Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door berkers41 »

Beste experts,
Vandaag opgehaald: een Fongers SH 55 Heren sportfiets uit de fifties.
Hoewel deze fiets geen lichtgewicht buizen heeft, is er wel moeite gedaan om hier en daar gewicht te sparen.
Zo had de fiets al een lichte kleur ipv. het obligate zwart; scheelt opties toch een kilootje :lol:

Weet (nog) weinig tot niks over Fongers, dus laat me graag bijleren over deze categorie op dit forum.
Is bv. uit het framenr AR46 meteen het bouwjaar duidelijk?
En welke spatborden horen hier op? Wat waren de opties wat betreft versnellingen/achternaaf?
Zijn de DOHERTY velgremmen origineel?

Ik laat me graag bijpraten, zodat deze fiets een nieuw leven tegemoet mag gaan met wat "orgaan transplantaties". ;)
Fongers balhoofd  ca 1950.jpg
Williams crankstel D49.jpg
Fongers stuur 1950.jpg
Doherty remhandle.jpg
Bowden Doherty remhoef 1950.jpg
Fongers SH55 frame AR46.jpg
Fongers type SH55.jpg
Fongers framenr AR46.jpg
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Jacques,
Dat is een leuke typische Fongers.
Deze fiets is een tijdje mijn bezit geweest en ik meen dat de fiets van Velorama af komt .Ben niet 100% zeker daarvan .

Ik weet eigenlijk niet veel te melden over het model zonder het risico op onwaarheden.
De frames stammen van voor 1940 maar werden in de vooroorlogse jaren niet geweldig verkocht. Op de Groninger beeldbank staan een of twee foto`s van dit model. Verder is er een te vinden op de site van ''de Nederlandse rijwielindustrie''. Ik denk bij het hoofdstukje sportfietsen.
De foto`s van de vooroorlogse versie tonen een sportfiets maar ik meen dat ze na de oorlog ook wel als aangeklede fiets werden verkocht. Met gesloten kettingkast bijvoorbeeld.
Hier op de groep staat ook de catalogus uit 1939 speciaal voor dit type fiets. Met oa een (omkeer)achterwiel met twee tandwielen met verschillend verzet. Maar ook de diverse type S.A . versnellingen worden uitgelicht.
Keuze te over waar het gaat om de achternaaf.
Ik zou denken dat de remmen origineel zijn. Temeer omdat de kabels nog in de fabriekskleur zijn. Het voorwiel maakte op mij ook een originele indruk maar de spatborden moeten meer lijken op het Gazelle profiel van na 1945 wel met een lange spits uitlopend stuk voor de kroon.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door berkers41 »

Bedankt voor je info, Maarten.
Deze fiets komt uit Den Bosch, van Simon.
De betreffende Fongers-folders heb ik inmiddels ontdekt en het verbaast me, dat dit model zo lang onaangepast in de folders verscheen.
Er was ook nog de Pioneer Sport, die er op leek maar een geschroefde staande achtervork heeft. Het stuur van die fiets was ook een optie voor de Sport Heeren, las ik; die looks staan me wel aan.
Dat Fongers zelf dit SH-model als speciaal ervoer, blijkt blijkbaar uit de A in het framenummer: AR46.
Er zou b.v. hoog gelegeerd Mangaan staal "van hoge sterkte" voor het frame zijn gebruikt.
Hebben ze niet gewoon Reynolds buis gebruikt?
Gezien de fraaie slanke voorvorkpoten en de hooguit oppervlakkige vliegroest!
Nb. van Reynolds stickers elk spoor!
Of hebben ze mogelijk een eigen leverancier gehad voor die buis? Zoals bv. Robur in Helmond?
Nog best wat vragen te beantwoorden; ik hou me aanbevolen.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, klopt. Ik heb de fiets bij Simon achter gelaten een jaar of 2 geleden.
De fiets was te klein voor mij als het een SH 65 was geweest (die bestaan niet waarschijnlijk) dan stond de fiets nog hier...

Wel interessant die materiaalkeuze. Gazelle L daarbij gebruikte ze ook Mangaanstaal. Zou het niet uit Duitsland zijn aangeleverd destijds?
Inderdaad geen stickertjes van Reynolds. Bij de Gazelle L niet en bij deze Fongers ook niet.

Ben benieuwd wat je er van weet te maken.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door jrietveld »

Hallo Jacques,

Je fiets komt inderdaad uit de Fongers voorraad van Velorama (zie foto met briefje) en heeft inmiddels al wat omzwervingen gemaakt.
Mooi model waarvan er tussen 1937 en 1953 slechts ca. 700 zijn geleverd. Ik heb een groene met framenummer AR171; net als de jouwe is het frame daarvan in 1950 gemaakt en waarschijnlijk in 1951 afgeleverd (kan ik nagaan in het archief). Heerlijk fietsje met smalle velgen/banden (28 x 1,25).
groet, Jos
Bijlagen
SH 1950.JPG
SH 1950 beige.JPG
SH 1952.jpg
SH 1939.jpg
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door berkers41 »

Bedankt Jos,
voor de prachtige foto's en extra info; daar kan ik wat mee.
Weet jij trouwens iets over het frame-materiaal voor deze fiets? Is blijkbaar afwijkend!
En/of waarom die "A" in het framenummer zit?

Zie trouwens, dat jij ook niet meer het originele, spits-toelopende spatbord op de fiets hebt; klopt dat?
Zoek verder nog:
standaard, bel, achterlicht, en omkeerbaar achterwiel/-naaf met lichtgewicht lepper velg.
Elke tip is welkom :)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door jrietveld »

Volgens de reclame uit 1953 (zie hierboven) zou het frame uit chroom molybdeen zijn gemaakt. Het frame is vrij licht, maar verder kan ik er niet veel over zeggen.

De letter A, geplaatst voor de jaarletter, paste Fongers na WO2 toe op afwijkende frames. Ik heb ook een vroeg parallelframe uit 1952 met een A in het nummer. Het frame van model SH (en SD) was in veel opzichten qua bouw verschillend van de reguliere toerfietsen.

Ik kan je niet helpen aan de onderdelen die je zoekt (schaars...). De spatborden op mijn SH zijn inderdaad origineel.

groet, Jos
Bijlagen
SH voorspatbord.JPG
SH spatbordstang.JPG
SH achterspatbord.JPG
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door berkers41 »

Nogmaals bedankt, Jos.
Fantasties, dat spatbord stangetje.
Zal me even (moeten) behelpen met Locomotief spatbordjes; die komen nog dichtst in de buurt qua middenril.
Neem aan dat dat ook de originele dynamo is?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 650
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door jrietveld »

Hoi Jacques,

Ja, originele Philips verlichting; best modern setje terwijl de lamp nog op een klassieke lamphaak zit. Setje is zeker nog te vinden.

groet, Jos
Bijlagen
SH front.JPG
SH balhoofd.JPG
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers SH 55 Sport Heren fiets

Bericht door JasperA »

Ik weet er denk ik nog eentje te staan die voor zover ik het me kan herinneren de juiste spatborden heeft. Eens kijken of we die nog eens naar het daglicht kunnen krijgen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie