ventiel inkorten kan ook
Geplaatst: 7 dec 2020, 15.25
Ik heb een keer een poging gedaan om een ventiel in te korten. Je weet wel, nieuwe ventielen zijn standaard erg lang want er zijn tegenwoordig veel hoge velgen.
Om de klassieke look te krijgen is een kort ventiel mooier.
Dit keer is het uitgangspunt een nieuwe Michelin binnenband. Michelin heeft mooie donkere schroefdraad en de andere onderdelen hebben ook een classic look.
- Laat de dunne schroef ring op het ventiel zodat je de schroefdraad na het zagen netjes kunt maken (ring eraf draaien na het zagen)
- Ventiel afzagen.
- Netjes en rustig uitboren met 6,5mm (een fractie grotere diameter zou beter zijn). Ik hou de binnenband dicht en schuf het vijlsel tussendoor uit het gat.
- Leeg schudden van het vijlsel uit het ventiel.
- En dan netjes vijlen.
- voorzichtig het ventiel erin duwen. Gaat een beetje strak maar het past bij mij.
Klaar!
Op de foto in combinatie met een Panaracer buitenband. Deze hebben een laag gewicht, zijn soepel en zien er prachtig uit. Maar let op, deze banden hebben doorgaans geen rillen voor een dynamo.
![Afbeelding]()
Om de klassieke look te krijgen is een kort ventiel mooier.
Dit keer is het uitgangspunt een nieuwe Michelin binnenband. Michelin heeft mooie donkere schroefdraad en de andere onderdelen hebben ook een classic look.
- Laat de dunne schroef ring op het ventiel zodat je de schroefdraad na het zagen netjes kunt maken (ring eraf draaien na het zagen)
- Ventiel afzagen.
- Netjes en rustig uitboren met 6,5mm (een fractie grotere diameter zou beter zijn). Ik hou de binnenband dicht en schuf het vijlsel tussendoor uit het gat.
- Leeg schudden van het vijlsel uit het ventiel.
- En dan netjes vijlen.
- voorzichtig het ventiel erin duwen. Gaat een beetje strak maar het past bij mij.
Klaar!

Op de foto in combinatie met een Panaracer buitenband. Deze hebben een laag gewicht, zijn soepel en zien er prachtig uit. Maar let op, deze banden hebben doorgaans geen rillen voor een dynamo.