Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door jrietveld »

Mooi resultaat. Deze fiets hoort straks thuis in de galerij van belangrijke Nederlandse fietsen; een van de weinige exemplaren met het inverted lever remsysteem.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Inderdaad, In Nederland zijn ze niet overgebleven de Nederlandse merken fietsen met inverted levers.
Ik heb wel enkele Engelse exemplaren en die zijn in de UK ook nog wel te vinden..
Merken als Dursley-Pedersen, Rudge-Whitworth en Triumph zijn er langer mee door gegaan. Triumph tot wel in de jaren 30.

Overigens heb ik nu een stuur wat zich beter gaat lenen voor het ''rond opbuigen'' voor de vroege Fongers damesfietsen.
Zal nog wel wat tijd overheen gaan maar het is in essentie al in de buurt van de goede vorm.
De bochten zijn wat te kort maar dat kan ik denk ik wel
glooiender krijgen

Groeten,
Maarten
wim schreven
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2021, 18.35

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door wim schreven »

beste maarten;
horden van jeroen dat jij ons misschien kon helpen heb samen met mijn broer het van werven bakfiets frame in groningen gekochtbij deze zit je boven het voorwiel en dit is nu net het propleem dit wiel ontbreekt naar mijn idee is toen der tijd een standaard achter wiel gebruikt waar door een trapas loopt die een tandwiel aandrijft dat via een ander tandwiel weer terug loopt om het wiel aantedrijven zou jij zo iets kunnen maken.
vgr; wim schreven
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Wim,
IK kan me wel voorstellen dat er vanuit de trapas inderdaad een aandrijving naar een ander tandwiel moet komen om vervolgens het wiel weer aan te drijven. Een 1 op 1 aandrijving zou een veel te laag verzet opleveren De vroegere frontdrivers (hoge bi met klein voorwiel) hadden daarvoor een soort versnellingsnaaf met planetaire wielen. Maar eenvoudiger te maken is het als je inderdaad buiten het wiel en de trapas naar een overbrenging zoekt.

Ik zelf heb geen tijd en interesse in deze materie. Er is al meer dan genoeg te doen naast mijn werk.
Maar je zou een bedrijf kunnen zoeken die onderdelen maakt en dan zelf het ontwerp uitvoeren.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ook van de BDG 55 uit 1907 heeft Jos opgezocht wat de in de Garantieboeken nog te vinden is.
Waarvoor dank!
21.624.jpg
Leuk dat Edo Bergsma ook in de lijst voorkomt. Hij was toen burgemeester van Enschede en dus voorzitter van de ANWB.
Zal een BDG voor zijn vrouw of dochter zijn geweest.
De Fongers 21624 blijkt inderdaad in 1907 geleverd te zijn en wel aan de Harddraverij Vereniging te Groningen.
Opgericht rond 1986 en actief in die tijd op een terrein aan de Korreweg in Groningen.
Bij een transport of bakfiets kun je je voorstellen dat ze is aangeschaft voor werkzaamheden noodzakelijk bij de paarden rensport
Vermoedelijk is de fiets inzet geweest van een loterij .Die werden jaarlijks gehouden ter financiering van de vereniging.

Over de fiets ,Ik ga nog opnieuw kijken naar de vorm van het stuur en de remgrepen.
Bij toevallige gelegenheid om remgrepen van vermoedelijk Eadie eens van dichter bij te bekijken viel me op dat de afmetingen toch wat anders vielen dan bij de remgrepen die ik gemaakt heb.
DSC07377.JPG
DSC07552.JPG
Vooral het scharnierstuk van de rem is wat te zwaar gemaakt. En het stuur (niet gefotografeerd) loopt wat te snel naar achter. Het originele stuur van mijn 1903 BD is wat steiler met een krappere bocht richting handvatten.
Als je dat eenmaal hebt gezien kun je er niet meer omheen kijken...
Ik moet daar nog eens mee aan de slag en neem dan meteen twee andere sturen in behandeling. Onder andere een voor een 1905 BB65 die ik heb kunnen overnemen en in restauratie is.
DSC07602.JPG
DSC07615.JPG
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

Dag Maarten,

Dat is inderdaad niet eens zo’n verkeerde gedachte van die loterij. Mooi dat ook dit stukje geschiedenis weer aan deze fiets gekoppeld kan worden.

Erg nieuwsgierig ben ik uiteraard naar de BB 65 uit 1905(!) en wat voor parel dat weer gaat worden.

Het zijn mooie tijden voor de Fongers liefhebberij op deze manier! We lijken haast te zwemmen in de pre-1910 Fongersen waarvan we ons toch voornamelijk dankzij jouw een goed beeld kunnen vormen van hoe ze er in die tijd in het dagelijkse verkeer uit moeten hebben gezien (met juiste stuur krommingen en al).

In het recent ontvangen clubblad triggerde MaartenB me trouwens; Mogelijk Fongers safety’s in Osaka??
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper,

Ja er is weer van alles te knutselen!
De BB krijgt overigens wel onderdelen die een paar jaar ouder zijn. Pedaalspieën ,dik tandblad, bredere ketting en een 32 spaaks voorwiel.
Eigenlijk meer voor 1900-1903 Fongers fietsen maar omdat het een rebuild van het prototype gaat worden en omdat die op die wijze was uitgevoerd (met oude spullen) en gefotografeerd (Beeldbank Gr.) kan ik zo iets ''niet kloppends'' maken.
Voor het jaartal zou het een fiets met 36 spaken in het voorwiel en omgekeerde remgrepen moeten worden, geen pedaalspieën en een ''normaal'' smal tandblad.
Ik denk dat het mogelijk wel een leuk artikel kan worden voor Het Rijwiel.

Over die safety`s Het is inderdaad wel zo dat hoe ouder de Nederlandse collectie hoe groter de kans op Nederlandse producten. Tegenwoordig halen we van alles over de hele wereld maar vroeger was dat natuurlijk meer plaatselijk spul. Toch ook toen een overmaat aan Engelse rijwielen in de handel maar ja je weet het niet. Volgens sommige bronnen zou er een Fongers damesfiets in Osaka zijn beland maar kenmerken van een fiets op een hele vage foto lijken daar dan weer niet op te duiden. Wel is er een echte wat mij betreft onbetwiste Simplex safety terug geschonken aan het Batavus museum.
Aldaar te bewonderen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door jrietveld »

Interessant Maarten, die hoge herenfiets uit 1905, benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik ken het frame al zeker 20 jaar, wordt tijd dat er nu eens een fiets van gemaakt wordt.
Aardig detail is dat het framenummer (ruim in de 17.000) op de zadellug staat; mijn BD3 uit medio 1905 (ook net gedateerd in het archief) met framenummer 16.414 heeft het nummer nog op de balhoofdlug; het zou heel goed kunnen dat vanaf framenummer 17.000 (derde kwartaal 1905) de framenummers verhuizen naar 'boven'. Het blijft gissen naar de reden van die verplaatsing (de cijfers worden wel aanzienlijk groter op de zadellug, misschien voor de betere leesbaarheid?)

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,
Ja is het frame al zo lang bekend bij je? Ik meen dat Herbert `m een tijd gehad heeft.

Zou inderdaad wel de reden van verplaatsing van het framenummer kunnen zijn geweest, de leesbaarheid
Andere reden kan van logistieke aard zijn. Dat als het framenummer niet meer op de zelfde lug staat als de typeaanduiding dan is men wat vrijer met de aanmaak van framenummers en reageren op klantvraag.
Ik meen dat in deze periode de badges van 100 stuks nog niet werden aangemaakt maar in de seriegarantie boeken zie je wel korte series van het zelfde model. Soms opeens drie andere types er tussen wat lijkt te duiden op dat er geschakeld werd op wat er aangevraagd werd.
Als je dan nog niet het framenummer hebt gekoppeld aan een type (op de onderste balhoofdlug) kan dat handiger zijn.
De eerste jaren van de nummering op zadellug zijn de getallen fijntjes en netjes in een rij kort op elkaar.
De BB70 die ik gerestaureerd heb en van 1914 of 15 is die heeft dan de nummers grover en verder uit elkaar staan. M`n HZ70 (1913)nog niet.
DSC07604.JPG
De BB65 uit 05 heeft trouwens ook een stuurslot pal in plaats van een wieltje (eerste jaar) en de trapas spiebouten die verticaal stonden in het frame zijn bij dit frame verhuist naar onder en is een klemming geworden. Net zo als op de foto van het veronderstelde prototype.

Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 14 jun 2021, 14.10 Hoi Jos,
Ja is het frame al zo lang bekend bij je? Ik meen dat Herbert `m een tijd gehad heeft.

Zou inderdaad wel de reden van verplaatsing van het framenummer kunnen zijn geweest, de leesbaarheid
Andere reden kan van logistieke aard zijn. Dat als het framenummer niet meer op de zelfde lug staat als de typeaanduiding dan is men wat vrijer met de aanmaak van framenummers en reageren op klantvraag.

Groeten,
Maarten
Zou wel interessant zijn of je kunt zien wanneer het nummer is ingeslagen. ZIt er een aftekening in de zadelbuis of zijn ze genummerd voor het solderen
/Marten
Plaats reactie