Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door rowejon »

Hi Jeroen,
"Die beeldbank zit interessant materiaal tussen, zoals deze vroege poging van Fongers op het gebied van transportfietsen:"
Is dit een nieuwe Heilige Graal?
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Voor mij? Nee, mijn heilige graal is een transportfiets van voor 1920, liefst voor 1910 :)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

De draad maar weer eens opgepakt en (voor wie het interesseert natuurlijk) weer een verrassende wending.

Opzoek naar een afbeelding van een twee versnellingenhendel in de Engelse bibliotheek kwam ik geheel toevallig een afbeelding tegen van
een rem greep die wel heel erg overeen komt met die van Fongers.
Coventry Callenge catalogus 1906 met eadie remgreep
Coventry Callenge catalogus 1906 met eadie remgreep
Het plaatje met schroefje voor de kabel zit niet vastgesoldeerd in de hendel maar is met een schroef vanuit de voorkant te verstellen zodat de kabel strak komt te staan. Zo is ook de beschrijvende tekst bij de tekening opgesteld. Men zou een muntstuk kunnen gebruiken zoals op de tekening te zien is. Er staat net zo als bij Fongers een tekst ingedrukt in het plaatje. Er zal iets met Eadie in staan samen met made in England of patent no ... of zo.

De Royal Enfield van deze foto (Online bicyclemuseum) heeft een vergelijkbare verstelling.
1905-Royal-Enfield-Road-Racer-110.jpg
Ook een sleufschroef aan de voorkant echter deze is met een schroefverbinding direct verbonden aan de kabel. Geen plaatje met schroef . Mogelijk een later model.

Probleempje bij de afbeeldingen van Fongers is dat je nergens de verstelschroef ziet zitten. Er is wel hier en daar een zwart puntje/vlekje te zien en natuurlijk het rondje op het schilderij met de dame.
Ik ben om bewijs te vinden eens gaan kijken naar de positie van het boutje en wat blijkt: ze zitten op veel remgrepen op een verschillende positie.
Op deze foto is het duidelijk te zien.
DSC07247 (2).JPG
De achterste moer zit verder naar achter op de remgreep. Met andere woorden de voorste handgreep heeft men verder aangedraaid om tot een strakke kabel te komen.
Verrassende wending in het plot!
Houdt natuurlijk in dat ik de boel weer ga slopen om vervolgens als instelbare module weer te instaleren.

Zo blijf je van de straat. Maar zonder gekheid wel heel leuk om steeds wat dichter bij de juiste oplossing te komen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

En zo ziet het er dan uit met het nieuwe inzicht.
DSC07253.JPG
DSC07258.JPG
De achterrem is wat ''sponzig'' zo als ze dat noemen in de autowereld.
Heeft alles te maken met de lange buitenkabel die ook een paar moeilijke bochten maakt. Je knijpt de buitenkabel in elkaar voordat je
op de maximale remkracht komt.
Dat is een ontwerp ding dat motivatie geeft voor de vaste stijvere remstangen.
De herenversie zal er minder last van hebben door de kortere en minder'' kronkelende'' remkabel.
De voorrem is erg sterk. Zeker voor 1907.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

Blijft toch bijzonder om een rijwiel uit 1906 tot op zo’n detailniveau weer tot leven te zien komen! En moet een goed gevoel geven dat de remhendels nu waarschijnlijk een stuk dichter tegen de waarheid aanzitten qua gebruikte techniek.

Dat mogelijk nooit gevoerde remsysteem, dat je in een eerder bericht liet zien, spreekt ook tot de verbeelding. Kunnen we vanuit de vereniging niet een gezamenlijke zoekactie starten naar een geschikt frame? Desnoods onze Indonesische collega’s eens vragen. Die zeer vroege BB leek je wel wat toch Maarten? ;) Ik heb nog wel ergens contactgegevens.
Laatst gewijzigd door JasperA op 6 mar 2021, 22.29, 2 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

Zoek je trouwens nog een balhoofdtransfer? Volgens mij heb ik er hier nog eentje liggen die ik je kan toesturen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Even terugblikkend op het startpunt van deze fiets, wat een ongelofelijke transformatie!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jasper en Jeroen,
Ik vind het ook best bijzonder omdat ik eerder dacht dat zo iets bouwen niet mogelijk was of ten minste tot een mager resultaat zou leiden.
Krijg echt wel het gevoel naar een BDG 55 uit 1907 te kijken .Ben natuurlijk niet helemaal objectief als bouwer. Maar ook wel een kritische kijker

Ja die foto van die herenfiets is heel interessant omdat de fiets ook qua onderdelen heel vroeg moet zijn.
1904 denk ik nu. Nederlandse en Engelse fietsen hadden in de jaren tot 1906 geen roterende remgrepen.
Alleen Sunbeam had het vanaf 1902 meen ik en had er ook een patent op. Ik denk dat dat de reden is waarom alle merken de oplossing met de omgekeerde remmen en de kabels door het stuur kozen. Lea Francis had ook roterende remgrepen maar binnen het stuur en daarmee het Sunbeam patent omzeilend.
Vermoedelijk kwam het patent rond 1906 vrij en begon iedereen roterende remgrepen te ontwerpen. De remstangen verder naar de remmen toe waren er al veel eerder en ook niet van een beperkend patent voorzien.
De Fongers BB65 van de foto is denk ik een vroeg vooruitlopend ontwerp op dit thema.
Het leuke toeval is dat de foto zo`n beetje alle details vrij geeft.. Ik kan dat vrij goed namaken. Veertjes onder de remmen vanuit het frame/vork bijvoorbeed maar ook de details van het stuur zijn vrij duidelijk met borgschroefjes en zo.
De hendels lijken aan het uiteinde ook weer op de oude optrekhendels van Fongers wat dan weer een extra leeftijdsaanduiding geeft.
De remmen met de armen zijn sterk geïnspireerd op Lea Francis evenals de driehoek-overbrenging van de voorrem onder het stuur.

Als we ergens zo`n 65cm BB frame zouden kunnen vinden dat zou geweldig zijn. In Nederland of inderdaad zoals dat frame in Indonesië.
Er kan redelijkerwijs van alles tegenover worden gezet vanuit mijn kant.

Leuk Jasper dat je een transfer wil overdoen. Ik zou daar graag op in gaan maar Wouter heeft me toegezegd me een transfer te bezorgen.
Dan zou je die van jou beter nog even bewaren voor een toekomstige fiets.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

Maarten Waarlé schreef: 6 mar 2021, 22.32 Er kan redelijkerwijs van alles tegenover worden gezet vanuit mijn kant.
Ik zie (ergens verderop in de toekomst) een Indonesië trip aankomen met wat Fongers rijwielmateriaal mee heen en mee terug in het vliegtuig... Ik wil wel mee. Jos? :mrgreen:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Wouter »

....ik wil ook mee naar Indonesie.....
Plaats reactie