Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, dat is wel interessant.
Ik ga kijken zodra het zadel eraf moet.
Nummeren voordat de lug toegepast wordt is wel veel praktischer.
De latere Fongers fietsen hebben een nummer onder de trapaslug die een relatie heeft met het framenummer en dan wordt nummeren voor dat je de zadellug gaat solderen wel heel lastig.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door jrietveld »

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de framenummering ontkoppeld is van de modeltypering. Tot 1905/1096 zie je dat er vaak kleine batches modellen worden gemaakt (met opeenvolgende framenummers), maar vanaf 1906/1907 worden die batches snel groter, zeker bij de goedkopere modellen (Groningen, Holland, Nederland), soms van enkele honderden opeenvolgende nummers. Maar ook rond 1905 zie je dat er kleine series specifieke modellen met framenummers uit dat jaar worden gemaakt die soms pas in 1908 worden uitgeleverd (bijvoorbeeld het dure dameskruisframe F).

Ik denk dat de leesbaarheid de belangrijkste reden was om het framenummer naar de zadellug (grotere letters en meer op ooghoogte) te verplaatsen. Fongers blijft voor zover ik overzie het enige Nederlands merk dat tot 1958 doorgaat met de modelaanduiding op het balhoofd (terwijl die codes natuurlijk ook naar de zadellug hadden kunnen worden gebracht). Tot 1940 dan ook nog de garantienummers onder het bracket; op drie plaatsen viel wat af te lezen...

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,
Ja je kan daar best gelijk in hebben.
Het is niet eenvoudig om de gang en werkwijze van een hele fabriek te doorgronden.
Ik verbaasde me over de grote aantallen van 100 stuks die bijvoorbeeld in 1922 werden gebouwd. Dat Garantieboek (ook on-line in te zien ) heeft echt heel veel pagina`s.
Dan moeten er ook mensen bezig zijn geweest met voorraadbeheer en efficiëntie van de bouwprocessen.
Ik vergelijk het ook wel eens met onze eigen (rolstoel)fabriek. Sommige dingen worden aangepast en zijn een succesvolle verandering en andere dingen blijven maar verkeerd gaan. Voorraad beheer is een lastig ding bijvoorbeeld. En dat in een tijd met computerprogramma`s die heel veel vooraf kunnen berekenen.

De foto`s van de beeldbank geven dan in het geval van Fongers nog meer voeding aan die gedachtes.
Bijvoorbeeld de foto`s van rekken met lange rijen half afgebouwde fietsen. Of stapels trapassen bij de draaibanken.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 654
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Die foto's met rekken vol frames zijn genomen in het nieuwe magazijn, dat in 1918 werd gerealiseerd. De opnames zijn van eind jaren 20 of begin jaren 30, toen de massaproductie bij Fongers wat in de plaats kwam van de 'customer intimacy' die het bedrijf tot begin jaren 20 karakteriseerde.
Fongers was bepaald geen efficiënt bedrijf, gelet op de beperkte mate van standaardisatie en mechanisatie. Er is geen Nederlands fietsenmerk met zoveel modellen, framehoogtes en uitvoeringsniveaus op een relatief kleine productie. Tegelijk maakt dat dit merk interessant, in combinatie met de duurzaamheid van het product en de specifieke technische oplossingen.

Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Vandaag eens gekeken naar een zadellug van Fongers. De lug van de damesfiets uit 1910.
En inderdaad de getallen zijn doorgeslagen in de framebuis!
Dus de nummering is dan na het in elkaar solderen van het frame en geen voor-nummering van losse lugs...
vervormingen in de buis
vervormingen in de buis
DSC07617.JPG
Kan het nog zijn dat Fongers in 1905 een nieuwe betere machine voor het nummeren aanschafte en dat
dat veel sneller en beter werkte maar dat die helaas niet uitgerust was om twee rijen naast elkaar te stempelen.
Ik verzin het waar u bij staat...
In ieder geval zijn de rijtjes getallen in die eerste jaren na 1905 erg netjes en strak. Ken ik eigenlijk van geen ander merk.
Ben wel benieuwd of zo`n stempelmachine uit zich zelf doornummerde na iedere slag.
Zou goed zijn om vergissingen te voorkomen. Uit de hand zijn ze niet gezet .Dat kan niet zo netjes.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

" Uit de hand zijn ze niet gezet .Dat kan niet zo netjes."

Zeker wel. Gezien wat ik met de hand geponst zie worden in metaalwerk met de hand is een paar cijfers in een net rijtje plaatsen kinderspel. Het is maar net of het belangrijk genoeg wordt gevonden om dat zo netjes aan te brengen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja precies, die laatste zin van je daar doel ik op.
Uiteraard zijn er mensen die heel fraai en strak en netjes iets kunnen bewerken. Geen twijfel.
Plaats reactie