weer een Locomotief

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: weer een Locomotief

Bericht door marco verbaant »

berkers41 schreef: 13 jan 2021, 19.39 Fantastisch mooie fiets van zeer goede afkomst.
Ik vind de sportfietsen al rijden als een trein; ga ervan uit dat dit de TGV moet zijn :lol:
Hij is te koop.... ;)
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: weer een Locomotief

Bericht door berkers41 »

marco verbaant schreef: 13 jan 2021, 22.31
berkers41 schreef: 13 jan 2021, 19.39 Fantastisch mooie fiets van zeer goede afkomst.
Ik vind de sportfietsen al rijden als een trein; ga ervan uit dat dit de TGV moet zijn :lol:
Hij is te koop.... ;)
Ik stuur je een PB.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: weer een Locomotief

Bericht door marco verbaant »

berkers41 schreef: 14 jan 2021, 12.48 Ik stuur je een PB.
Ik kan/mag niet reageren op PB. Voor de goede orde. De afbeelding van de Locomotief van v.d. Lijke was ter opluistering. Niet die fiets is te koop. Maar mijn hier afgebeelde blauwe Locomotief.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: weer een Locomotief

Bericht door marco verbaant »

kun je me mailen? isabellanhd@hotmail.com
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: weer een Locomotief

Bericht door remurk »

Vandaag ontving ik een frame en voorvork van een Gazelle Champion Mondial racer dd 1974; ter vergelijking heb ik dit frame eens naast dat van mijn Locomotief Tour de France racer dd 1954 gezet (beiden framemaat 58 cm ct); op het oog leken beide frames qua geometrie identiek, Enerzijds is dat niet verbazend gezien de relatie tussen Locomotief en Gazelle, maar anderzijds is het toch ook bijzonder dat de geometrie van een raceframe uit 1954 , twintig jaar later kennelijk nog zo goed voldeed, dat er met de Gazelle CM's grote successen konden worden behaald. Overigens zal ik beide frames binnenkort eens exact opmeten, maar op het eerste gezicht was de overeenkomst opvallend.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: weer een Locomotief

Bericht door marco verbaant »

Misschien was Bertus Slesker wel iets te conventioneel en liet hij weinig veranderingen toe. Alhoewel ik voor mijn gevoel denk dat de Gazelle's misschien toch aan de achterkant iets korter waren. Wat minder wielbasis. Van de andere kant waarom moet je wijzigen wat goed is. Niet voor niks stond Slesker aan de basis van het langdurige succes van de Champion Mondial lijn. Iets wat Gazelle nadien nooit meer heeft geëvenaard.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: weer een Locomotief

Bericht door berkers41 »

Rijgedrag<>framegeometrie
Mijn ervaring is dat, naast naloop, m.n. de brackethoogte dominant is in het gevoel op de fiets.
Ik heb van Gazelle Race ook exemplaren, die zeker niet door Slesker gebouwd zijn, maar door Eroba in Echt.
De Eroba's hebben een nervex bracket(59,5 x 64 grad) dat ca 1 cm hoger ligt: 26,5 cm van Slesker Gazelle versus 27,5 cm van Eroba.
De Locomotief TdF zit (met "eigen" lugs) dicht in de buurt van 26,5 cm;
N.b. dit is ook afhankelijk van de gemonteerde wielen/banden natuurlijk.

Ter vergelijking: mijn Koga Miyata Proracer uit 1975 zit nog weer 1 cm hoger met het bracket, op ca. 28,5 cm!
Hoewel het allemaal fietsen met framehoogte 56 cm zijn, is de stabiliteit in bochten van de Slesker Gazelle veel beter; vooral bij hoge snelheden.
Zou Rini Wagtmans daar zijn reputatie vandaan hebben gehad?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: weer een Locomotief

Bericht door Cyclissimo »

Grappig. Ik bekeek toevallig gisteren mijn locomotief TdF uit 55 naast mijn andere racefietsen en het viel me op dat de balhoofdhoek ongelooflijk lui is voor een fiets uit de jaren 50. Ter vergelijking. Mijn Terrot racefiets van 1939 is veel stijler dan de locomotief. Mijn 'onbekende racefiets uit de jaren 60' is nog weer stijler. De balhoofdhoek is bijna hetzelfde als van mijn racefiets van begin jaren dertig.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: weer een Locomotief

Bericht door berkers41 »

Uiteindelijk gaat het om de "Naloop".
Naloop is de afstand: "voorwiel weg-contactpunt" tot "virtueel snijpunt van de doorgetrokken balhoofd-buis-hartlijn met de weg".
Hoe groter de naloop deste luier de fiets.
Kijk maar eens naar stayer-baan-fietsen; daar moet de vork zelfs achterstevoren gezet worden i.c.m. een vertikaal balhoofd.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 635
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: weer een Locomotief

Bericht door marco verbaant »

Afbeelding
Plaats reactie