Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. een toepassing die ik mij zo al kan bedenken: stempels voor zadeldekjes! Als ik het patroon zo kan printen en etsen op een stempel, dan wordt het ineens best eenvoudig om zo zadeldekjes van allerlei zadels na te maken (behalve dan dat ik geen tijd heb, maar dat is een andere zaak ;) ).
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 7 jan 2021, 19.36 Het stuur gaat in het midden nog de tekst Fongers in een boogje krijgen. Heel even hebben de Fongersfietsen met de toen modernere stuurlug nog het ronde oude logo gehad. Dat is op een beeldbankfoto nog te zien.
Interessante informatie! Ik ben benieuwd of er leden zijn die zo’n stuur nog ergens hebben liggen. Ik ben er nog niet eentje tegengekomen in ieder geval.

En mooi om te zien dat aan alles (inclusief de plaatjes op de velgen) wordt gedacht!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, zou leuk zijn als er nog zo`n stuur tevoorschijn komt.
Het is maar heel kort zo gemaakt . In de fotocatalogus van 1906 staan vier fietsen afgebeeld met een stuur met voorbouw.
De andere fietsen hebben nog dat stuur dat recht op de stuurbuis staat.
Slechts een fiets (een HZ) is afgebeeld met omgekeerde remmen met kabels door het stuur.
In 1907 is het algemeen gebruikt maar in 1908 hebben de sturen vermoedelijk al een rechte FONGERS benaming voor
op de lug.
Over de etstechnieken. Inderdaad interessant voor stempels van zadelmerken maar mogelijk kan je er ook door middel van een tegenmal rubber stempels mee maken. leuk voor de transfer met type nummer van Gazelle op de zadelbuis of de tekst ''1e soort A '' etc. voor op het balhoofd van Fongers. Klein beetje goud verf op een stuk schuim en dan via de stempel aanbrengen op het frame.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.23, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

afgelopen zondag de Fongers letters maar eens geëtst.
Uiteraard eerste keer zonder resultaat de inkt proberen over te zetten. In tweede instantie het stuur warm gestookt en dan gaat het veel beter.
Natuurlijk de tweede poging totaal scheef maar de derde ging redelijk.
tekst op het stuur overgebracht
tekst op het stuur overgebracht
etsen in een pindabakje
etsen in een pindabakje
Je ziet wel dat door het lange weken in de ijzerchloride het omringende staal langzaam aan ook gaat oplossen.
Het heeft al mat al een uur of 2 in het bakje gezeten.
DSC06985.JPG
DSC06986.JPG
Dat lange proces geeft de putjes rond de letters. Beter afplakken voorkomt het wel voor een groot deel
Maar eigenlijk niet zo verkeerd als je van plan bent om een oud geleefd plaatje te maken.
Dus nee van een leien dakje gaan dit soort eerste keren bijna nooit maar ik kan er wel de charme van inzien
En letters van de juiste maat en met schreven. Dat is het voordeel van deze techniek. Je kan de letters uitkiezen die je wil.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 25 jan 2021, 18.23, 1 keer totaal gewijzigd.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Fongers BDG 55 1262

Bericht door gerritkan »

17350B3B-C055-4353-8046-E86439387DAD.jpeg
Iemand die ik ken via balhoofdplaatjes gebruikt die techniek ook .
Ik had hem een verzameling slechte balhoofdplaatjes gestuurd en kreeg m’n naamplaatje retour , de Indian heeft hij ook gemaakt op de restanten van een RIH balhoofdplaatje
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door arnoldus »

Leuk zo'n naamplaatje wil ik ook wel
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha ,ja dat is geinig Gerrit z`n naam op een plaatje.
Je kan er eigenlijk alle kanten mee op. Ook dus bij een verloren geraakt plaatje.
Voor m`n J-rad zal ik ooit eens iets moeten maken bijvoorbeeld.
Dat is zo`n geliefd plaatje dat je dat niet zomaar ergens gaat vinden denk ik.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door JasperA »

Hey Maarten, moet het framenummer niet: 21624 zijn ipv. 12624? Ik ben de lijst met bekende Fongers rijwielen aan het updaten vandaar dat ik er tegen aan liep.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers BDG 55 12624

Bericht door m-gineering »

JasperA schreef: 25 jan 2021, 16.05 Hey Maarten, moet het framenummer niet: 21624 zijn ipv. 12624? Ik ben de lijst met bekende Fongers rijwielen aan het updaten vandaar dat ik er tegen aan liep.
Scherp gezien, dat klopt ook beter met de foto 4 pagina's terug!
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja zeg ,dat is ook wat!
En ik kan het niet veranderen tenminste zover ik weet.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie