De filosofie van het oude rijwiel

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door JasperA »

Een aantal maanden geleden kwam iemand op dit forum met het ‘Schip van Theseus‘ op de proppen. Zelf kende ik dit zogenoemde gedachte experiment toevallig vanuit een ‘crash course’ filosofie die je online kunt volgen waarin het ook besproken werd.

Nu is het zo dat ik, met hetzelfde Myers Briggs personality type (https://www.16personalities.com/) als onze grote vriend Carl Jung, ook af en toe de behoefte voel deze ‘liefde voor wijsheid’ te koppelen met de wereld van de oude fiets.

Zo kwam er bijvoorbeeld onlangs op één van de Stoïcijnse filosofie pagina’s die ik volg het volgende plaatje voorbij waarin ik wat herkenning zag met hoe er soms tegen oude rijwielen aangekeken wordt.
DFBBE664-133A-4DC6-8DB3-596EA19E608F.jpeg
Het verhaal bij dit plaatje (waar duidelijk een fout in zit) is dat we als mens geneigd zijn snel te herkennen wanneer er zaken niet kloppen en daar vervolgens onze aandacht aan geven om vervolgens alles wat wel goed is niet te zien of te waarderen.

Wat denken jullie?

En zijn er hier meer mensen bezig met filosofie en onderwerpen als ‘ons feilbare denken’? Of moet ik mijn heil snel elders gaan zoeken... 😅😉
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door rowejon »

Hi,
Wat is fout op een oude fiets? Na 100 jaar verwacht je niet de origineel lucht in de banden, of origineel lucht banden. Waar houd het op met werkende reparaties als fout noemen.
Gr
Jon
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door m-gineering »

JasperA schreef: 5 nov 2020, 23.21
Het verhaal bij dit plaatje (waar duidelijk een fout in zit) is dat we als mens geneigd zijn snel te herkennen wanneer er zaken niet kloppen en daar vervolgens onze aandacht aan geven om vervolgens alles wat wel goed is niet te zien of te waarderen.
prima strategie als er iets gerepareerd moet worden. Ook handig om de waarde van een rijtje productclaims in te schatten ;)
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door fietshobbyist »

7x1=7 ...
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door fietser »

Het is misschien hetzelfde als waarom het nieuws altijd bol staat van slécht nieuws. Alles wat goed gaat wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Dat is in wezen een heel positieve denkwijze :). Daarnaast is het ook zo dat alles wat verkeerd gaat (in het nieuws of op een oude fiets) aandacht of actie vergt, dus is het niet zo gek dat dat meer besproken wordt.

Verder is er niet veel mis met een oude fiets waarvan dit of dat vervangen is. Het gaat alleen regelmatig fout bij de kwalificatie die daar door (meestal) de eigenaren aan toegekend wordt: "helemaal origineel" roepen ze op marktplaats als ze nog ergens een oude koplamp gevonden en op hun studentenfiets gemonteerd hebben. Veel mensen begrijpen niet de betekenis van het woord origineel. Vooral wanneer die betekenis hun slecht uitkomt.

Geen idee of dit met ‘ons feilbare denken’ te maken heeft... ;)
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door de rode »

koffieklets ? met lettervermicelli
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door Maarten Waarlé »

Ons opmerkingsvermogen om foutjes in een mooi veld te ontdekken en belang aan te hechten is denk ik ook wel een overlevingstactiek.
Wij hebben een appelboompje met fraaie lekkere appeltjes. Afgelopen herfst weer geoogst .
We hebben echter ook last van wormen in de appels. Er zitten hele mooie appels bij die een klein gaatje of bruin plekje hebben.
Eenmaal doormidden gesneden blijkt de helft van de appel verrot.

Iets vergelijkbaars had ik laatst met de dorpel van m`n wagen klein blaasje op de lak : halve dorpel weggerot.

Dus oog hebben voor een klein mankement kan heel functioneel zijn en is misschien evolutionair ontstaan.

Verder denk ik dat fietsenhobby ook heel erg een groepsgebeuren is. Vroeger werden de fietsen erg netjes overgespoten en dik vernikkeld en dat vonden de meeste ook de bedoeling bij het behouden van antieke fietsen. Nu griezelen we daarvan maar dat is wat we elkaar hebben aangeleerd. Zoals de liefhebbers in Indonesië graag een extra toeter of standaard of rekje toevoegen en dat van elkaar de normaalste zaak van de wereld vinden.
Moet ik eens doen bij de volgende Berlicum. M`n fiets volhangen met toeters en bellen....Kijk eens wat voor moois ik heb meegenomen!

Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door JasperA »

Mooi Maarten! Duidelijk over nagedacht... Ik kan zo wel inschatten welk persoonlijkheidstype jij ongeveer bent ;)

Ja, veel van ons gedrag (zo niet alles) is inderdaad terug te herleiden naar de evolutie van ons als homo sapiens. Een interessant gegeven omdat daarmee, zoals Maarten dat deed, veel te verklaren is. Het is mooi om tot dat soort inzichten te komen en je daar bewust van te zijn, zeker als je in het dagelijks leven veel met groepen en teams te maken hebt. ‘Bedrijfskundig antropoloog‘ is een term die ik al eens voorbij heb zien komen.

Men zegt wel eens dat 90% van ons gedrag gestuurd wordt vanuit het onbewuste en dat ‘vrije wil’ daarmee een illusie is.

Ik ben benieuwd hoe dat bij mijn Fongers verzameldrift zit. Niet meer dan een ervaring die wat neurotransmitters in mijn brein triggert vrees ik.

Hebben we het toch weer over Fongers gehad fietser... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door JasperA »

Heeft Jos trouwens ook al niet eens een artikel geschreven in Het Rijwiel over de psychologie (= biologie) van het verzamelen?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: De filosofie van het oude rijwiel

Bericht door fietser »

Hebben we het toch weer over Fongers gehad fietser... ;)
En ik dacht nog: laat ik ook eens reageren als Jasper het een keer niet over Fongers heeft. Het was als een teer plantje... :cry:
Plaats reactie