Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Nee Marten, Ik denk dat het in het geval van de Fongers fietsen een slimme oplossing is.
Bij de fietsen uit die tijd met een omgekeerde remgreep zit aan de rem kant de kabel vast aan het stangetje van het remsysteem.
In de buis net onder het stuur zit een veer .daar loopt de binnenkabel doorheen en moet aan het einde van haar loop zo in de remgreep zitten dat de veer net begint ingedrukt te worden .Is de kabel twee mm te lang dan heb je zo`n lam stuk in de remgreep. Dat ontstaat snel als een buitenkabel zich net wat beter zet bijvoorbeeld. (in het stuur zit een buitenkabel)
Is de binnenkabel net te kort dan krijg je het tonnetje niet in het handvat omdat je veer al helemaal is ingedrukt of je mist een stuk slag van je handgreep.
Ik ken dat geklooi inmiddels van diverse fietsen uit die periode .Ook zeker bij Dursley Pedersen. Onhandige constructie.
De Rudge sturen overigens hebben de binnenkabel al wel een eind de remgreep in gemonteerd. Daar zit ze vast achter een wegklapbaar klemmetje
dat je de mogelijkheid geeft bij montage net dat stuk in die veerweg te overbruggen. Ook echt alleen maar als de binnen-buitenkabel precies goed van lengte zijn
Feit is dat we bij alle Fongers omgekeerde remgrepen een plaat met moertje hebben zitten midden in de remgreep. Niet omdat ze een bak met moeren over hadden...
Ik heb zitten bedenken waar die voor zou kunnen zijn. Een haarspeldveer zou zich zelf vast zetten zeker als er een oog aan zit dat om het scharneerboutje gedraaid zit. Wat over blijft is een klemming voor de binnenkabel. Héél handig.

Die kabel hoeft niet persé ook weer door een gat aan de voorkant te gaan. Maar ja die schildering laat wel zo iet iets zien.
En anders gaat de kabel over het voorste randje van de greep ,met een knikje.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.19, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper,
Ik ben er ook pas kort achter. Maar op de foto`s uit 1906 en 07 zie je zonder uitzondering dat herenfietsen een wat lager stuur hebben. Trek de handgrepen maar denkbeeldig door richting verticale stuurbuis dan zie je dat je bij de herenfietsen steevast wat lager uit komt.
Ik denk ook ,maar dat zouden we eens moeten nameten, dat de Rotterdamse herenfiets een wat breder (en lager) stuur heeft dan bijvoorbeeld het stuur van de BD3 uit 1901 van Jos.
Mijn damesfiets uit 1903 heeft een handvat breedte hart-hart van 29cm terwijl al mij andere Fongers sturen een breedte van plm 34 cm hebben.
Op de foto met de omgekeerde remgreep kun je zien dat het stuur al snel vanaf de midden stuurlug omhoog gaat ronden. Veel eerder dan bij de sturen die we allen kennen van Fongers. Ik durf te wedden dat dat een damesfiets is die ze hebben gefotografeerd (je ziet geen frame).
Verder is het zo dat in de jaren 1903-1907 in de beeldbankfoto`s diverse stuurvormen maar ook verschillende hevelremmen (velg optrekremmen) te zien zijn.
Dat is nog best een puzzel op zich. wel leuk vind ik en ik heb ook al veel boven water gekregen door goed te kijken.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.19, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij deze nog wat foto`s van andere oplossingen voor de kabel.
Bij Premier weet ik niet precies hoe het zit maar het lijkt er op dat het kabeltonnetje onder uit de greep komt.
1905-Premier-Hellical-66.jpg
En de Rudge remmen: ik heb ze na mogen maken voor een Rudge. Punt is dat als de remkabel breekt de remgrepen bij Rudge los komen.
De kabel houdt ze op haar plek. Je raakt ze dus makkelijk kwijt bij breuk.
DSC06083.JPG
DSC06084.JPG
DSC06086.JPG
Het losse onderdeeltje is de route waarover de kabel het handvat in duikt. Bij montage moet je dus dat losse deel los klikken om het handvat te kunnen monteren. Punt met de systemen is dat de buiten en binnenkabel wel lange genoeg zijn om door het stuur te lopen maar niet lang genoeg om het hele zaakje eens een stuk uit het stuur te trekken. Je zit dus half in de buis te ''klooien''.
Ik stel me voor dat de knecht van mevrouw de Barones met de Fongers van Mevrouw bij de lokale werkplaats aan komt . Lopen want fietsen heeft hij nooit geleerd en dat de smid wel eens even zal kijken naar die afgebroken remkabel. Dat gaat maar even goed bij een half duister systeem.
Bij een systeem waarbij hij goed met de kabel om kan gaan zal het wel lukken is de gedachte.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Ik heb nog eens goed gekeken, maar het klopt inderdaad dat de damessturen uit de periode 1901-1907 wat hoger zijn opgebogen dan de herensturen.
Ik snap niet helemaal de afmetingen die je noemt; op mijn BD 1901 is de breedte van het stuur 40 cm (afstand uiteinden handgrepen).
Bijgaand nog een detailfoto die ik van het (originele) schilderij maakte. Het stuur op deze (1907-1906) fiets is overigens niet opgebogen.

groet, Jos
Bijlagen
schilderij detail.JPG
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door JasperA »

Ik heb eerlijk gezegd nooit erg op de details gelet van dit affiche. Toch wel bijzonder dat de ‘1e soort A’ aanduiding er toen al op zat. En ook de ‘A. Fongers’ tekst in de balhoofdstrop is zichtbaar op het affiche, net als het balhoofdtransfer waar de adelaars met hun vleugels tegen het wapen aanleunen. Dat gaan we hopelijk ook terug zien op deze BDG... :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ach ja ik vergis me met de maten.
Mijn 1903 damesstuur is 39 cm handvat-handvat.(geen 29cm)
Dat mogen we aannemen als de zelfde maat van jouw stuur Jos.
Die cm verschil is een verbuiging of andere afronding zullen we maar denken.
Ben dus wel benieuwd naar de hart-hart maat van de vroege herenfiets die in Rotterdam staat.
Overigens moeten we denk ik de verschillen in heren en dames sturen zien zo als het verschil in crank lengte van heren en dames fietsen.
Viel me idd ook op dat het stuur van het schilderij vrij laag van vorm blijft. Meer als een herenstuur.

Groeten,
Maarten

ps, Hangt dat schilderij met dame en fiets nog ergens? of zit het ook in het Gronings archief zo als de foto`s etc.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja Jasper, dat wordt nog wat ;zo`n balhoofd transfer met de juiste details.
Ben over m`n 1903 balhoofd creatie ook nog niet tevreden. Zeker na het plaatsen van de transfers op de andere twee fietsen. Dat ziet er gewoon beter uit.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Nog even de breedte van mijn BD 1901 nagemeten: de ruimte tussen de stuuruiteinden van hart tot hart bedraagt inderdaad 39 cm. Het hoogste deel van het stuur (de bovenbocht waar de bel hoort) bevindt zich 9 cm boven de lug.
Het stuur van de BC 1900 is minder hoog dan dat van het damesmodel en buigt eerst wat naar voren alvorens omhoog te gaan, waarbij de stuuruiteinden ook verder zijwaarts wijken dan bij het damesmodel (zie foto's).
Bijlagen
SAM_4140.JPG
BC stuur.jpg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 19 dec 2020, 21.55
Feit is dat we bij alle Fongers omgekeerde remgrepen een plaat met moertje hebben zitten midden in de remgreep. Niet omdat ze een bak met moeren over hadden...
Ik heb zitten bedenken waar die voor zou kunnen zijn.

Op de affiche zie je iets van een aftekening net na het moertje. Zou de greep uit twee gedeelten bestaan? Een gevouwen plaatdeel van boven open met daarover heen een driehoekig gedrukte buis? De boutkop is dan de bevestiging. Kan natuurlijk schuifbaar zijn om jouw kabelspanning probleem mee op te lossen
/Marten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door JasperA »

Volgens mij laat het affiche precies zien wat er op de foto van beeldbank Groningen staat. Met daarbij de toevoeging dat er een gaatje zit in het uiteinde van de remgreep. Ik heb de foto er voor de volledigheid bijgevoegd.
Bijlagen
15D2A46A-34A1-49E8-A710-8ADB29BF5F95.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie