Phoenix transportfiets 1956

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Deze fiets is al even voorbijgekomen in een ander topic omdat ik wat tips nodig had om te kunnen beginnen, maar ik open even een nieuw onderwerp zodat ik hier zo nu en dan wat voortgang kan tonen :)

Het gaat om een Phoenix Leeuwarden transportfiets waarvan dankzij dit forum inmiddels redelijk zeker is dat 'ie uit 1956 komt. Het is m'n eerste echte oude fiets, totnutoe altijd met stalen racers bezig uit grofweg 1975-1985. Ik wil het originele patina zoveel mogelijk in stand houden: alle kleuren lak en de beschadigingen door al het gebruik ga ik dus niet wegschuren. Dat roodzwartbruinwitte achterspatbord is een waar kunstwerk... Ga wel ietsjes moeten opschuren met waterproof fijne korrel denk ik, zodat zometeen de blanke lak goed kan hechten.

IMG_20200919_190442_592.jpg
IMG_20200919_190442_588.jpg
IMG_20200919_190442_586.jpg

De eerste uitdaging vandaag was echter het loskrijgen van de zadelpen. WD40, een nieuwe moderne zadelstrop die wel kapot mocht, een hamer, een föhn, en het oude zadel om te gebruiken als hefboom deden uiteindelijk de truc. Millimeter voor millimeter :lol: De eerste centimeters van de pen zijn heftig aan het rotten geweest, maar het grootste deel blijkt nog best onaangetast!
IMG_1675.JPG
IMG_1675.JPG (42.77 KiB) 4013 keer bekeken
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Fotomaan »

Die zadelpennen willen wel eens lekker vastzitten. Evenals stuurpennen overigens.
Heb je het stuur ook al los?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Fotomaan schreef: 25 dec 2020, 13.03 Die zadelpennen willen wel eens lekker vastzitten. Evenals stuurpennen overigens.
Heb je het stuur ook al los?
Oef.. de stuurpen... de rest van de fiets gaat best wel mooi uit elkaar. Maar de stuurpen zit na twee dagen wrikken en weken in WD40 toch echt wel muurvast tot het punt dat ik me af begin te vragen of ik iets over het hoofd zie. Ik heb de lange bout die in de stuurpen zit los gekregen, als in.. paar keer draaien en hij wiebelt nu los in de pen. Ook de stelmoer en de bovenste cup zijn los te krijgen, onafhankelijk van elkaar. Maar normaal zou de stuurpen al los te krijgen zijn door alleen de lange bout los te halen uit de expander toch? Of kan er iets gebroken zijn? :roll:

IMG_1685.JPG
IMG_1684.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De strop zit nog vast om het balhoofd zo te zien. Die moet los. En de expander moet je wel naar beneden tikken, met de bout er nog wel deels ingeschroefd (anders valt de expander naar beneden, en wordt het heel lastig om de bout er weer in te krijgen). Maar dan nog kan het stuur muurvast zitten. Soms krijg je die gewoon niet los, en breek je het stuur eerder dan dat hij los komt.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Fotomaan »

Jeroen heeft het al gezegd maar de expanderbout, die hele lange bout die op de foto helemaal naar boven is getrokken moet weer teruggeschroefd worden totdat de kop van de bout ongeveer tien millimeter boven het stuur zit. Daar moet je dan een tik op geven waardoor én de bout én de strop die binnenin de stuurbuis zit beide naar beneden komen. Daarna kan je pas kracht op het stuur uit gaan oefenen om te proberen het stuur te demonteren.
Op de foto via de link is goed te zien hoe de expander er uit ziet en hoe de bout er in zit.

http://www.topworld.nl/fiets-onderdelen ... er-m8.html

https://www.amazon.nl/fiets-HANDLEBAR-S ... B06XDSSYFT
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Inmiddels een paar dagen verder...

met een goede lamp zag ik opeens duidelijk dat het onderste stukje van de lange bout al na twee keer draaien gebroken moet zijn geweest, de expander en het laatste stukje bout lagen al helemaal onderin de buis van de vork. In principe zat de stuurpen dus los, maar na meer WD40, een goede bankschroef, 2 paar handen en een gasbrander om de boel goed te verhitten... geen resultaat behalve dat er een lelijk deukje in een been van de vork zit door m'n eigen stomme schuld. Ik neig er naar om de boel goed schoon te maken (balhoofdlagers zijn goed te bereiken, alleen wat onhandig met de hele fiets die er nog aan vast bungelt) en dan uiteindelijk de expander van onderaf maar voorgoed vasttikken zodat ik kan fietsen met het originele stuur maar dus zonder stuurbout. Na heel wat uren zwoegen, wrikken, hameren, verhitten en beuken weet ik zeker dat die stuurpen niet snel loskomt...

Om toch maar even positief te eindigen: via marktplaats vond ik voor een paar euro een leuke advertentie uit een tijdschrift van 1956 :)

Scan_20210103 - kopie.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Je hebt toch niet de balhoofdlagers verwarmd met de brander? Zo ja, dan is de kans groot dat ze niet bruikbaar meer zijn.

In het algemeen als een stuur niet los wil, laat ik hem gewoon zitten. Het lager kun je gewoon onderhouden zonder het stuur eruit te halen, dus het is niet nodig om het stuur eruit te halen. De kans dat je iets sloopt is vaak te groot, zodner dat dat ergens voor nodig is. Tenzij het stuur echt te laag zit, en die hoger ingesteld moet worden om de fiets te kunnen gebruiken o.i.d.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Fotomaan »

Als om wat voor reden dan ook het stuur er beslist uit moet dan kan de stuurpen doorgezaagd worden zodat je de vork met het stuk stuurpen nog in de binnenbalhoofdbuis van het frame gescheiden kan worden.
Vervolgens is het goed te doen om de vorkbuis goed heet te stoken en de resten van de stuurpen kan dan verwijderd worden.
Het stuur, de stuurpen kan in ere hersteld worden door er een stuk pijp van 22,2mm aan te lassen. Door een kleiner stukje pijp onder de las in het nieuwe stuk te schuiven krijg je dan een meer dan voldoende sterke verbinding.
Ik heb zelf al twee keer een stuur gered op die manier.
Door ervaring wijs geworden smeer ik altijd wat kopervet aan de stuurpen daar waar die in de vorkbuis geschoven wordt. Dan komt het over vijftig jaar gegarandeerd makkelijk weer los 8-)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door mazell99 »

Of balhoofd los schroeven en met stukkie draad vast knopen aan lug van het stuur { daar waar de expander bout kop zit } .
Dan natuurlijk overal de kogels uit en schoonmaken ,nu kun je met de vork en het stuur schuiven omlaag en omhoog en kan je dus de vorkbuis ook zo verwarmen dit hoeft niet rood gloeiend gewoon verwarmen en met de staalborstel vaak langs de bovenkant vorkbuis gebruik kruip olie en dan gewoon vaak herhalen ,omdat je stuur dan nog heel is ! kun je voorzichtig kracht uit oefenen F= M x A het werkt het best als er beweging in komt slechts kleine bewegingen te maken zegge 5 mm naar links en dan 5 mm naar rechts net zo lang tot het stuur eruit is ,draai je het verder en heus ik maak het mee kan die nog vaster gaan zitten ! het hielp mij ook de vorige keer middels dit proces de vorkbuis verwarmen en het stuur dan gelijkertijd te koelen met debloc ice een kruip olie die het materiaal koud maakt het proces kost tijd je moet het soms vaak herhalen ik ben er wel eens 2 weken mee bezig geweest een stuur los te krijgen .
Wat ik ook altijd eerst doe naar aanleiding van een tip van een oude fietsenmaker ,is de boel laten schrikken ,expander bout iets los draaien stuur klos los tikken ,de fiets op de kop zetten via de onderkant voorvork van binnen inspuiten met kruipolie en dan een tik op de klos { weet niet of het succesvol is maar baat het niet schaad het niet daarna wel weer de klos naar beneden ofwel los tikken } als je dan alles kaal hebt dus frame met vork en stuur kan je de vork kroon in een zware bank schroef zetten in dat geval kun je je zelf alleen focussen op het stuur in de vork ! .
Zie ook transportfiets .net hier staan meerdere topics over loshalen sturen { wat een kwaal lijkt te zijn bij Transportfietsen } zie ook Kestein voorvork weer bruikbaar ! .
Voor een ieder die dit mocht lezen wat ik tegenwoordig ook doe als een Rijwiel weer klaar is tussen stuur en balhoofdmoer wat dikke olie { een paar druppels } of vaseline dit om te voorkomen dat vocht er weer makkelijk in loopt ,dit kun je ook bij de zadelpen doen wanneer die op de juiste hoogte is vast gezet ! .
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Dit is een project van de lange adem, door allerlei drukte, maar het komt wel eens af dus nu even een update :D
Jeroen Zuiderwijk schreef: 4 jan 2021, 09.12 Je hebt toch niet de balhoofdlagers verwarmd met de brander? Zo ja, dan is de kans groot dat ze niet bruikbaar meer zijn.

In het algemeen als een stuur niet los wil, laat ik hem gewoon zitten.
Een halve kerstvakantie heb ik geprobeerd het stuur los te krijgen, tot het punt dat er wel beweging in zat maar alleen met twee man sterk, een brander en een bankschroef. En de beweging was niet op en neer maar van links naar rechts :lol: Uiteindelijk inderdaad gewoon laten zitten, en gelukkig niet de balhoofdlagers verwarmd met de brander.

Het frame is nu zoals ik 'm wil hebben, viezigheid en losse stukken verf zijn er af, maar het kleurenpalet van verschillende generaties lak die de melkboer er overheen heeft gesmeerd blijft intact. En afgelopen week kwamen er cadeautjes binnen van Fietsverzet Wageningen (geen idee of hij ook hier actief is?) Phoenix pedalen en een vervangend achterwiel, met een torpedo naaf en met de goede hoeveelheid gebruikssporen zodat het past bij het uiterlijk van de rest van de fiets. Het originele wiel was niet meer te redden. Spaken uitgescheurd, velg krom, remnaaf (super granat) totaal verrot.

En weer door!
Bijlagen
IMG_2642.JPG
IMG_2642.JPG (43.68 KiB) 2321 keer bekeken
IMG_2640.JPG
IMG_2640.JPG (43.86 KiB) 2321 keer bekeken
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie