Phoenix transportfiets 1956

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Vlak voor de finish heb ik toch weer advies nodig voor mijn Phoenix transporter.. Ik ben in de vrije momenten nu de fiets weer in elkaar aan het zetten, en vandaag was het epische momentje dat ik de eerste kilometers heb gemaakt. Voor de eerste keer ooit dat ik op een transportfiets zit, fijne hoge zit, en de boel loopt mooi soepel (zgan tandwiel en nieuwe ketting) maar zodra ik wil remmen gaat het mis. Als ik trap en ik stop met trappen, loopt de fiets gewoon mooi vrij. Ga ik daadwerkelijk remmen, dan grijpt de rem aan maar slaat ie terug en schieten de trappers met fiks tempo weer naar voren de rondte in waardoor je voeten van de trappers vliegen. Hoop dat ik het zo wat goed uitleg :roll:

De oude naaf was totaal verrot, ik heb deze naaf met wiel en al als zijnde 'volledig gereviseerd en nagekeken' gekocht. In de fietsstandaard rolde alles ook mooi maar zodra je echt gaat fietsen...

Ben ik nu de sjaak en blijkt deze remnaaf ook versleten waardoor ie terugslaat? Of is er nog wat aan te doen? Ik weet nog te weinig af van de exacte werking van remnaven vrees ik..
IMG_3885.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door tdebruin »

Goedenavond,
leuk dat zo'n project toch eindelijk een keer afkomt - en minder leuk natuurlijk dat ie niet goed remt, maar dat is vast op te lossen.
Wat je beschrijft is wat ik noem 'een terugtraprem die terug trapt', dat wil zeggen als je op de rem trapt dan 'trapt' ie als het ware de andere kant op. Dit is meestal het teken dat de nokjes aan de binnenkant van je remmantel gebroken zijn. Daardoor is de remmantel niet meer verbonden aan de remhevelconus en dus ook niet meer aan de remhevel.

Als je een nieuwe (gereviseerde) naafinhoud in de originele naafhuls gemonteerd hebt, zou het ook kunnen dat de originele naaf een breder transportfiets model is, waardoor de remmantel te kort is en niet in de remhevelconus grijpt, al lijkt me dit minder waarschijnlijk.

Je moet gewoon de achternaaf open maken en zeer waarschijnlijk de remmantel vervangen. Het wordt langzaamaan moeilijker om goede Torpedo remmantels te vinden, maar met een beetje zoeken vind je meestal wel iets. Als jouw achternaaf wel een speciale breder transportfiets achternaaf is, dan wordt het zoeken moeilijker, dat wel. Een bezoek aan de ALV van de vereniging komend weekend is wellicht ook een idee.

Succes en laat vooral hier op het forum weten hoe het vordert.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het meest bekende euvel bij Torpedo naven is verkeerde smering. Maar dat leidt met name tot doortrappen. Dat is dit dus niet. Hij zal in ieder geval uitelkaar gehaald moeten worden, om te zien wat er mis is. Als je er niet uitkomt, foto's plaatsen van het binnenwerk, dan kunnen we mee kijken.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Dank voor de reacties! Ik ga nog even moed verzamelen omdat de boel na een jaar net weer in elkaar zit haha, maar dan ga ik de naaf demonteren. Dat heb ik nog niet eerder gedaan, dus ook wel weer leuk. Op marktplaats net een torpedo naafsleutel gevonden. Dat is een goed begin.. :ugeek:
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 sep 2021, 22.27 Als je er niet uitkomt, foto's plaatsen van het binnenwerk, dan kunnen we mee kijken.
Inmiddels heb ik de naaf uit elkaar. Zo op het oog lijkt alles intact, maar ik weet niet goed waar ik op moet letten. Als de fiets in de standaard hangt lijkt ie soms wel te remmen, maar ook vaak kan je met een beetje 'zepig' gevoel gewoon een half rondje terugtrappen zonder remmen. Daadwerkelijk op de weg schieten de trappers met kracht vooruit bij het remmen zodat je voeten de lucht in vliegen :) Heeft iemand een idee? Alvast bedankt voor het meekijken!!
IMG_3941.JPG
IMG_3942.JPG
IMG_3944.JPG
IMG_3945.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Op de foto's zie ik nog niets wat er mis kan zijn. Dus nog even verder uit elkaar. Wip hier het veerringetje los met een schroevendraaier (opletten dat die niet meters ver weg springt en je moet gaan zoeken), en check of hier geen schade binnen te vinden is of dat er aangekoekt vet zit:
Capture.JPG
Capture.JPG (36.86 KiB) 1040 keer bekeken
De pallen in de drijfkop zouden ervoor moeten zorgen dat het tandwiel niet meedraait met de naaf als je remt. Dat gebeurt dus niet, dus het lijkt erop dat de pallen toch aanggrijpen op de een of andere manier als je remt.

Kijk ook even welke maat er op de zijkant van de pallen staat, of dat 6.5 of 6.6 is.
theodorus
Berichten: 393
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door theodorus »

Zitten de twee nokjes nog in de messing kleurige bus (remmantel)
die breken er nog wel eens uit bv als je met speling op de naaf gereden hebt.
dan gebeurt wat je beschrijft . als je remt gaat de aandrijving mee draaien
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

Ik begrijp nu wat jullie met die nokjes in de remmantel bedoelen. Die bleken inderdaad afgebroken!
IMG_3946.JPG
Het kromme wiel wat origineel in de fiets zat, heeft een Super Granat remnaaf. De remmantel daarvan bleek nog intact (te zien achter op de foto) en na even nameten identiek aan de Torpedo. Dus heb de remmantels verwisseld, boel in elkaar... en net de eerste 5 kilometer gereden zonder onderdelen te verliezen :lol: :lol:

Heel erg bedankt!
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door deraptor »

En meteen dan maar foto's van de fiets als eindresultaat!

Ik viel voor deze fiets vanwege de vele grof gesmeerde lagen lak en alle deukjes en houtje touwtje reparaties. Deze fiets is decennia lang lomp gebruikt en dat zie je er aan af, en dat wilde ik behouden. Ik heb de laklagen opgeschuurd tot het punt waar het stabiel voelde, en daarna drie lagen blanke lak aangebracht. Transfers zijn nieuw maar heb ik licht opgeschuurd. Vervolgens dus de fiets technisch in orde gebracht, met o.a. een 415 Tsubaki motorketting... Handvatten, Phoenix zadeltas en pedalen opgescharreld... en het precies passende bakkerskrat (ook uit Leeuwarden) maakt het af :D
IMG_3953.JPG
IMG_3955.JPG
IMG_3957.JPG
IMG_3958.JPG
IMG_3962.JPG
IMG_3964.JPG
IMG_3965.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Phoenix transportfiets 1956

Bericht door tdebruin »

Gefeliciteerd :)
Leuk dat je je eigen draai aan die fiets hebt gegeven. Ik hoop dat je er vele kilometers ermee gaat fietsen!
Plaats reactie