Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Wouter »

Goed?😊🍀
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

:lol: Lijkt me leuk!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Hij is mooi geworden; enige fiets die uit 1907 is overgebleven en met een remsysteem dat maar heel kort gekort is gemaakt.

Als je nog eens wat van Foingers zou willen namaken stem ik voor een een model uit de late jaren 90; daarvan is niets overgebleven en juist deze allervroegste reguliere toerfietsen zijn m.i. interessant. Ik voeg twee plaatjes bij.

En ja, leuk om weer eens een tripje naar Indonesië te maken! Er zijn een paar interessante verzamelaars daar bijgekomen en inmiddels zijn er heel wat bezienswaardige collecties. Ik weet zeker dat we anderhalf/ twee weken rond zouden kunnen gaan op Java, met hartelijke ontvangsten bij fietsliefhebbers. Mannetje of vier, vijf zou leuk zijn. Zomer 2022?

groet, Jos
Bijlagen
BD1 1898.jpeg
BC65 ca. 1899.jpeg
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Wouter »

Jos, mooie suggestie tav reproductie van die mooie modellen. Zomer 2022 lijkt me een heel goed voorstel tav Indonesie.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

afgelopen dagen ben ik even bezig geweest met de jasbeschermers.
Zo`n werkje waar je veel moet herhalen. 74 stukjes buis afgezaagd en 10 mm er af geslepen tot dat er een dun stukje bleef staan.
busjes vernikkeld .Touwtjes afgeknipt en vastgelijmd. Elastiekjes zwart gespoten en ook weer in buisjes gelijmd.
Beetje lastig er in te krijgen maar met een dun ijzerdraadje als strop lukte het.

DSC07270.JPG
DSC07271.JPG
DSC07275.JPG
Ik kwam rond de staande achtervork en de achterrem wat in de problemen met de touwtjes maar gelukkig kon ik op de beeldbank foto`s zien dat ook Fongers het niet helemaal gelukt was om het patroon van vier gebundelde touwtjes vol te houden. ze hebben net als ik ergens een vijfde touwtje erbij geknoopt.

Voor het zadel heb ik nu verenstaal besteld. maar voor het overige lijkt de fiets nu wel een eind klaar.
Ook het balhoofdtransfer is op de fiets terecht gekomen. Jos had voor me eerder al een transfer geregeld maar die was helaas niet goed blijven zitten met het verwijderen van de papier laag. Het type lak wat je als lijm gebruikt is blijkbaar van belang.
Deze laatste is nu wel gelukt al zag ik ook hier enig zins de neiging ontstaan om los te komen.
Ik heb de laatste keer op advies van Wouter blanke bootlak van Epifanes gebruikt. Moet zeggen dat ze behoorlijk plakkerig overkomt.
Wat meer dan met een eerdere blanke lak.
DSC07280.JPG
DSC06821.JPG
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

Toch maar goed Maarten dat jou ogen meer zien dan de gemiddelde Fongers verzamelaar en dat je deze oude dame gespot hebt op Marktplaats. Je had van te voren al in je hoofd hoe de fiets moest worden en zie hier het resultaat. Prachtig!!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door de rode »

weer een stuks ambachtelijk vakmanschap ; ; zeer mooi geworden :o
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Wouter »

Maarten, Albert Fongers zou blij met je zijn geweest! Prachtig geworden.....
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, de puzzel fietsen zijn het leukst om te vinden en om de stukjes weer bij te maken!
Zeker als het niet meer bestaat en er toch een zekere voorstelling van gemaakt kan worden.
Ben benieuwd wat de volgende puzzel wordt.
Misschien dat ik de Archipel eens verder schoon ga maken.
Dat is ook een fascinerend model. Beetje Stokvis/Nederlandse Kroon achtige bouw met de nodige Engelse onderdelen.
Een fiets voor een dame van stand uit 1912-1913.

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Elibert van Dalen »

schitterend gedaan zeg! top resultaat
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie