Pagina 1 van 4
weer een Locomotief
Geplaatst: 15 nov 2020, 22.12
door marco verbaant
Eerder had ik al een van Herwerden/Locomotief. En een Eroba ut 1954. Nu uit de Amsterdamse periode van framebouwer Bertus Slesker, deze Locomotief. Gezien onderdelen van circa 1964. Titan Stuur en nok, Brooks zadel, iets jonger voorwiel (tube), met redelijk nieuwe (maar wel bestorven) tuben. Stronglight crankset, Weinmann centrepull remmen.

Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 16 nov 2020, 14.39
door Cyclissimo
Leuk. Ik hoop er ook nog eens een te vinden. Jammer dat de derailleurs zijn vervangen...
Deze heeft zo te zien al niet meer de mooie nervex-lugs, of wel? En zit de derailleur met een losse haak vast? (dus geen Campa-patten?)
Grote kans dat het zadel en het stuur het bouwjaar hebben ingeslagen

Kan een mooie restauratie worden. Hij zal in ieder geval veel opknappen

Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 16 nov 2020, 15.38
door m-gineering
marco verbaant schreef: ↑15 nov 2020, 22.12
Eerder had ik al een van Herwerden/Locomotief. En een Eroba ut 1954. Nu uit de Amsterdamse periode van framebouwer Bertus Slesker, deze Locomotief. Gezien onderdelen van circa 1964.
Deze mocht een tijdje bij mij logeren
Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 16 nov 2020, 20.47
door marco verbaant
Cyclissimo schreef: ↑16 nov 2020, 14.39
Leuk. Ik hoop er ook nog eens een te vinden. Jammer dat de derailleurs zijn vervangen...
Deze heeft zo te zien al niet meer de mooie nervex-lugs, of wel? En zit de derailleur met een losse haak vast? (dus geen Campa-patten?)
Grote kans dat het zadel en het stuur het bouwjaar hebben ingeslagen

Kan een mooie restauratie worden. Hij zal in ieder geval veel opknappen
Bertus Slesker gebruikte aan de achterzijde (zadellug en bracketlug) nog wel de superversie van Nervex, maar bij het balhoofd van een ander type. Hij had een hekel aan de opstaande rand eraan. Die overigens heel veel framebouwers eraf slepen.
Tja, die derailleurs. Ik doe het er maar mee, voor deze. Op mijn andere zitten die van Huret, en op mijn Eroba die van Simplex lJuy 543.
Stuur is van 1964, zadel (Brooks B15) kan ik helaas geen datumaanduiding (een B en 2 cijfers) ontdekken.
Een mooi project weer. Zin in...

Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 18 nov 2020, 19.20
door Cyclissimo
Mooi verhaal, van die lugs. Hij had ook wel iets mooiere kunnen nemen voor het balhoofd

Maar dit is natuurlijk wel een stuk eenvoudiger...
Grappig dat deze ook weer een B15 heeft. Het lijkt erop dat in de jaren 60 er opeens alleen nog B15's opduiken, ipv B17's die vanaf eind jaren 30 zo'n beetje de standaard waren... Iemand die daar meer over weet?
Ga je de lak zo laten, of een poging doen de originele lak weer terug te vinden? Of een nieuwe lak met locomotief-stickers, is natuurlijk ook nog een optie
Gezien het crankstel is het geen goedkope fiets geweest.. Ik denk dat het wel de moeite is er op zijn minst Campagnolo derailleurs op te zetten. Eerste generatie Record, of latere Gran Sport is natuurlijk moeilijk te vinden (of duur

), maar een latere generatie Record zal ook al een stuk minder misstaan dan de armoe die er nu opzit
Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de afloop

Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 18 nov 2020, 20.38
door marco verbaant
Crankstel Stronglight 63 Super Competition, vervaardigd van 1963 tot 1079 begreep ik.
De lak.... mmm. weet het nog niet. Fiets staat op zolder, en kom 'm dagelijks tegen. Dus ik kan me er nog over beraden.
Nee, ik heb geen zin om er diep in te investeren voor wat betreft Campagnolo derailleurs, hoe mooi ook.
Vrees dat ik 'm niet zelf ga houden, maar t.z.t. voor de verkoop. Maar eerst mag ik de lol hebben van de restauratie.
Wel een vraagje, de pedalen zijn (zag ik door de roest heen) van Lyotard. Maar van welk type. Ik heb al een digitale zoektocht achter de rug op het internet.
Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 20 nov 2020, 17.55
door non-fixie
Zijn het deze?

Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 20 nov 2020, 18.04
door m-gineering
marco verbaant schreef: ↑18 nov 2020, 20.38
Crankstel Stronglight 63 Super Competition, vervaardigd van 1963 tot 1079 begreep ik.
De lak.... mmm. weet het nog niet. Fiets staat op zolder, en kom 'm dagelijks tegen. Dus ik kan me er nog over beraden.
Nee, ik heb geen zin om er diep in te investeren voor wat betreft Campagnolo derailleurs, hoe mooi ook.
Vrees dat ik 'm niet zelf ga houden, maar t.z.t. voor de verkoop. Maar eerst mag ik de lol hebben van de restauratie.
Wel een vraagje, de pedalen zijn (zag ik door de roest heen) van Lyotard. Maar van welk type. Ik heb al een digitale zoektocht achter de rug op het internet.
2-zijdig en staal is vast een 460, dat was indertijd de voordeligste beste keus voor de japanners kwamen
Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 20 nov 2020, 20.31
door marco verbaant
Yep. Die pedalen zijn het. Dank je m-gineering

Maar als ik google op Lyotard 460 dan zie ik juist weer iets andere. Misschien is de type aanduiding toch anders.
Re: weer een Locomotief
Geplaatst: 20 nov 2020, 21.54
door non-fixie
Voor zover ik weet is dit geen 460A, en dit model komt ook niet in de catalogi voor die ik heb gezien. Richard Byrne heeft ze in zijn verzameling, dacht ik, maar zijn Speedplay-website is momenteel uit de lucht, dus ik kan niet zien of hij er een type-aanduiding bij heeft.