Fongers BDG 55 21624

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Elibert van Dalen »

Maarten Waarlé schreef: 1 mar 2021, 22.43 Haha, Ja lelijk zadel inderdaad.
Ik ga nog iets namaken van de beeldbankfoto`s.
Die BDG en CCG zadels hadden 4 veren achteraan . Lastig te zien dus dat wordt nog wat om dat geloofwaardig na te maken.

Jaaa! weer een nieuw project. Liefst een herenframe met redelijke hoogtemaat...
Ik heb nu gezien dat je best ver kan gaan met toevoegen van onderdelen zonder nou meteen het gevoel te krijgen dat het een rommeltje wordt.
De remmen hebben idd iets van luxe zeker ook met al dat nikkel.
Ben wel benieuwd geworden naar de eerste eigenaresse in het garantieboek.
Of die ook chique doet overkomen...

(nieuw project ik zag dat>> george chardon een fongers hz75 aanbied op marktplaats van 1923 dacht ik gelezen te hebben is dat iets voor je) >>>link

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Heel sympathiek om dat te tippen Elibert. Ik heb `m gezien en even gedacht yes!
Maar ik vind eigenlijk dat ik zo`n fiets moet laten aan andere liefhebbers. Ik heb al een stuk of 4 hoge Fongers herenfietsen en
dan moet iemand anders er maar eens plezier aan hebben.
Ik ga weer in touw komen met een Fongers als het een fiets betreft die iets toevoegt. Leeftijd is denk ik een belangrijke factor (begin 20e eeuw).
En het liefste dat het niet te makkelijk is om er iets van te maken.

Groeten,
Maarten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door ReinvB »

Was Wouter niet naar zoiets op zoek, ik zag zijn naam niet tussen de bieders, maar mischien heeft hij gebeld ? George is slechtziend en ik geloof niet dat hij alles leest wat gemaild wordt.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door maartenB »

Maarten Waarlé schreef: 2 mar 2021, 21.22 Heel sympathiek om dat te tippen Elibert. Ik heb `m gezien en even gedacht yes!
Maar ik vind eigenlijk dat ik zo`n fiets moet laten aan andere liefhebbers. Ik heb al een stuk of 4 hoge Fongers herenfietsen en
dan moet iemand anders er maar eens plezier aan hebben.
Ik ga weer in touw komen met een Fongers als het een fiets betreft die iets toevoegt. Leeftijd is denk ik een belangrijke factor (begin 20e eeuw).
En het liefste dat het niet te makkelijk is om er iets van te maken.

Groeten,
Maarten
Ik wil heel graag zo'n fiets. Maar deze is niet echt makkelijk om iets van te maken vrees ik. Vreemd is dat hij het goedkopere remsysteem heeft. Zou dat origineel zijn? Zonder rem achter-bovenlangs en zonder die mooie afstelnokjes aan de voorzijde? Er zit in elk geval geen vaste lug bovenaan de zadelbuis voor het remsysteem.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten, Ja zou een leuke fiets voor jou zijn.

De HZ fietsen zakken qua luxe na 1922 een beetje in elkaar.
De trapas met los 50 tands tandwiel bleef nog een tijdje evenals de losse cranks.
Maar inderdaad werd het remsysteem eenvoudiger maar nog steeds wel van Fongers . Zo als op mijn HH65.
Dus met die platte veertjes. Nog altijd veel aardiger dan een standaard rem maar inderdaad niet meer die fraaie naar de staande vork lopende achterrem.
DSC06025.JPG
Deze HZ70 is wel in belangrijke mate origineel dus met een paar spatborden ben je een heel eind En natuurlijk de rest van de aankleding maar in principe geen verkeerd uitgangspunt.
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door JasperA »

HZ 75 zelfs... ;) Ik vraag me bij dit soort enorm hoge fietsen altijd af in hoeverre originaliteit de doorslaggevende factor moet zijn. Feit dat in Nederland in 1923 dit soort rijwielen werden verkocht en dat je er daar eentje van thuis hebt staan is gewoon al een bijzonder fenomeen op zichzelf.

En de HH 65? Hoe staat het daarmee inderdaad... :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , de maat is wel bijzonder inderdaad.
Ik zag laatst dat de afstand tussen pedaal (in de laagste stand) en zadeldek (boven op) bij mijn HZ70 al 98cm is Bijna 1 meter dus.
Dat moet met een 75cm frame helemaal groot (te groot?) worden.

Ja de HH65! Die heeft nu een S.A. K achternaaf met vroeg nummer die ik op Ebay UK had gespot . Makkelijk omdat de Engelsen altijd 40 spaaks zijn.
Velgen gaten in geboord .Ze waren nog zonder spaakgaten. Er liggen goede banden op en ik ben nu aan het uitkijken naar een (platte) K buis versteller.

Waar ik niet tevreden mee ben is het achterspatbord. Het lijkt vrij goed maar is een mm of 3 te smal. Dat is een beetje ergerlijk.
Dus komende zomer zal het wel een complete fiets zijn!

Over toekomstige Fongers projecten, Ik kom er achter dat ik zo`n beetje de hoofdlijnen van de Fongers ontwikkeling heb voorbij zien komen.
Om niet in herhaling te vervallen zou ik nog graag een keer deze prototype Fongers willen nabouwen. Dat zou echt weer iets nieuws geven qua werk en onderzoek:

https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... 1&page=124

Ik denk dat het een prototype is omdat er verder geen foto`s (voor catalogi) zijn gemaakt. De foto laat wel alle details zien en het is een bijzondere fiets. Excentrische trapas, cranks met pedaalspieën, velgplaatjes en dus een vroeg remstangsysteem dat bijna volledig afwijkt van de latere bekende luxe remmen. De fiets moet van 1905 zijn misschien 1906. Met name de pedaal spieën verdwenen op een gegeven moment.
Die fiets zou ik nog wel eens willen bouwen en ik ken iemand die zo`n frame heeft.... Ik ben echter bevreesd dat hij er te zeer aan gehecht is...

Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door de rode »

het lijkt me leuk om een foto van de eerste eigenaar ervan te zien ; dat moet toch wel een ECHTE reus zijn geweest :shock:
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

JasperA schreef: 3 mar 2021, 20.02 HZ 75 zelfs... ;) Ik vraag me bij dit soort enorm hoge fietsen altijd af in hoeverre originaliteit de doorslaggevende factor moet zijn. Feit dat in Nederland in 1923 dit soort rijwielen werden verkocht en dat je er daar eentje van thuis hebt staan is gewoon al een bijzonder fenomeen op zichzelf.
Het kan nog hoger blijkbaar, 78cm: https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... 1&page=233
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Fongers BDG 55 21624

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die beeldbank zit interessant materiaal tussen, zoals deze vroege poging van Fongers op het gebied van transportfietsen:
https://www.beeldbankgroningen.nl/beeld ... 1&page=394
Plaats reactie