Fongers BDG 55 21624
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 55 21624
ah! nou is het wel goed.. Heb ik dat nou gedaan door overal m`n ''Onderwerp'' aan te passen of is er een moderator zo aardig geweest...
Re: Fongers BDG 55 21624
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 55 21624
Nu we het toch over Fongers hebben... Nog maar eens wat vorderingen aan de BDG voor het daglicht.
Ik heb nog een poos zitten stoeien met de vorm van het stuur. Het was eigenlijk net wat te breed ten opzichte van de 1903 BD3 (met origineel stuur).
Ik heb het uiteindelijk los gezaagd van de stuurlug .Eigenlijk om twee redenen . Ik moest nog gaten boren door de stuurlug voor de kabels en dat gaat beter als je er doorheen kan kijken en van twee kanten kan frezen.
Bovendien kon ik dan het stuur wat smaller weer in elkaar zetten. Met tussen verstevigings bus uiteraard.
Ik heb de oude stuurlug kunnen uitboren met een boorsysteem dat ik een tijd terug heb bedacht.
Het zijn losse plaatjes gemaakt uit een gesneuvelde HSS afkortzaag en hebben diverse breedte maten.
Je kan ze in een houder zetten met imbus boutje aan de kopse kant.
Ik heb in dit geval er ook een geleider bij gezet. Je kan zodoende de resten stuurbuis uitboren zonder de boel te mollen. De fiets heeft inmiddels banden en lak en biezen en zelfs een code op de bovenste balhoofdlug: 1 e Soort B. Ik heb het gecopieerd van een foto van de beeldbank. Mogelijk ga ik de OO `s nog wat dunner schuren maar als impressionistisch werkje vind ik het al heel aardig. Het waren witte wrijfletters die ik wat verziekt heb met leer indringverf. De biezen trouwens ook. Ze waren aanvankelijk veel te fel en fris. Nu ben ik toe aan de kettingkast (met raampje) en jasbeschermers.
Dan gaan de remmen gemaakt worden. Dat is eigenlijk het leukste deel.
Groeten,
Maarten
Ik heb nog een poos zitten stoeien met de vorm van het stuur. Het was eigenlijk net wat te breed ten opzichte van de 1903 BD3 (met origineel stuur).
Ik heb het uiteindelijk los gezaagd van de stuurlug .Eigenlijk om twee redenen . Ik moest nog gaten boren door de stuurlug voor de kabels en dat gaat beter als je er doorheen kan kijken en van twee kanten kan frezen.
Bovendien kon ik dan het stuur wat smaller weer in elkaar zetten. Met tussen verstevigings bus uiteraard.
Ik heb de oude stuurlug kunnen uitboren met een boorsysteem dat ik een tijd terug heb bedacht.
Het zijn losse plaatjes gemaakt uit een gesneuvelde HSS afkortzaag en hebben diverse breedte maten.
Je kan ze in een houder zetten met imbus boutje aan de kopse kant.
Ik heb in dit geval er ook een geleider bij gezet. Je kan zodoende de resten stuurbuis uitboren zonder de boel te mollen. De fiets heeft inmiddels banden en lak en biezen en zelfs een code op de bovenste balhoofdlug: 1 e Soort B. Ik heb het gecopieerd van een foto van de beeldbank. Mogelijk ga ik de OO `s nog wat dunner schuren maar als impressionistisch werkje vind ik het al heel aardig. Het waren witte wrijfletters die ik wat verziekt heb met leer indringverf. De biezen trouwens ook. Ze waren aanvankelijk veel te fel en fris. Nu ben ik toe aan de kettingkast (met raampje) en jasbeschermers.
Dan gaan de remmen gemaakt worden. Dat is eigenlijk het leukste deel.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers BDG 55 21624
Mooi werk weer Maarten! Keurig hoe je dat balhoofdtransfertje (in de oude uitvoering) hebt nagemaakt.
Jos
Jos
Re: Fongers BDG 55 21624
Maarten, je bent een top restaurator van historisch rijdend erfgoed, ben onder de indruk van je vernuft en technische kunde. Ben benieuwd hoe hij er straks uitziet als hij klaar is. Succes met de laatste loodjes van dit project.
Groet, Martin
Groet, Martin
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 55 21624
Waarschijnlijk ga ik de B van eerste soort B nog een keer opnieuw doen de B staat wat te laag al staat de A bij het origineel ook niet helemaal op een lijn. heel vaak weet ik hoe het zou hebben gemoeten als het klaar is...
De letters zijn dus wrijfletters heel dun dus je krijgt niet het idee dat er een laagje plastic op zit. Het gedraagt zich meer als een transfer. Ik heb nog wat uit te leggen over de spatborden.
De vroege fietsen tot plusminus 1923 hadden een smal spatbordprofiel. daarna komt het model dat tot in de jaren 50 is toegepast.
De vroege smalle spatborden zijn in heel veel gevallen verdwenen door de dat de meeste Fongers fietsen zijn gereviseerd in de fabriek.
In de meeste gevallen werden de spatborden vervangen. Zo ook bij deze damesfiets.
Ik heb ze moeten namaken. Het spatbordprofiel van een 28 x 1 5/8 Fongers van na de oorlog is wel van de juiste breedte maar heeft een te smalle hoge rug. Ik heb een paar van die spatborden gekocht bij Bikestoremember .Simon had nog een paar nieuwe liggen.
Vervolgens heb ik een wals gebruikt om de rug ronder en wat lager te krijgen.
Wat voor het juiste beeld ook belangrijk is is dat de lengte klopt ,de spatbordstangen op de juiste hoogte zitten en de klinknagels kloppen.
Dat is hier goed gelukt .Het zijn echt ''zusjes ''die twee fietsen. De 1903 damesfiets heeft originele spatborden.
Wel is de vroege fiets een luxere versie (1 e soort A) met vernikkelde stangen. De BDG had dat niet al lijken op beeldbankfoto`s de moertjes wel vernikkeld.
Inmiddels zit de kettingkast er ook op. Een lederen met het bekende ronde raampje voor het tandblad. Heel aantrekkelijk dat je daardoor het tandwiel nog kan zien. Dat tandwiel wijkt dus ook echt af van de fiets uit 1903.
Ik ben een uur of 4 en een half bezig geweest met het leer dat viel me achteraf wel mee. Het voelt altijd als een grote klus maar je kan het dus in een dag wel klaar krijgen. Monteren is weer wat anders trouwens. Je komt altijd wel iets tegen. Het tandblad zit erg dicht op het frame.
Ik heb dat al eens eerder meegemaakt met een ander Fongers. De drie platte boutjes achter op het tandblad zijn daarbij spelbreker.
Die knotsen steevast tegen de bouten van de kettingkast. Ik heb dat opgelost door de bouten af te draaien en tegen de achterkant van het kettingkast frame vast te lassen. Zo stekt er niets meer uit tussen frame en tandwiel.
Fongers heeft bij die vroege fietsen ook altijd een stuk uit het achterspatbord geknipt .Vrij grof en hoekig. Niet fraai maar ik heb het wel aangebracht, of weggehaald eigenlijk omdat je het op al die vroege foto`s terug ziet. Weer een stapje verder richting remmen De touwtjes jasbeschermers laat ik even zitten. Het gerommel met rembeugels daar kunnen die touwtjes niet goed tegen.
Groeten,
Maarten
De letters zijn dus wrijfletters heel dun dus je krijgt niet het idee dat er een laagje plastic op zit. Het gedraagt zich meer als een transfer. Ik heb nog wat uit te leggen over de spatborden.
De vroege fietsen tot plusminus 1923 hadden een smal spatbordprofiel. daarna komt het model dat tot in de jaren 50 is toegepast.
De vroege smalle spatborden zijn in heel veel gevallen verdwenen door de dat de meeste Fongers fietsen zijn gereviseerd in de fabriek.
In de meeste gevallen werden de spatborden vervangen. Zo ook bij deze damesfiets.
Ik heb ze moeten namaken. Het spatbordprofiel van een 28 x 1 5/8 Fongers van na de oorlog is wel van de juiste breedte maar heeft een te smalle hoge rug. Ik heb een paar van die spatborden gekocht bij Bikestoremember .Simon had nog een paar nieuwe liggen.
Vervolgens heb ik een wals gebruikt om de rug ronder en wat lager te krijgen.
Wat voor het juiste beeld ook belangrijk is is dat de lengte klopt ,de spatbordstangen op de juiste hoogte zitten en de klinknagels kloppen.
Dat is hier goed gelukt .Het zijn echt ''zusjes ''die twee fietsen. De 1903 damesfiets heeft originele spatborden.
Wel is de vroege fiets een luxere versie (1 e soort A) met vernikkelde stangen. De BDG had dat niet al lijken op beeldbankfoto`s de moertjes wel vernikkeld.
Inmiddels zit de kettingkast er ook op. Een lederen met het bekende ronde raampje voor het tandblad. Heel aantrekkelijk dat je daardoor het tandwiel nog kan zien. Dat tandwiel wijkt dus ook echt af van de fiets uit 1903.
Ik ben een uur of 4 en een half bezig geweest met het leer dat viel me achteraf wel mee. Het voelt altijd als een grote klus maar je kan het dus in een dag wel klaar krijgen. Monteren is weer wat anders trouwens. Je komt altijd wel iets tegen. Het tandblad zit erg dicht op het frame.
Ik heb dat al eens eerder meegemaakt met een ander Fongers. De drie platte boutjes achter op het tandblad zijn daarbij spelbreker.
Die knotsen steevast tegen de bouten van de kettingkast. Ik heb dat opgelost door de bouten af te draaien en tegen de achterkant van het kettingkast frame vast te lassen. Zo stekt er niets meer uit tussen frame en tandwiel.
Fongers heeft bij die vroege fietsen ook altijd een stuk uit het achterspatbord geknipt .Vrij grof en hoekig. Niet fraai maar ik heb het wel aangebracht, of weggehaald eigenlijk omdat je het op al die vroege foto`s terug ziet. Weer een stapje verder richting remmen De touwtjes jasbeschermers laat ik even zitten. Het gerommel met rembeugels daar kunnen die touwtjes niet goed tegen.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers BDG 55 21624
Fijn dat we zo mogen meegenieten Maarten! Die kettingkasten, waarbij er in beide een ander kettingwiel te zien is, hadden we anders waarschijnlijk nooit zo kunnen aanschouwen.
Ben je naast het werken aan dit rijwiel ook al wat meer te weten gekomen over de geschiedenis?
Ben je naast het werken aan dit rijwiel ook al wat meer te weten gekomen over de geschiedenis?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 55 21624
Hoi Jasper,
Nou, het archief in Groningen zou door de maatregelen dicht zijn dus onderzoek naar
de eerste eigenaresse heeft nog niet plaats kunnen vinden.
Ik ben er wel benieuwd na en of er nog relatie is met de familie van de tandarts waar
de voormalige eigenares de fiets van gekregen had.
Het verhaal dat de fiets lang in die familie is geweest is levert wel een leuke vraagstelling op .
Dat zou met de gegevens in de garantieboeken wel duidelijk kunnen worden.
Ik meen dat tot plm 1910 eindgebruikers werden genoteerd. Later (wanneer precies?)
werden de eindegebruikers niet meer vermeld maar eerder het filiaal of de dealer.
Wel werden er in de 20er jaren meer gedaan aan de omschrijving van de fiets .remsystem ,type kettingkast, bijzonderheden .
Nou, het archief in Groningen zou door de maatregelen dicht zijn dus onderzoek naar
de eerste eigenaresse heeft nog niet plaats kunnen vinden.
Ik ben er wel benieuwd na en of er nog relatie is met de familie van de tandarts waar
de voormalige eigenares de fiets van gekregen had.
Het verhaal dat de fiets lang in die familie is geweest is levert wel een leuke vraagstelling op .
Dat zou met de gegevens in de garantieboeken wel duidelijk kunnen worden.
Ik meen dat tot plm 1910 eindgebruikers werden genoteerd. Later (wanneer precies?)
werden de eindegebruikers niet meer vermeld maar eerder het filiaal of de dealer.
Wel werden er in de 20er jaren meer gedaan aan de omschrijving van de fiets .remsystem ,type kettingkast, bijzonderheden .
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Fongers BDG 55 21624
Dag Maarten,
Ik ben benieuwd: Van welk materiaal is het 'kettingkast-raampje' eigenlijk gemaakt?
Dirk
Ik ben benieuwd: Van welk materiaal is het 'kettingkast-raampje' eigenlijk gemaakt?
Dirk
-
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 55 12624
Dirk,
Dat is pvc van een voorkant van een mapje voor A4 bladen.
Ik heb het na het vastnaaien met beits bewerkt zodat het wat verdonkerd bruin overkomt zo als oud celluloid.
Bij de fiets uit 1903 had ik dat al eens gedaan naar tevredenheid.
Celluloid maken ,verwerken daar heb ik geen ervaring mee. Zou wel aardig zijn om eens wat mee te proberen.
Maar waar begin je?
Groeten,
Maarten
Dat is pvc van een voorkant van een mapje voor A4 bladen.
Ik heb het na het vastnaaien met beits bewerkt zodat het wat verdonkerd bruin overkomt zo als oud celluloid.
Bij de fiets uit 1903 had ik dat al eens gedaan naar tevredenheid.
Celluloid maken ,verwerken daar heb ik geen ervaring mee. Zou wel aardig zijn om eens wat mee te proberen.
Maar waar begin je?
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 31 mei 2021, 16.27, 1 keer totaal gewijzigd.