maar dan van onder naar boven 966609.
Wat mij in iedergeval opvalt is dat de zadellug twee gaten heeft.
Op het achterspatbord zit een gazelle plaatje en een batavus beugel greep.
Aan de voorzijde zit ook een gazelle plaatje wat er duidelijk later opgezet is met een extra geboord gaatje aan de bovenzijde van het plaatje.het lijkt er dus op dat er iemand graag een gazelle heeft willen hebben. Ik ben benieuwd het werkelijke merk te achterhalen is.
De achter naaf is velosteel 1 07 3. Ziet er niet oud uit. Voor naaf is wel oud denk ik, met olie vul gaatje en afdek klemmetje maar erg roestig, ooit vernikkeld geweest. Geen nummer kunnen ontdekken.
Vast bedankt voor jullie behulpzame reacties.
Jaap
Stuur wat foto,s mee.
Nog onbekende trasporter
Re: Nog onbekende trasporter
Dat ziet er uit als een Gazelle uit 1940.
Amerikaans balhoofd, afhangende voorvorkkroon en een dubbele zadelstrop.
Het rek is niet van Gazelle maar misschien is dat een keer vervangen.
Amerikaans balhoofd, afhangende voorvorkkroon en een dubbele zadelstrop.
Het rek is niet van Gazelle maar misschien is dat een keer vervangen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nog onbekende trasporter
Jup, eens met Charles. Aan de fiets is nog wel meer vervangen: stuur, zadel, crankstel, beide wielen, en waarschijnlijk beide spatborden (spatbordstang achter is zeker niet origineel). Kortom, het frame, voorvork en balhoofd zijn Gazelle, de rest komt van andere merken transportfietsen.
Hier is nog een exemplaar uit 1940 (niet 1941 zoals de titel aangeeft) die in nog meer originele staat verkeerd: https://www.transportfiets.net/2013/02/ ... n-maurice/
Hier is nog een exemplaar uit 1940 (niet 1941 zoals de titel aangeeft) die in nog meer originele staat verkeerd: https://www.transportfiets.net/2013/02/ ... n-maurice/
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Nog onbekende trasporter
Jeroen en Fotomaan bedankt voor jullie snelle reactie.
Leuk dat nu duidelijk wordt wat de oorsprong is.
Hadden de dubbele gaten in de zadellug een functie?
Kan ik op enige manier de oorsprong van de voordrager bepalen?
Vast bedankt.
Jaap
Leuk dat nu duidelijk wordt wat de oorsprong is.
Hadden de dubbele gaten in de zadellug een functie?
Kan ik op enige manier de oorsprong van de voordrager bepalen?
Vast bedankt.
Jaap
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nog onbekende trasporter
De functie van de dubbele gaten is onbekend. Wellicht gewoon wat extra zekerheid wat betreft de inklemming van de zadelpen.
De voordrager is er eentje van het merk "Standaard" of later van "Roelewiel", maar waarschijnlijk het eerste gezien de kromme beugels. "Standaard" voordragers werden tussen 1935 en begin van de oorlog gemaakt, en was de standaard voordrager gebruikt door de meeste merken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Nog onbekende trasporter
Algemeen: als het geld gekost heeft, heeft het een functie!
Dit is een zadellug voor twee klembouten, waardoor de zadelpen ' mooier' geklemd wordt. Deze constructie is weer helemaal in bij moderne carbon frames etc
/Marten